Airport Tycoon 3 - építsünk repteret

Vágólapra másolva!
Harmadik részéhez érkezett az InterActive Vision repülőteres tycoon sorozata, az Airport Tycoon. Elődeihez hasonlóan a harmadik epizódban a mi feladatunk egy repülőtér létrehozása, mely biztonságosan fogadhatja a társaságok járatait.
Vágólapra másolva!

Az Airport Tycoon 3 egy tipikus tycoon játék. Még szép, mondhatja az olvasó, de ellentétben a ma érezhető tendenciával, mely szerint a tycoonos fejlesztők mindenféle különlegességgel próbálják meg egyedivé varázsolni programjaikat, az InterActive Vision maradt a klasszikus alapoknál. Adva van egy terület, ahol megkezdhetjük a reptér kiépítését, elsőként a legszükségesebb épületekre koncentrálva. Szükség lesz kifutópályára, terminálra, járművekre, és személyzetre, majd megkezdhetjük a tárgyalásokat a légitársaságokkal. Minél színvonalasabban látjuk el feladatunkat, annál többen akarnak szerződést kötni velünk, ami újabb és újabb bővítések eszközlését követeli meg.

De ne szaladjunk ennyire előre, kezdjük a játékot az elejéről. Összesen kétfajta játékmód van, a scenario, melyben konkrét feladatokat oldhatunk meg, valamint a sandbox, melyben kedvünkre garázdálkodhatunk, minden különösebb cél nélkül. A küldetéses játékmód nem igazán sikerült terjedelmesre - mindössze két (!) missziót teljesíthetünk, és ráadásul egyik sem fog néhány óránál tovább tartani. Marad hát a sandbox mód, melyben nyomban szembe találhatjuk magunkat az újabb hiányosságokkal. Először is, hogyha felépítettük azokat az épületeket, melyek feltétlen szükségesek - vagy úgy is fogalmazhatnánk, hogy addig építkeztünk, amíg el nem fogyott a pénzünk -, semmi más dolgunk nincs, mint várni a szerződésekre. Mivel időnként jó negyed óra is eltelik két kontraktus beérkezése között, igen hamar megunjuk az életünket. A pénzhiány akkor is problémát jelent, ha már fut az üzlet, hisz sosincs annyi guba, mint amennyire szükség lenne a tervezett bővítésekhez. Persze ekkor sem tehetünk mást, mint folytatjuk az említett életunást.

Sajnos sem a tutorial, sem a kézikönyv nem nyújt túl sok segítséget a játék megismeréséhez, ami azért probléma, mert rengeteg apró részletre figyelhetünk oda, és a szerződések is meglehetősen sok pontot tartalmaznak. Idővel persze belejön az ember, hogy mire kell ténylegesen figyelni, de azért nem ártana, ha erre nem három újrakezdés után derülne fény.

A program alatt egy RenderWare alapú motor dohog, habár inkább a köhög kifejezés találóbb lenne. A program 3D-s, ami kétségtelenül nagy előrelépés az előző részekhez képest, de a repülőgépek, a többi elemhez hasonlóan igencsak elnagyolt, akárcsak a rájuk feszített textúrák. Külön meg kell említeni néhány jelentéktelen, de kifejezetten csúnya hiányosságot. Először is, felgyorsítva a játékot, olyan sebességet is elérhetünk, mely mellett a nap úgy rohan az égen, mint egér a macska elől, ámde a repülőgépek mozgásának sebessége nem változik. Egy másik hiba a méretarányokkal kapcsolatos - aligha látni valós reptéren olyan autót, mely nagyobb egy utasszállító gépnél...

A hanghatások sem emelkednek ki a mocsárból, és nagyjából kimerülnek valamilyen reptérinek tartott zsivajban, és a motorok zúgásában. Mivel eleve kevés mozgó elem van a képen, a sivár hangok még élettelenebbé teszik a repteret, melynek egyik varázsa éppen a nyüzsgés lehetne. Zene van, de talán észre sem vesszük, habár ez sosem volt a tycoon kategória erőssége.

Sokan vádolják a tycoon műfajt, hogy egyre másra jelennek meg olyan programok, melyek csak mennyiségileg és nem minőségileg bővítik a kategóriát. Kétségtelen, hogy akadnak nagyon szép munkák - Zoo Tycoon, Transport Tycoon -, de az olyan próbálkozások, mint az Airport Tycoon 3 a fenti véleményt megformáló kritikus hangoknak adnak igazat.

Rendszerkövetelmény:

ProcesszorP3 600
RAM128 Mbyte RAM
HDD600 MB
VGA32 MB VRAM