Massive Assault immár online is

Tavaly októberi megjelenésekor nagy vihart kavart a Massive Assault című stratégiai program, melyet igen sokan kritizáltak túlzott nehézsége miatt. A cikkünkben bemutatott Network változatban biztos nem érheti kritika az MI-t, lévén hogy ezúttal emberi ellenfelekkel háborúzhatunk.

Akkora közhely, mint a világ, de azért engedelmükkel megjegyezzük, hogy egy játék akkor jó, ha se nem túl nehéz, de se nem túl könnyű. Kétségtelenül belefutottunk már programokba, melyek ugyan rendkívül élvezetesnek tűntek, de vagy átszaladtunk rajta fél nap alatt, vagy a későbbiek során annyira nehéznek bizonyult, hogy csalódottan emelkedtünk fel a monitor elől. Ez utóbbi vád gyakran elhangzott a Massive Assaulttal kapcsolatban is. Nem is alaptalanul, amit mi sem jelez jobban, mint azok a kiegészítő csomagok, melyek kifejezetten könnyebb pályákat tartalmaztak, de ezek már nem voltak annyira eredetiek, mint az alapjáték. Többek közt ezért is gondolta azt a Wargaming.net, hogy útjára indít egy olyan verziót, melyben biztos nem szapulja majd senki a mesterséges intelligenciát, lévén kizárólag egymással szállhatnak szembe a játékosok.

Az eredeti játék és a Massive Assault Network közt a legnagyobb különbség az, hogy míg az előbbi játékot megvásároltuk, az utóbbiért havonta fizetünk egy meghatározott összeget. A játékot letölthetjük az Internetről, és egy rövid tutorial, vagy az MI elleni skirmish meccsek erejéig még használhatjuk is, de ha komolyan bele szeretnénk vetni magunkat az online csatározásokba, akkor havonta fizetünk. A multiplayer összecsapások egyelőre nyolc terepen zajlanak, de Wargaming a későbbiekben újabb és újabb pályákat tesz elérhetővé. Annak érdekében, hogy még véletlenül se unjanak rá az MAN-ra a felhasználók, a Wargaming.net nemrég hirdette meg az első hivatalos versenyt, melynek győztesei értékes jutalmakban részesülnek.

Sajnos a fejlesztők erősen támaszkodtak arra, hogy olyanok ülnek le a Massive Assault Network elé, akik már az egyjátékos verzióval is eltöltöttek pár napot. Ez a játékosok többségénél nyílván igaz is, de azért túlzás, hogy nem mellékeltek felhasználói kézikönyvet a programhoz, és az sem jó húzás, hogy a tutorial csak olyan egyszerű elemekre koncentrál - mozgás, lövés, kezelőfelület -, melyekre magunktól is rájönnénk. Az F1 megnyomásával előcsalogathatjuk a súgót, de azért ez valljuk be, félmegoldás.

De nézzük meg közelebbről a játékot, hisz nyílván sokan nem találkoztak az egyjátékos változattal sem. A játékmenet körökre osztottan zajlik. Az egyes egységekkel a térkép meghatározott pontjaira léphetünk, noha a 3D-s megjelenítésen nem láthatóak a kis hatszög formájú mezők. A döntést, hogy hová helyezzük el a kiválasztott harci eszközt az a vörös kör is jelöli, mely az unit lőtávolságát jelzi.

Az egységekkel tetszés szerinti sorrendben lépkedhetünk, de mindegyiküknek meghatározott mozgáspontja van - akárcsak a jó öreg Battle Isle sorozatban. A térképeket folyók, szakadékok szabdalják, melyeken nem hatolhatunk át a szárazföldi gépekkel. Az egyes unitok elhelyezését még az is bonyolítja, hogy nem minden figuránk lő el szépen társa felett, így legyünk nagyon óvatosak, ha nem akarjuk saját magunk rommá lőni hadállományunkat.

Vessünk egy pillantást az arzenálra, vagyis nézzük meg, hogy egyáltalán mivel harcolhatunk. Az egységek közt találunk harci robotokat, bombázó repülőgépeket, kerekeken guruló rakétavetőket, kétéltű járgányokat, vadászokat, ágyúkkal felszerelt hajókat, és tornyokat is, melyeket értelem szerűen nem mozgathatunk. A hadakozást nehezíti - vagy nézőpont szerint egyszerűsíti -, hogy az egységek igen kevés statisztikával rendelkeznek, és mindkét fél ugyanazzal a hadállománnyal száll harcba - különbségek csak a megjelenésben vannak.

A játék grafikája nem változott az eredeti program külsejéhez képest. Ez persze nem is baj, hisz a "sima" Massive Assault is igencsak meggyőzően festett. Az egységek és a környezet rendkívül színes, de még véletlenül sincs olyan érzése az embernek, hogy egy paintball versenybe csöppent volna. A robbanások és a harci eszközök ágyúinak torkolattüze még a Generals effektusait is lepipálja, a környezet pedig ezúttal is él, amit a partot nyaldosó hullámok, vagy a hajlongó fák jelképeznek.

A hangok sajnos már nem ennyire jó eltaláltak. Összességében nem rossz az összkép, de a grafika annyira a csúcson van, hogy az ember automatikusan várja, hogy felrobbanjanak a hangfalak. Nem vették a fáradtságot a fejlesztők, hogy lecseréljék azt a hölgyet, aki az alapjátékot is "alámondta" - persze nem rossz egy kellemes női hang, de nem biztos, hogy illik egy háborús játékhoz. Megmaradt a "mit is teszek és miért" érzés, vagyis most sincs semmilyen történet, és az egységekről is csak a karakterisztikáikat tudjuk.

Nem teljesen alaptalan a kérdés, hogy miért is volt szükség külön erre a játékra, lévén az eredeti Massive Assaultban is volt multiplayer mód. Ez igaz, de azért bekerültek olyan segítségek, mint a játékok alatti chatelés, az online csatákba történő egyszerű belépés, vagy a kihívások küldözgetése a játékostársaknak, és mivel a MAN-nal játszó felhasználók száma egyre nő, a fenti kérdésre egyértelműen az a válasz, hogy bizony, szükség volt erre a programra.

Rendszerkövetelmény:

Processzor P3 800
RAM 256 Mbyte RAM
VGA 32 MB VRAM
Egyéb Internet


 

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKK