Száguldozzunk szombat éjjel

Immár öt éve jelent meg a piacon az ausztrál Ratbag játéka, a Dirt Track Racing, melyről talán túl sok bőrt is lenyúztak az alkotók. Most egy újabb autóversennyel rukkoltak elő, melyben éppúgy találkozhatunk csúcsjárgányokkal, mint buggykkal vagy autómatuzsálemekkel.

Vegyük elsőként számba a felkínált játékmódokat. Nem maradtak ki a hagyományosnak számító gyakorlás, egyszeri futam, verseny az óra ellen vagy a bajnokság módok, de helyet kapott a karrier mód is, igaz, lassan ez utóbbi is alapvetőnek számít. Ebben a karrieres játéklehetőségben igen sok feladat hárul ránk - nemcsak azzal törődünk, hogy autónkat fokozatosan fejlesszük egyre jobb alkatrészekkel, hanem még a szponzorokkal is asztalhoz ülhetünk, hogy pénzt húzzunk ki a zsebükből.

Az autók három kategóriába tartoznak. Vannak itt régi vágású szériaautók, futurisztikus modellek, valamint midgetek, melyek valójában felturbózott sivatagi buggyk. A versenyek eleinte tizenhárom, a valós világban is létező pályán zajlanak, de ha elég ügyesek vagyunk, akkor elszakadhatunk a valóság talajától, és nekivághatunk néhány, csak az alkotók fantáziájában létező pályának is.

A karriermódban lehetőségünk van autónkat szervizelni, ami előre vetíti, hogy jó kis karosszéria-amortizációknak nézünk elébe. Ez sajnos nem igaz - az vitán felül áll, hogy nem kapunk fekete zászlót, ha alaposan belegázolunk versenyzőtársainkba, kik nem lesznek restek kedvességünket viszonozni, viszont az autók csak akkor sérülnek meg komolyabban - vagyis szorulnak szervizelésre -, ha mondjuk frontálisan rohanunk bele valakibe szemből. Ez azért probléma, mert a legtöbb autós programban különösen nagy figyelmet szentelnek a programozók az ütközések utáni sérülések kezelésére, így a Saturday Night Speedway eleve hátrányból indul.

Szintén ide tartozó probléma, hogy a játék túlságosan könnyű, és ez elsősorban a karriermódra igaz. Az ellenfeleket vezérlő mesterséges intelligencia hagy bőven kívánni valót maga után. Az ellenfelek ritkán cselekednek következetesen, vagy logikusan. Előfordul, hogy egy adott autó lazán lehúzódik, hogy elengedjen bennünket, a következő körben viszont félrerántja a kormányt, hogy telibe kapja a kocsink valamelyik oldalát.

Nézzük a SNS grafikáját. De csak messziről! Az autók kellő távolságból nézve igen kidolgozottnak tűnnek, de az illúzió hamar szerte foszlik, ha közelről vizsgáljuk meg a járműveket. Az olyan alkatrészek, mind mondjuk a fényszórók, vagy a kipufogó, nem mások, mint a karosszériára kalibrált textúrák. Manapság egy autós játéktól minimálisan elvárható, hogy ezek a részek önálló, 3D-s objektumok legyenek, úgyhogy ezen az órán újabb rossz jegyet szerzett az ausztrál program.

A grafikánál maradva, egy újabb rossz pont, hogy a belső nézetet választva - legalább ilyen van - a kormánykerék ugyan forog, de nem látszik a vezető keze. Talán nem elfelejtették közölni a fejlesztők, hogy a láthatatlan embert személyesítjük meg a játékban? Tán még ennél is csúnyább, hogy a műszerfalon lévő műszerek, hasonlóan az említett fényszórókhoz, csupán élettelen textúrák, semmi közük nincs a motor munkájához. Azért találunk pozitív elemet is a grafika vizsgálata során - ilyen például a földes pályákon a sár folyamatos felfröccsenése, mely egyre nehezebbé teszi a kilátást.

A hanghatások és a zene területén sem emelkedik ki a program, de nem is szólhatunk róla egyértelműen elmarasztalón. Végső soron mind a motorhangok, mind a kerekek csikorgása, mind az ütközések csattanásai elég jól sikerültek, és a zene sem válik túl hamar unalmassá, csak ugye bizonyos programok elkényeztették a játékost, és talán túl magasra teszi a lécet.

Nem maradt ki a többjátékos mód sem a Saturday Night Speedwayből - egyaránt versenyezhetünk egyazon gépen, megosztott monitorral, vagy helyi hálózatban, esetleg az Interneten keresztül. Ez utóbbi még eléggé kiforratlan, hisz a beépített szerver-böngészővel túl ritkán találunk játékosokat. Az osztott képernyős lehetőség jó ötlet, de csak a versenynap utolsó, végső összecsapásán találkozik a két részvevő.

Nem rossz program a Saturday Night Speedway, de nem is valami nagy szám. Találkoztunk már évekkel ezelőtt is sokkal színvonalasabban kivitelezett autóversennyel, nem is beszélve a mostani, illetve készülő programokat, mint amilyen a Juiced. Ráadásul a Ratbag nem most állt neki először autós játéknak, hisz előttük lebegett a Dirt Track mintája, de úgy tűnik, nem találták meg a szükséges forrásokat egy igazán sikeres játék megírásához.

Rendszerkövetelmény:

Processzor P3 800
RAM 128 Mbyte RAM
HDD 500 MB
VGA 16 MB VRAM
DirectX verzió Directx 8.1


Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKK