Újabb epizódjához érkezett a Ubisoft népszerű sakksorozata, a Chessmaster. Az immár a tizedik részéhez érkezett széria legújabb részében a temérdek tábla, valamint készlet mellett ezúttal is számtalan, különféle tudású ellenféllel szemben ülhetünk asztalhoz.

Mint ahogy a sakkot sem lehet igazán egyik sportágcsoportba sem besorolni, úgy a sakkprogramok sem tartoznak igazán egyik játékkategóriába sem a számítógépek világában. Kétségtelen, hogy a sakk sport, így nevezhetjük a sakkjátékokat sportprogramnak, de ez csak egy kényszeredett megoldás. Több kiadó is próbálkozott hasonló játékok kiadásával még a számítógépek megjelenésének kezdetétől, de ahogy emelkedtek az igények, és egyre kifinomultabb mesterséges intelligencia került Kempelen Farkas gépe modern utódaiba, úgy maradoztak le szépen a próbálkozók. A PC-s világban sem maradt sok kiadó, amely ezzel a műfajjal próbálkoznak, és közülük is kiemelkedik a Ubisoft, mely immár a tizedik részét adta ki a Chessmaster sorozatnak.

Egy sakkjátéknál nyílván nem a grafika az elsődleges tényező, de a Chessmaster sorozat aligha vált volna piacvezető termékké, ha nem produkálna kiemelkedőt ezen a téren. Valóban, a korábbi részekhez hasonlóan, a tizedik részben is pompás táblákkal és készletekkel találkozhatunk, és ezúttal is minden 3D-ben pompázik. A táblákat forgathatjuk jobbra-balra, közelíthetünk, távolíthatunk, sőt, még át is méretezhetjük a játékteret. Új ötlet, hogy kezdetben nem férünk hozzá valamennyi készlethez, hanem fokozatosan érve el jó eredményeket húzhatjuk elő a fiókból a további sakkokat. Ezzel az ideával az autós programokban találkozhattunk, és kíváncsian várjuk, hogy mennyire jön be e gondolat a sakkozóknál.

Mindezek mellett szerepel a játékban egy úgynevezett "Enchanted 3D" üzemmód is, melyet akkor érdemes favorizálnunk, ha rendelkezünk egy olyan vörös-zöld lencsés szemüveggel, mely segítségével a mérnökök próbálták meg 3D-ben látni terveiket a számítógép megjelenése előtt. Persze akadnak sakkozók, akik nem haladnak a korral, legalábbis ami a számítástechnikát illeti - nekik a fejlesztők a játékba csempésztek néhány klasszikus, 2D-s táblát és készletet is.

A Chessmaster sorozat korábbi részei is kiemelkedtek azon a téren, hogy nemcsak a profi sakkozóknak kínáltak remek szórakozást, hanem a gyermekeknek is segítséget nyújtottak, hogy elsajátítsák ezt a remek, Indiából származó játékot. A kislányok és kisfiúk a legújabb részben sem maradnak árván, mivel a tizedik rész is megtanítja őket a játék alapjaira, majd fokozatosan rávezeti a kicsiket - és természetesen a sakkhoz nem értő felnőtteket is -, hogy miként dolgozhatnak ki nyerő taktikákat. Az ehhez vezető út fontos elmei azok a feladványok, melyek megoldása a gép előtt ülő gyermekek feladata.

A tanulás természetesen nem ér véget az alapok elsajátításával. A Chessmaster sorozat sikerének másik kulcsa a gyerekek oktatásán kívül az a sakk-akadémia, melynek lépcsőfokait végigjárva egész ügyes sakkozó válhat belőlünk. Az akadémia két, immár megszokott oktatója, Josh Waitzkin és Larry Christiansen nagymesterek ezúttal is rendelkezésünkre állnak, hogy fokozatosan adják át nekünk a mesterfogások titkait. A tanulás során a haladóbb játékosok is találkozhatnak feladványokkal, egy külön érdekesség pedig annak a partinak az elemzése, melyet Christiansen vívott a Chessmaster előző részével a legnehezebb fokozatban.

Szintén a korábbi részek erősségei közé tartoztak azok a példajátszmák, melyek ezrei lapultak a játékhoz csatolt adatbázisban. Ezek a partik ezúttal sem maradnak el, így napestig tanulmányozhatjuk a korábbi nagyságok által vívott világbajnoki vagy egyéb kihívásos mérkőzéseket.

Nincs hiány a programban ellenfelekből sem - akárcsak a korábbi Chessmasterekben, most is egy sereg, különféle személyiséggel megáldott sakkozó ellen ülhetünk asztalhoz. Ezeknek a játékosoknak elolvashatjuk a személyes adatai, megtekinthetjük a fényképét, de a lényeg számunkra az, hogy milyen stílusban, milyen nyitásokat vagy játékmódokat alkalmazva sakkoznak. Ha sikeresen legyőzünk egy nálunk jóval magasabban rangsorolt játékost, vagy megnyerünk egy tornát, akkor a pontjaink száma is emelkedik. Ne feledjük, bizonyos készletekhez csak egy adott Élő-pontszám elérése után férhetünk hozzá, így ezúttal nem puszta statisztikai változásokról beszélünk!

Nem túlzás azt állítani, hogy a Ubisoft hozta a tőle elvárt színvonalat, és ismét egy remek sakkjátékkal örvendeztetett meg bennünket. Igaz, hogy az előző részhez képest meglehetősen kevés változtatást tartalmaz a játék, de a széria már annyira jól működik, hogy nehéz is lenne komoly újdonságokat kiagyalni. Aki kedveli a sakkot, az véletlenül se hagyja ki a programot, és a kedves szülők is inkább e játék elé ültessék csemetéiket, mint bizonyos agresszív shooterek elé.

Rendszerkövetelmény:

Processzor P3 600
RAM 128 Mbyte RAM
HDD 540 MB
VGA 32 MB VRAM