A számhordozásról a gyakorlatban

Május 1-jétől a mobil hívószámok is szabadon hordozhatók a hazai mobilcégek között. Cikkünkben összegyűjtöttük, miként lehet régi számunkat megőrizve új szolgáltatóval szerződni.

2004 május 1-jétől a vezetékes telefonpiacot követően a hazai mobiltelefóniában is megvalósul a számhordozhatóság. Ez azt jelenti, hogy ha bármely hazai mobilszolgáltató ügyfele egy kedvezőbb ajánlat, vagy egyéb okok miatt konkurens társasághoz szerződne át, megőrizheti meglévő hívószámát, kezdődjön az akár 20-as, akár 30-as vagy 70-es előhívóval. A számhordozás lehetősége azonban nem csak azokat az ügyfeleket érinti, akik egy-egy rivális mobilcéggel szerződnének, hanem az összes hazai mobilost, mivel a telefonszámokból májustól már nem derül majd ki egyértelműen, hogy az adott ügyfél mely szolgáltató előfizetője.

Forrás: ORIGOA határnapot követően - mivel erre a számhordozást szabályozó kormányrendelet ezt előírja - mindhárom hazai mobilcég telefonon felhívható, illetve SMS-üzenetben elérhető tudakozó-szolgáltatást indít, melyen keresztül az ügyfelek tájékozódhatnak arról, hogy egy általuk hívni kívánt hívószám melyik szolgáltatóhoz tartozik. Az összes hazai mobilhálózatból ingyenesen hívható automata telefonos tudakozó mind a május 3-tól T-Mobile Magyarország néven szolgáltató Westel, mind pedig a Pannon GSM és a Vodafone hálózatából a 1748-as hívószámon érhető el. Egy szám hovatartozásáról az automatán kívül egy speciális kódsort begépelve is érdeklődhetnek a hazai ügyfelek. Ehhez a Pannon GSM és a Westel/T-Mobile ügyeleknek a készülékbe az alábbi kódot kell begépelniük mobiltelefonjaikba:

*126*<körzetszám><hétjegyű mobilszám>#

A kódsor bevitelét követően a híváskezdeményező (zöld) gombot kell lenyomni, s a rendszer ingyenes SMS-üzenetben küldi ki a telefonra a kért információkat. A Vodafone ügyfelei ettől eltérő módon tájékozódhatnak, nekik az 1748-as hívószámra kell elküldeniük a lekérdezni kívánt, 9 jegyű mobiltelefonszámot egy ingyenes SMS-ben.

Külföldi tartózkodás esetén a Vodafone ügyfelek a +36 70 700 1748-as számot feltárcsázva szóban, vagy a számra küldött SMS-ben érdeklődhetnek a hívni kívánt számokról, bár ezen hívást ebben az esetben roamingdíj is terheli. A Westel és a Pannon GSM ügyfelei külföldről a korábban említett kódsor begépelése után érkező SMS-ből informálódhatnak arról, hogy egy adott szám mely hálózatba tartozik.

Ki nem hordozhatja számát

Bár a számhordozás technikailag május 1-től az összes hazai mobiltulajdonos számára elérhető, bizonyos feltételeknek is teljesülnie kell ahhoz, hogy valaki egyik szolgáltatótól a másikhoz vigye át meglévő hívószámát, amelyet a hazai szolgáltatók mindegyike díjmentesen biztosít az ügyfelek számára. Az egyik legfontosabb kitétel, hogy az áthordozáshoz az ügyfélnek aktív mobiltelefon-előfizetéssel kell rendelkeznie valamelyik hazai operátornál (tehát a számhordozás előtt nem szabad felmondani a meglévő szerződést, hiszen az a hordozás megtörténtekor automatikusan megszűnik). Fontos tudni, hogy számhordozási eljárásra csak az előfizetés tulajdonosa jogosult, s külföldi mobilszolgáltató ügyfele sem hordozhatja át meglévő számát egy magyar társasághoz.

A számát más mobilcéghez átvinni kívánó ügyfélnek nem lehet továbbá számlatartozása, vagy egyéb, például hűségakció keretében vásárolt készülékhez kapcsolódó tartozása meglévő szolgáltatója felé. A szám megőrzésével együtt járó szolgáltató-váltást az ügyfél egyébként az előfizetők SIM-kártyájuk aktiválásától számított 30 nappal később kezdeményezhetnek. 

Előző
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK