Sims 2 - családépítés mesterfokon

Vágólapra másolva!
Megérkezett a játék, amit a legtöbb gamer várt: a Sims második része. Az előzetesek alapján borítékolható volt a program hatalmas sikere, és az már az első tíz perc játék után kiderül, hogy nem hiába foglalta el az eladási listák élét a Maxis és az EA munkája.
Vágólapra másolva!

Talán ne is magával a konkrét játékkal kezdjük a bemutatást, hanem azzal a segédprogrammal, melyet az EA mellékelt a Sims 2 mellé. A BodyShop című szerkesztőről van szó, mely segítségével megalkothatjuk azokat az embereket, valamint objektumokat és testrészeket, amiket fel kívánunk használni a játékban. Sajnos egyelőre - az arcot kivéve - csak a textúrák szerkesztésére van lehetőségünk, és ehhez is egy külső képszerkesztő program szükségeltetik, de mindenesetre említésre méltó, hogy nem a lelkes felhasználók által gyártott progikkal kell belepiszkálnunk a játék állományaiba.

Maga a program a játékmenet területén igen hasonlít az első részhez, vagyis ezúttal is egy család mindennapi életének irányítása szakad a nyakunkba. A mi feladatunk felépíteni, majd berendezni a család otthonát, munkát keresni a tagoknak, ellátni mindennapi szükségleteiket az evéstől a pihenésig, és szintén a mi vállunkat nyomja annak a terhe, hogy hőseink, vagy hősnőink megfelelő párt találjanak maguknak. A feladatok végső soron nem bonyolultak, csak ha nagy létszámú családot választunk, bizony hamar belefáradhatunk a kapkodásba.

Az első feladatunk megválasztani azt a helyszínt, ahol le akarunk telepedni. Összesen három város közül választhatunk, de saját magunk is kreálhatunk neighborhoodot. Egy ilyen városban egyaránt megtalálhatóak a házak, valamint a szórakozási, illetve a vásárlási igényt kielégítő épületek. Ha nem akarunk vesződni az építkezéssel, valamint a családok megalkotásával, akkor kiválaszthatunk egy előre megkomponált famíliát, aki már egy viszonylag jól berendezett házikóban tengeti életét, de az igazi poén az, ha saját családunkkal költözünk be saját otthonunkba.

A család megalkotásának első, és legfontosabb lépése a tagok megtervezése. Rengeteg lehetőség közül választhatunk - eldönthetjük, hogy emberünk férfi legyen, vagy nő, gyermek, fiatal, felnőtt, vagy idős, kedvünkre átszabhatjuk megjelenését, valamint kiválaszthatjuk azokat a ruhákat, amiket a mindennapi életben, vagy éppen fürdéskor és sportoláskor viseljen. Ha nem akarunk pepecselni, kiválaszthatunk egy simet a fejlesztők adatbázisából, vagy rábökhetünk arra a figurára, akit mi hoztunk össze a fentebb említett BodyShop segítségével. Végül meghatározzuk a sim érdeklődési körét, beállítjuk alaptulajdonságait - játékos, tevékeny, lusta, stb. - és már kész is a családtag. A család jelen esetben nem csak egy fedél alatt élő embereket jelent, hanem lehetőségünk adódik a rokoni kapcsolatok meghatározására. Azt, hogy ki milyen hozzátartozója lehet a másiknak, az határozza meg, hogy mely korosztály tagja, vagyis nem adhatunk feleségül egy nagyi korú hölgyet a tizenéves sráchoz.

Többször emlegettük már az életkort, ami talán a legjelentősebb, és a legtöbb gamer által követelt változtatás az első Simshez képest. Míg az eredeti programban gyakorlatilag nem volt különbség egy ősz hajú, görnyedt hátú apó, és egy fitt futóbajnok között, addig a Sims 2-ben a karaktereink folyamatosan haladnak végig az élet számegyenesén. Az erre a területre vonatkozó újításokat kezdjük mindjárt azzal, hogy a megfelelő légyott után a család felnőtt hölgy tagja - de csak ő, tehát sem a fiatalok, sem az öregek - teherbe esik. Néhány nap szenvedés után életet ad egy gyermeknek, aki ekkor még csak egy magatehetetlen csecsemő, akivel rengeteget kell foglalkozni. Adott idő elteltével a csecsemőből kisgyermek válik, aki később serdülővé, tinivé, majd felnőtté lesz, legvégül pedig megöregszik. Hogy még mennyi idő van hátra a következő korosztály eléréséhez, azt egy indikátor mutatja az alsó panelen.

De térjünk vissza a családhoz, az otthon megteremtéséhez. Ha megvan a família, akkor vagy kiválasztunk egy félig kész házikót, vagy egy üres telken fogunk hozzá az építkezéshez. Az első részhez hasonlóan itt is a falak felhúzásával kezdünk, majd jöhetnek az ajtók, ablakok, a vakolat, a padlóburkolatok, végül pedig a berenedezési tárgyak. Minden egyes tárgy valamilyen hatással van valamelyik mindennapi igényre, és ennek a hatásnak a mértéke határozza meg az adott tárgy árát. Vannak feltétlen szükséges berendezések, mint az ágy, a WC, a kád, vagy zuhanyzó, illetve a hűtőszekrény, míg más dolgokat csak a tehetősebben engedhetnek meg maguknak.

A legtöbb berendezési tárgy nem csak egy igényt befolyásol, hanem többre is kihatással van. Ha például belesüppedünk egy habfürdő erejéig a kádba, akkor egyaránt emelkedik a higiénia, valamint a kipihentség "need" értéke. Az igényeket természetesen nem önmagukban elégítik ki a tárgyak, hanem a velük folytatott tevékenység eredeményes lesz ez. Alaposan kibővült ezeknek a lehetőségeknek a száma az előző részhez képest, így egy adott igényt sokkal több módon elégíthetünk ki. Karaktereinkek vannak jártasságaik, melyeket szintén emelhetünk, ha valamelyik berendezési tárggyal bíbelődünk, teszem azt javítjuk a csapot, vagy történetesen főzünk.

Szintén jól feldúsították a fejlesztők azokat a lehetőségeket, melyek közt akkor választhatunk, ha simünk egy másik polgárral lép kapcsolatba. A többiekhez való viszony a Sims 1 kiegészítőiben megjelent módon két részre, pillanatnyi, valamint hosszú távú kapcsolatra oszlik. Pillanatnyi rokonszenvet könnyen ébreszthetünk, de ahhoz rendszeres ápolására van szükség a jó kapcsolatnak, hogy valaki hosszú távon is baráttá fogadjon. Mivel beállíthatjuk a férj-feleség viszonyt, simjeink között akár a legmagasabb értékről is indulhat a kapcsolat. A házastársak tényleg rengeteg tevékenységbe kezdhetnek egymás iránt, melybe bele tartozik a meglehetősen pikáns animáció kíséretében bemutatott házasélet, vagy a gyermekáldás bevállalása.

Persze a Sims 2 világában is minden pénzbe, vagyis Simoleonba kerül. A pénz megszerzéséhez sajnos itt is munkára van szükség, amit vagy az újságban, vagy a számítógépben találhatunk. Eleinte egy kevéssé jövedelmező beosztást kapunk egy munkakörön belül, de ha nem túl rossz a sim közérzete, és találkozik az előléptetéshez szükséges elvárásokkal - egy szakértelem szintjének növelése, adott számú barát -, akkor egy jövedelmezőbb munkakörbe léphet. Itt is megmaradt a jó öreg dudáló autó, ami jelzi, hogy ideje munkába indulnia a családtagnak. A gyerekek természetesen nem dolgoznak, viszont számukra épp ilyen kötelező az iskola. Szintén a rengeteget hangoztatott igények között szerepelt, hogy legyen szabadnap, és lám, a simeknek már nem kell a hét minden egyes napján robotolniuk!

Biztos sokáig vitatkoznak majd a játékosok, hogy mi a nagyobb újdonság: az öregedő simek bevetése, vagy a 3D-s grafika megjelenése. Igen, végső soron azért nőtte ki a sima Sims a kiegészítők erdejét, mert nem lehetett tartani a két dimenzióban ábrázolt világot a 3D-s programok világában. A Sims 2 ezen a téren is kiemelkedőt nyújt. Ha van otthon egy erőmű, ami maximális beállítások mellett is képes élvezhetően üzemeltetni a programot, akkor igazán impozáns látvány tárul elénk. A tárgyak végtelenül részletesek, akárcsak a karakterek, akikre tetszőleges mértékben ráközelíthetünk. Az animációk bámulatosan életszerűek, és a különleges hatások is befértek volna akár egy shooterbe is.

Nem kérdéses, hogy a Sims 2 nagyszerű játék, és minden bizonnyal lepipálja az eladások terén az első részt, még a kiegészítőkkel együtt is. Az egyetlen csalódás tán az, hogy nem lehet 3D-s objektumokat készíteni a BodyShoppal, illetve nem torzíthatjuk el a simek testét e szoftverrel, de a fejlesztők, vagy az eredeti Simshez hasonlóan az aranykezű felhasználók biztos orvosolják ezt az apró problémát is.

Rendszerkövetelmény:

ProcesszorP3 800
RAM256 Mbyte RAM
HDD3,5 GB
VGA32 MB VRAM
DirectX verzióDirectx 9.0c