Telefonálás az interneten

2004.02.02. 14:47

Napjainkban egyre népszerűbbek az internet-alapú telefontechnológiák. Cikkünkben megvizsgáljuk, milyen eszközök és szoftverek szükségesek a világhálón keresztüli beszélgetéshez s milyen megtakarításokat érhetünk el velük.

 

Forrás: [origo]A néhány éve gyakran hangoztatott "konvergencia" varázsszót ritkábban hallani a dotcom-lufi kipukkanása óta, pedig a folyamat nem állt meg, s a világ feltartóztathatatlanul halad a számítógépek és az internetprotokoll-alapú (IP) technológiák egyeduralma felé. Egyre több nagy távközlési cég jelenti be, hogy hangforgalmát a hagyományos hanghálózatok helyett fokozatosan az adatátviteli csomagkapcsolt IP-hálózatra helyezi át, hatalmas megtakarításokat remélve ettől a működési költségekben. A technológia a felhasználók körében is népszerű, egyre több vállalat használ saját belső hálózatában IP-telefon technológiákat, nem kis megtakarításokat érve el ezzel. Jogos a kérdés, hogy ha ez a technológia annyira hasznos, akkor vajon miért nem jutott még el a magánfelhasználókig. Ők miért nem élvezhetik a megtakarításokat?

Nos, a válasz kedvező. Természetesen eljutott, s bárki spórolhat telefonálási költségein, ha vállal némi kényelmi vagy minőségbeli kompromisszumot. Már a kilencvenes évek végén megjelentek különféle internetes telefonszoftverek, amelyek ingyenes vagy legalábbis olcsó helyi és távhívásokat tettek lehetővé. Mára ezek a szoftverek és főként az "alattuk" lévő internethálózat Magyarországon is eljutott arra a szintre, hogy elfogadható minőséget és megbízhatóságot nyújtson.

Az alapeset az, amikor két, internetre csatlakozó számítógép között valósítjuk meg a kapcsolatot. Ez a megoldás valóban szinte ingyen van. Egy PC-n, egy általában ingyenes szoftveren, egy hangkártyán és egy néhány ezer forintos headseten (mikrofonos fülhallgatón) kívül már csak egy jó minőségű internetkapcsolatra van szükség - mindkét oldalon. A számítógépes tűzfalak az internetes telefonálás ellenségei, megnehezítik vagy akár lehetetlenné is teszik a hívások indítását és különösen a fogadását. A problémákra általában van megoldás, de azt csak a használt szoftver és protokoll, s különösen a tűzfal alapos ismeretében lehet megtalálni. A legtöbb szoftvert videokonferencia-képességekkel is ellátták, így egy webkamera - és lehetőleg szélessávú internetkapcsolat - segítségével nemcsak a beszélgetőtárs hangját hallhatjuk, hanem a képernyőn is láthatjuk, ki van a túloldalon. Az egyik legelterjedtebb telefonszoftver - a Microsoft NetMeeting - minden újabb Windowsnak alaptartozéka.

Forrás: [origo]Ha gépünk megfelel a felsorolt feltételeknek, akkor nincs más feladatunk, mint kideríteni partnerünk gépének IP-címét vagy DNS-nevét, s azt beírni a NetMeetingbe. A kapcsolatfelvételhez természetesen a távoli gépnek is bekapcsolva kell lennie, s azon is futnia kell a NetMeetingnek. Az XP megjelenésével a Microsoft a Windows Messengert kezdte preferálni. Ez a szoftver már el sem indul, ha nincs MSN Passport accountunk, viszont ha beláttuk, hogy az ellenállás hasztalan, akkor kényelmes felületről - az Instant Messaginggel vagy az e-maillel kombináltan - használhatjuk az internetes telefonszolgáltatásokat.  A Microsoft a Windows XP-ben gondosan elrejtette ezt a szolgáltatást. A Start/Futtatás... parancsmezőjébe a conf parancsot beírva csalható elő.

Linux alatt talán a legelterjedtebb szoftver a gnomemeeting, amely - nevéből is kitalálhatóan - a NetMeeting linuxos párja, s megtalálható a legújabb Linux disztribúciók telepítőkészletében. A szoftvernek nincs szégyenkeznivalója a windowsos szoftverekkel való összevetésekben.

Telefonkönyvek

A szoftverek többségét felszerelték címjegyzékkel (Address Bookkal), amelyben ismerőseink elérési adatait tárolhatjuk. A legtöbb szoftvernek és szolgáltatónak van egy vagy több központi directory szervere is, ahol a felhasználók regisztrálhatják magukat, s így megtalálhatóvá válnak a többi felhasználó számára. A legtöbb ilyen directory az LDAP protokollt vagy annak a NetMeeting által használt csökevényes alfaját, az ILS-t használja, így ha kellően konfigurálható klienst használunk, esélyünk van arra, hogy egy másik szoftver directoryját is lássuk.

Több szoftver és szolgáltatás a directoryja alapján különbözteti meg magát a konkurenciától. Például a veterán CUSeeMe manapság szórakoztató rendszerként, tematikus chatszobákkal, valamint zene- és videoközvetítésekkel hirdeti magát. A Windows Messenger a Microsoft Passport rendszert használja erre a célra.

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKK