Cabela veszélyes vadászatai

A számítógépes programok egy igen különleges kategóriáját képezik a sport-, illetve az akciójátékok mezsgyéjén egyensúlyozó vadászszimulációk. A műfajt a Deer Hunter fémjelzi elsődlegesen, de a cikkben bemutatott Cabela's Dangerous Huntnak sem kell szégyenkeznie.

Egy hasonló kategóriájú játékkal kapcsolatban az elsődleges kérdés nyilván az, hogy milyen állatokat lehet puskavégre kapni. A Cabela's Dangerous Huntban nem csak a már unalmasnak tartott őzek, szarvasok, farkasok és vadkanok ugranak ki a bozótból, hanem olyan egzotikus vadak is bekerülhetnek a trófeák gyűjteményébe, mint a zebra, a hiéna, a jegesmedve, az orrszarvú vagy éppen a kecses impala.

A következő fontos kérdés, hogy hol zajlanak ezek a vadászatok, ahol a fenti állatokkal találkozhatunk. A programban összesen tizenkét helyszín kapott helyet. Megfordulhatunk Alaszkában, Tanzániában, Új-Mexikóban, Brit-Kolumbiában, Zimbabwében, a sivatagos Colorado államban is. Akinek e felsorolás szűkösnek tűnne, az se aggódjon, hisz minden helyszínen több terep várja a vadászokat, és több évszakban is szerencsét próbálhatunk. A vadászterületek igencsak nagyok, úgyhogy bizonyos helyeken még járműveket is találhatunk, melyek megkönnyítik a közlekedést, és néha nem is a vadak becserkészése, hanem egy leshely megközelítése lesz a komolyabb feladat.

Összesen három játékmódban tehetjük próbára vadászképességeinket. Az első mód elnevezése akciózóna, melyben egy területen igencsak bőségesen feltűnő vadakat lövöldözhetjük le szép sorjában, mely után feltűnik egy térkapu, melyen a következő vadászzónába kerülünk. Ez a játékmód nem túl nehéz, ha nem vagyunk megáldva túl csapnivaló reflexekkel, akár fél óra alatt is ledarálhatunk egy területet.

A quick-hunt mód már nem emlékeztet annyira egy konzolos akcióprogramra, mivel egyfelől bármely területen vadászhatunk, másfelől számos beállítással tehetjük egyedivé a portyát. Ezek között a beállítások között szerepel például az, hogy milyen gyakorisággal tűnjenek fel az állatok, mennyire legyenek óvatosak, de még azt is meghatározhatjuk, hogy az esetleges nem kívánt találkozás - értsd: megtaposás, felöklelés, megcsócsálás - után mi magunk mekkora sérüléseket szenvedjünk. Itt már a törvényeken is be kell tartanunk, vagyis egy területen egy adott évszakban nem lőhetünk ki bármilyen állatot.

Az utóbbi játékmódban már reflektorfénybe kerül a felszerelés is. A fegyverek között helyet kapott több félautomata vadászpuska, néhány pisztoly, íj, de a vadabb beállítottságúak választhatják a Doomos shotgunt, a sok Rambo filmen felnőttek pedig akár egy szál késsel is nekivághatnak rinocéroszra vadászni. Az egyéb felszerelési tárgyak között találhatunk különféle távcsöveket, csalikat, ruhákat, és nem utolsó sorban a tájékozódáshoz elengedhetetlen térképeket is. Ha már az eszközöknél tartunk, meg kell jegyezni, hogy ezek használatáról meglehetősen kevés tájékoztatást kapunk, és mivel a terepek igencsak nagyok, túl sokáig tart kitapasztalni, hogy mikor mit érdemes használni.

Több nehézségi fok közül is választhatunk, de a legkönnyebb kivételével mindig figyelembe kell venni a képernyőn látható indikátorokat, melyek azt jelzik, hogy mennyire vagyunk rejtve a vadak szeme, füle, illetve orra elől. Igen, egyaránt vigyáznunk kell arra, hogy ne legyünk láthatóak, ne csapjunk túl nagy zajt, és még a szél mozgását jelző műszeren is rajta kell tartanunk a szemünket, hogy ne kerüljünk szélirányba cserkészés közben.

Nem esett még szó a harmadik, karrier játéklehetőségről sem. Ez nagyban hasonlít a quick.hunthoz, viszont fokozatosan szerezhetjük meg a pénzt a trófeák eladásával az egyre hatékonyabb fegyverekhez, vagy felszerelési tárgyakhoz, és ismét visszaköszön az akciózónában megismert terület-korlátozás is.

A program grafikája nagyon impozáns. Ugyan a terep változatossága hagy némi kívánni valót maga után, de ezt messzemenően kompenzálja a szélben megrezdülő lombozat, vagy az állatok orrából a hidegben kicsapó párafelhő. Szintén nagyon jó fest a hegyek mögül felbukkanó nap, mely sugarai még akár el is vakíthatják az óvatlan vadászt. A hanghatások szintén nagyon jól sikerültek - a környezet él, a madarak csicseregnek, a rovarok zümmögnek, a távolból pedig időnként felhangzik egy szarvas bőgése, vagy más vad ordítása.

Annak a kérdésnek a feszegetésébe most ne menjük bele, hogy mennyire célszerű és etikus olyan játékot írni, melyben állatokat kell legyilkolni. Ha ezen aggályokat félreteszzük, akkor kétségtelenül leszögezhetjük, hogy a Cabela's Dangerous Hunts egy nagyon színvonalas program a maga kategóriájában, mely elsősorban a grafikának és a természet magányát megfestő hangoknak köszönhető.

Rendszerkövetelmény:

Processzor P3 650
RAM 128 Mbyte RAM
HDD 700 MB
VGA 32 MB VRAM
DirectX verzió Directx 8.1


Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKK