Wildfire - tűzoltás magas fokon

2004.12.02. 16:40

Ahogy egyre szélsőségesebb időjárási viszonyok uralkodnak, úgy kényszerülünk szembesülni egyre gyakrabban olyan halálos tűzvészekkel, melyekkel most a Take 2 és a Global Star stratégiai programjában, a Wildfire című játékban is találkozhatunk.

Nem egy gyermek akad - elsősorban a fiúk között - akinek álma, hogy tűzoltó legyen. Ez igen dicséretes törekvés, mivel a láng harcosaira egyre gyakrabban van szükség mind a városokban, mind a vadonban tomboló tüzek megfékezése vagy ipari balesetek idején. Sajnos sok srác esetében a gyermekkori álom szertefoszlik, és valamilyen sokkal szárazabb munkát választanak a felcseperedő gyereke. Hogy ez a tendencia ne legyen ennyire erős, abban segíthetnek ez olyan számítógépes játékok, melyek a tűzoltók életébe engednek bepillantást kicsiknek és nagyoknak egyaránt.

A stratégiai programok esetében - habár ez más kategóriákra is igaz - igen fontos, hogy a játékos felkészülten vághasson neki az úgynevezett éles küldetéseknek. Erre találták fel az okosok az oktató, vagy más néven tutorial küldetéseket, melyekből három a Wildfire-ben is helyet kapott. Sajnálatos módon ezek az okító missziók sok mindent ellátnak, csak feladatukat nem: gyakorlatilag közlik velünk, hogy hol a tűz, és hogy oltsuk el, de hogy MIKÉNT tegyük ezt, arról enyhén szólva is gyéren kapunk információt, valamint segítséget.

Ha teljesítettük, vagy tartalmukat ismerve inkább kihagytuk a tutorialt, következhetnek az éles missziók, melyek közül tizenhattal várnak minket a játék készítői. Ezek a küldetések egyre nehezebbek, ami vagy abban nyilvánul meg, hogy egyre nagyobb és nagyobb tüzekkel kell elbánnunk, vagy abban, hogy egyre kevesebb idő áll rendelkezésünkre az oltáshoz. Ha kivégeztük ezeket a feladatokat, elővehetjük a véletlenszerű küldetésekért felelős generátort, ahol négy térkép, és kilenc nehézségi szint közül választhatjuk meg a generált scenario alapjait.

Ha stratégiai programmal állunk szemben, akkor mindig előtérbe kerül a mesterséges intelligencia, és ez nem csak a katonai játékra érvényes. A Wildfire sajnos ezen a téren sem vizsgázik jelesre: az egyes unitok gyakran kezdenek el valósággal kóborolni a térképen, ami rendkívül irreális, mivel a hatalmas tüzeket csak látja egy tűzoltó. Erre még rátesz egy lapáttal, hogy nemcsak a szemükkel, hanem a fülükkel is baj van a derék tűzoltóknak, mivel elég gyakran eléfordul, hogy kiadott utasításainkat figyelmen kívül hagyják, magyarán a program nem reagál mindig a kattintásokra.

Mivel a program 3D-s, érdemes említést tennünk a kamera viselkedéséről. Ugyan lehetőségünk van közelítésre, távolításra, valamint a kamera tetszőleges forgatására, de mivel csak az előző lehetőségeket tehetjük meg egérrel, ezen e téren is dorgálást érdemel a program. Gondoljuk el: a játékos dühöng, mivel hiába kattintgat arra a fránya tűzoltóra, majd megpróbálja a kamerát a megfelelő szögbe forgatni, hogy biztosan "eltalálja" a galád pixelharcost, de ehhez előbb meg kell találni a megfelelő forgatóbillentyűket, miközben vadul görgeti a kereket az egéren...

Nem dúskálunk a tüzek ellen bevethető egységekben sem. Az alapvető "gyalogos" a seregünkben természetesen maga a tűzoltó, aki az egyes épületeket próbálja meg eloltani, illetve a járműveket kezeli. Utóbbiak között megtaláljuk a tipikus lajtorjás kocsit, valamint egy, a menthetetlen épületek útból való eltávolítására szolgáló bulldózert, és a palettát még egy, a tűzoltókat a magasból a helyszínre juttató helikopter is színesíti. Mindezek mellett kérhetjük még különféle tűzvédelmi anyagok ledobását egy repülőből, de ennek irányítása már nem a mi feladatainkat sokasítja.

A grafika és hanghatások terén a játék a közepesnél jobb érdemjegyet harcolt ki magának, de a jelestől azért igencsak messze van. A tűz ábrázolása például kifejezetten jól sikerült, amit azonban erőteljesen lehúz annak a látványa, ami ég. A fák, egyes épületek, és más objektumok meglehetősen "laposan" festenek, és nem igazán képeznek szerves egységet azzal a tűzzel, ami éppen a felfalásukkal próbálkozik. A hanghatások ugyan kellően realisztikusak, viszont nem elég harsányak ahhoz, hogy visszaadják egy tűzvész pusztításának tombolását.

Nem esünk túlzásokba, ha kijelentjük, hogy a Wildfire bizony sikerülhetett volna jobbra is. Az ötlet, hogy megszerettessük a gyerekekkel a tűz és más veszélyforrások elleni harcot, dicséretes ötlet, de ezt bizony színvonalas csomagolásban kellett volna az érdeklődő gyerekek és felnőttek elé tálalni.

Rendszerkövetelmény:

Processzor P3 600
RAM 128 Mbyte RAM
HDD 350 MB
VGA 32 MB VRAM
DirectX verzió Directx 8.1


Előző
  • 1
  • 2
Következő