Trendelemzés: hibrid kamerák

Vágólapra másolva!
A digitális technológia elterjedésével új értelmet nyert a videokamera és a fényképezőgép fogalma. Cikkünkben áttekintjük, milyen mérföldkövek várhatóak az álló- és mozgóképrögzítésre alkalmas hibrid eszközök fejlődésében.
Vágólapra másolva!

A nagy lökdösődésben természetesen minden gyártó igyekszik kitűnni saját termékeivel. Ennek megfelelő eszköze lehet a gyors működés, az ergonómia, a mutatós külső, vagy éppen a funkciók bővítése. A legkézenfekvőbb megoldás, hogy a digitális fényképezőkben állókép rögzítésére alkalmas érzékelőket ne csak fotó, hanem kis változtatással akár videó rögzítésére is alkalmassá tegyék. A mind gyorsabb feldolgozórendszereknek köszönhetően ez a képesség ma már csaknem minden kompakt fényképező sajátja. Manapság már nem elegendő a vásárlók megnyeréséhez a videofelvétel puszta megléte, már annak minősége is komoly szerepet kap. Ez az igény pedig előbb-utóbb ahhoz vezethet, hogy minden technikai megkötés nélkül választhat majd a felhasználó az álló, vagy mozgókép közül, az általa használt fényképező-kamera érzékelőjének teljes felbontása mellett.

Forrás: [origo]
Casio Exilim EX-P505





Forrás: [origo]
Samsung DuoCam

A fent említett hibrid kamerák mozgókép és fotórögzítési képességeinek minősége egyre inkább közeledik egymáshoz. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően ezek a funkciók mindinkább képesek hozni azt a színvonalat, amelyet a kifejezetten videorögzítésre tervezett készülékek képviselnek. A képérzékelők felbontásának és a feldolgozórendszerek gyorsaságának növekedése már a közeljövőben lehetővé teszi majd, hogy digitális kameránk memóriájába DVD-minőségű mozgókép kerüljön rögzítésre. Sajnos a fejlődést erősen hátráltatja, hogy egyelőre technikai akadályai vannak a jó videokamera és az ugyanolyan jó minőségű fényképezőgép kombinációjának. Persze található erre is frappáns megoldás: egyszerre két igényt elégítenek ki például Samsung DuoCam termékei. Ezekben a hibridekben ugyanis a gép vázába egyszerűen két különálló objektívet is beépítettek egymás alá; ezek egyike fotózáskor, a másik pedig állóképek készítésekor aktív.

Forrás: [origo]
Sony DSC-M1

Technikai korlátok

További problémát jelent az is, hogy egyetlen lencserendszer használata esetén az adott zoom mérete a két különböző feladatra egészen más optikai tulajdonságokat igényel. Egy fényképező esetén a néhányszoros nagyítás is elegendő lehet, míg videokamerák körében a 10-szeres zoom már mindennaposnak mondható, nem beszélve egy-egy optika felbontóképességéről. Ez utóbbi meghatározó lehet egy fotó minőségét tekintve, viszont a mozgóképek esetében paraméterei nem jelentenek olyan sarkalatos kérdést. A képérzékelők felbontása egy fotó esetén jelentősen befolyásolja a képminőséget. Egy nagy felbontású, 6-8 megapixeles fénykép rögzítésére és mentésére néhány tizedmásodperc mindig rendelkezésre áll, azonban ha ezekből a hatalmas felvételekből másodpercenként harmincat, vagy akár hatvanat kellene elkészíteni, bizony a mai képfeldolgozó rendszerek még igencsak kevésnek bizonyulnának. Ez a rögzítési sebesség kellene ugyanis ahhoz, hogy jó minőségű, folyamatos mozgóképet kapjunk. Egy profi, sebességbajnok fényképező, a Nikon D2Hs villámgyors rendszerei is "csak" 8 képet rögzítenek másodpercenként 4 megapixeles felbontás mellett. A sebesség és a minőség kombinálása tehát itt is komoly akadályokba ütközik.

A digitális videokamerák jelenleg többnyire olyan képalkotókkal kerülnek piacra, amelyek 2 megapixel körüli felbontású fényképeket készítenek. Ez a szám egészen biztosan tovább emelkedik, és néhány éven belül megsokszorozódhat, így a mozgóképrögzítésre szánt eszközök is képesek lesznek majd produkálni az olyan minőségű fotókat, mint amilyeneket most a fényképezőgépek. A hibridek előretörése azonban megállíthatatlanul folytatódik, a trendek alakulásához a képrögzítési képességekkel ellátott mobiltelefonok is hozzájárulnak. Azonban az első olyan eszközre, amely magában foglalja egy jó minőségű mobiltelefon, videokamera és fényképezőgép mindezen képességeit, feltehetően még néhány évig várunk kell.

Száler György