Légicsata Vietnam fölött

2004.09.16. 13:09

A vietnami háború egyre több programban tűnik fel, de ezek a játékok általában a földi harcokra koncentrálnak. Nem így a HPS Simulations programja, mely a politikai eszmék közötti háború Vietnam légterében vívott, valós harcait helyezi reflektorfénybe.

A vietnami háború légi csatái a konfliktus egyik vitatott, sok elemző által kivesézett aspektusai közé tartoznak. Egyfelől ez volt az a terület, ahol az amerikaiak minden másnál nagyobb fölénnyel rendelkeztek, másfelől pedig óriási eltérések mutatkoznak - ez persze igaz a többi fegyvernemre is, de ennyire azért nem erősen - a két fél által a megsemmisített kikiáltott repülőgépek és helikopterek mennyiségében. Az viszont kétségtelen, hogy a háborúba a levegőből is bőven szállt alá a halál, melyet most a HPS munkájában élhetünk meg - szerencsére csak a monitorok előtt.

A program egyik legnagyobb varázsa az összetettségében rejlik - a repülőgépeknek, de akár a földi egységeknek is temérdek parancsot adhatunk, melyeket akár össze is kapcsolhatunk. Ezeket a parancsokat a repülők, vagy guruló harci járművek nem vakon hajtják végre, hanem bizonyos események bekövetkeztekor, melyeket szintén mi határozhatunk meg. Például kiadhatjuk a járőrözés parancsát egy radarral felszerelt felderítő repülőgépnek, összekapcsolva egy olyan utasítással, hogy amennyiben az ellenség rakétákkal próbálja meg kiszúrni a felderítő szemét, a gép szabaduljon meg csatolt üzemanyagtartályaitól, aminek hála gyorsabban érhet ki a veszélyes légtérből.

Ha már az üzemanyagnál tartunk, ez a meglehetősen fontos elem sok játékban nem kap megfelelő hangsúlyt - nem egy programban repkedhettek gépeink akár az idők végezetéig újratöltés nélkül. Nem így a War Over Vietnamban, mely játékban bizony egy méterrel sem repülnek tovább a repülők, mint amennyi kerozin van bennük. Fontos tehát az útvonalak megtervezésénél a fogyasztást is figyelembe vennünk - egyébként arra is adhatunk utasítást, hogy a pilóta egy bizonyos mennyiség alatt vegyen le a tolóerőből, vagy a sebességből - mivel ha a dzsungel felett fogy el a nafta, akkor búcsút mondhatunk a gépnek!

A program küldetései ugyan valós időben zajlanak, viszont bármikor lelassíthatjuk, vagy éppen meg is állíthatjuk a missziókat. A huszonhárom küldetést számláló kampányban a legtöbb missziót akkor hajthatjuk végre sikeresen, ha a valamennyi rendelkezésünkre álló fegyvert bevetjük. Például a Son Tay elleni offenzívát csak akkor nyerhetjük meg, ha a küldetésben egyaránt részt vesznek a vadászrepülőgépek, az F-105-ös földi célpontokat támadó gépek, a magasabbról támadó bombázók, és természetesen a megannyi filmben látott helikopterek.

A HPS Simulations egy részletes, a háború minden elemét érintő katonai stratégiát próbált meg összehozni, és ez sikerült is nekik. Az ilyen típusú játékoknak közös nevezője, hogy vagy csak funkcionális grafikával rendelkeznek, vagy ugyan az elemek szépen kerültek megrajzolásra, viszont a videokártya 3D-s képességeit nem birizgálja a játék. A War Over Vietnam az utóbbi kategóriába tartozik - a repülőgépeket, valamint a célpontokat szép kis ikonok reprezentálják, míg a lefelé hulló bombák apró pontocskák képében jelennek meg. Ennek negatív oldala, hogy azok a játékosok, akiknél alapvető a remek grafika, eleve távol maradnak a programtól, pozitív fele viszont az, hogy egy szerényebb masinán is tökéletese fut a játék.

Mint minden valamire való stratégiához, a War Over Vietnamhoz is mellékeltek a fejlesztők egy igen részletes szerkesztőt. Ez az editor ezúttal azonban két feladatot is remekül ellát. Egyfelől természetesen lehetőséget biztosít a játékosoknak, hogy megálmodják saját terepeiket és küldetéseiket, vagy éppen olyan ütközeteket tervezzenek meg, melyek ugyan a háborúban szerepeltek, de a játékból kimaradtak. A szerkesztő másik funkciója, hogy amolyan tutorialként gyakorlópályát biztosít a játékosoknak, hogy kipróbáljanak különféle taktikákat, vagy azt, hogy mire lett volna képes az éles küldetésekben lelőtt repülő, ha másmilyen fegyverzettel, vagy több üzemanyaggal küldtük volna harcba.

A War Over Vietnamról egy dolgot biztosan elmondhatunk: rétegjáték. Kétségtelen, hogy a stratégiai kategórián belül vannak próbálkozások - Warcraft III, Spellforce, Age of Mythology - melyekkel nemcsak a fanatikus stratégák töltötték idejüket. Nos, a HPS alkotása nem tartozik ezek közé, de aki tényleg rajong a stratégiai kategóriáért, és még a vietnami háború története sem hagyja hidegen, az kellemes szórakozást találhat e programban.

Rendszerkövetelmény:

Processzor P2 200
RAM 32 Mbyte RAM
HDD 250 MB
VGA 32 MB VRAM
DirectX verzió Directx 8.1


Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKK