Kína: cenzúrázzák a pápáról szóló netes híreket

2005.04.05. 9:55

A kínai cenzúra hétfőtől megtiltotta a hazai internetszolgáltatóknak azon webhelyek elérhetővé tételét, amelyek jelentéseket, méltatásokat közölnek a szombaton elhunyt II. János Pál pápáról.

A legnépszerűbb kínai internetportálok - a Sina.com, a Sohu.com és a NetEase - alávetik magukat az állami cenzúrának, és rendszeresen kiiktatják szolgáltatásukból azokat a tartalmakat, amelyeket a kínai vezetőség politikailag kényesnek tart.A kínai kormány részvéttáviratot küldött vasárnap a Vatikánnak a pápa elhunyta miatt, a külügyminisztérium szóvivője ugyanakkor arról beszélt pekingi sajtótájékoztatóján, hogy a Kínai Népköztársaság jobb viszonyt remél a Vatikánnal a következő pápa uralma alatt. Kína 1951-ben megszakította kapcsolatait a Vatikánnal, mert az egyházi állam a tajvani kormányt ismerte el Kína törvényes képviselőjének.

Tovább romlott a viszony, amikor a kínai állam bábáskodásával létrejött a hatalom által szorosan ellenőrzött Katolikus Hazafias Szövetség, amely nem ismeri el maga fölött a Vatikán fennhatóságát. Peking csak e szervezet keretén belül engedélyezi a kínai katolikus hívők vallásgyakorlását, a Vatikánhoz hű katolikus egyházat törvénytelennek nyilvánította, illegalitásba kényszerítette, s üldözi annak papjait. Az állam által ellenőrzött Katolikus Hazafias Szövetségnek - saját nyilvántartása szerint - négymillió tagja van. A Vatikánhoz hű katolikus egyház tizenkétmillió hívét tartja nyilván.

Peking egyrészt azt követeli a Vatikántól, hogy szakítsa meg diplomáciai kapcsolatait Tajvannal, másrészt azt, hogy a mindenkori pápa "ne avatkozzék Kína belügyeibe", amin mindenekelőtt azt érti, hogy ne nevezzen ki püspököket a Peking által betiltott, a Vatikánhoz hű katolikus egyház élére.

KAPCSOLÓDÓ CIKK