Coliseum, a gladiátorképző

A játékosok egy bizonyos körében nagy népszerűségnek örvendenek a szöveges sportmenedzser játékok. A Coliseum annak ellenére velük rokonítható, hogy ezúttal nem baseball- vagy focijátékosok, hanem gladiátorok pályafutását egyengethetjük.

Valóban, legyen bármennyire is furcsa manapság az ötlet, ebben az alapvetően szöveges játékban egy gladiátoriskola vezetőjét alakítjuk. Hogy ez az iskola az ókori Rómában van-e, vagy egy kitalált világban, az nem derül ki, főleg az időnként feltűnő középkori lovagokat ábrázoló hátterek megpillantása után. Ettől függetlenül a cél értelemszerűen az, hogy minél hatékonyabban képezzük ki bajnokainkat, akik aztán dicsőséget, és nem utolsó sorban temérdek pénzt szereznek nekünk az arénában. A viadalig, melyen a gladiátorainkból álló csapat bizonyíthat, mindösszesen negyven nap áll rendelkezésünkre; ennyi idő alatt kell mind megtalálni, mind félelmetes harcossá képezni a tehetségeket. Ezen periódus során a kiválasztott tehetségek súlyzóznak, futnak, illetve veterán gladiátorok keze alatt érnek bajnokokká.

Nézzük először is a kiképzést. Minden egyes harcosnak öt alaptulajdonsága van, úgy mint erő, gyorsaság, kitartás, ügyesség, valamint az ellenfél támadásai kicselezésének készsége. Ezen tulajdonságokat a kiképzés során fejleszthetjük - minden tulajdonsághoz két edzésmódszer tartozik, melyekkel nagyjából azonos hatékonyságot érhetünk el. A fiatal tehetségekhez veterán mestereket is rendelhetünk, akik segítségével tulajdonságaik gyorsabban fejlődnek. A csapatunk három tagból áll, és sajnos nincs is lehetőség több harcos egyidejű képzésére.

Párhuzamot vontunk a Coliseum és a sportmenedzserek között, de ez a hasonlat erősen sántít, hisz pont az a rész hiányzik ebből a programból, ami mondjuk egy Total Pro Footballt sokak kedvencévé tesz: a statisztikák. A fent említett tulajdonságokon kívül csak a karakterek egyáltalán nem ókorias hangzású neveivel találkozhatunk, vagyis semmilyen más statisztikában, vagy legalább biográfiában nem böngészhetünk. Persze a sportmenedzserek esetében sincs sok jelentősége ezen adatok zömének, de akkor is ez adja meg a kategória alaphangját.

A harcok előtt vásárolhatunk varázsitalokat vagy különleges áldásokat - magyarán varázslatokat - embereinknek. A varázsitalok valamelyik alaptulajdonságot növelik, annak megfelelő mértékben, hogy mennyi pénzt szánunk rájuk. A varázslatok ezzel szemben valamilyen különleges képességgel ruházzák fel a csapatot, vagy annak valamelyik tagját. Ezekre ne sajnáljuk a pénzt, mivel a konkurens menedzserek valóságos vagyonokat ölnek majd a bajnokaikba töltendő italokra. A mágikus áldások kiválasztás kicsit lutri, mivel a leírásuk nem valami bőbeszédű, és akadnak olyan "spellek", melyeknek vajmi kevés értelmes hatása van.

Vessünk egy pillantást magára a viadal menetére. Sajnálatos módon itt már nagyon kevés beleszólásunk van a dolgokba. Azt persze nem várjuk, hogy egy FPS-es deathmatchben kelljen irányítanunk gladiátorainkat, de annál azért több beleszólást illene engedni a játékosnak, hogy eldöntse, harcosa a védekezést, vagy a támadást favorizálja, vagy esetleg a kettő között ingázzon. Ha ezt eldöntöttük, nincs is más dolgunk, mint hátradőlve olvasgassuk a képernyőn feltűnő, és a harc menetéről beszámoló szövegeket, melyeket rendkívül fantáziadús jajkiáltások és sikolyok kísérnek.

A fenti bekezdés már előre vetítette, hogy hasonlóan a sportmenedzserekhez, a Coliseum is funkcionális grafikával rendelkezik. A szövegek egy pergamenre emlékeztető lapon jelennek meg, néhol eléggé nehezen olvasható betűkkel. Néha feltűnnek háttérképek is a szövegek mögött, mely képek némelyike egy egyértelműen a középkorból ide tévedt katonát ábrázol - ez azért furcsa egy ókori hangulatú játéktól. A hanghatásokról, vagyis a nyögésekről és sikolyokról már ejtettünk szót, de hogy valami pozitívumot is említsünk az audio területén, a játék zenéje egész kellemesre sikeredett.

A Coliseumot elnézve az az érzése az embernek, hogy a fejlesztőknek nem volt idejük kellően kibővíteni, kipofozni alkotásukat. Egy hasonló játékhoz ugyebár nem kell 3D-s motort venni, és ha már a keret készen áll, csak adatokkal kell feltölteni a programot. És mivel a mai "sokdimenziós" korszakban egyedül a végtelenül mély tartalomnak köszönhetően kerülhet ki győztesen egy szöveges játék az arénából, attól tartunk, hogy a Coliseum esetén az a bizonyos hüvelyk nem felfelé mutat...

Rendszerkövetelmény:

Processzor P2 400
RAM 64 Mbyte RAM
HDD 35 MB



Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKK