Csúcstechnika az új Xbox játékgépben

2005.05.13. 11:29

Hivatalosan is bemutatta új generációs játékgépét a Microsoft. Az Xbox 360 konzol szívét szuperprocesszor képezi, vezeték nélküli irányító, valamint ingyenes online játéklehetőség jár majd hozzá, s elboldogul kép-, zene- és videofájlokkal, de az otthoni számítógép-hálózatra is kapcsolódni tud.

A fekete színű elődjétől jelentősen eltérő külsejű, álló és fekvő pozícióban is működtethető, hófehér játékgépet a szoftveróriás elsőként egy korábban hollywoodi sztárok részvételével készült, korábban rögzített műsorban mutatta be az MTV zenei csatornán amerikai adóján (a műsor az MTV Europe-on péntek este 10-kor kerül adásba), s a különkiadással párhuzamosan weboldalán is publikálta az új Xbox műszaki paramétereit - noha a konzolról készült  képek már korábban a világhálóra szivárogtak.

Szupergép a dobozban

A hivatalos információk szerint Xbox 360 néven piacra kerülő, cserélhető előlappal szerelt masina jelentős fejlesztéseket tartalmaz elődjéhez, a 2001-ben piacra dobott Xboxhoz képest. Belsejében egy speciális, az IBM által fejlesztett processzor lakozik, amely ugyanazt a PowerPC nevű architektúrát használja, amelyet többek közt az Apple számítógépekben alkalmaznak (a korábbi modellben még egy átlagosnak mondható Intel Pentium III processzort használt a gyártó). Az új Xbox fő egységére összesen három darab processzormagot integráltak, melyek mindegyike 3,2 gigahertzes órajelen működik. A működése során jelentős hőt termelő lapka üzemi hőmérsékleten tartásáról folyadékalapú hűtési megoldás gondoskodik - olvasható a Gamesindustry.biz oldalon. A Microsoft közlése szerint egyébként az Xbox 360-as központi egysége egy teraflopos (1 billió lebegőpontos számítási művelet) teljesítményre képes, amely jóval felülmúlja egy átlagos otthoni PC sebességét. A rivális Sony egyébként korábban szintén úgy nyilatkozott, hogy a PlayStation 3 nevű - a jövő héten nyíló, Los Angeles-i E3 szakkiállításon bemutatásra kerülő - új generációs játékgépében található Cell processzor szuperszámítógépekkel összemérhető teljesítményre lesz képes. Bár a japán cég reményei szerint a lapka a teljes szórakoztatóelektronikai ipart forradalmasítani fogja, a Microsoft némi előnyre tehet szert a jelenleg piacvezető Sonyval szemben, mivel a Playstation 3 várhatóan csak jövőre, az Xbox 360 pedig már idén piacra fog kerülni.

A játékok látványos megjelenítéséért az ATI cég által kifejezetten ehhez a konzolhoz kidolgozott , 500 megahertzen működő grafikus lapkája felelős, s a gépbe összesen fél gigabájt memória kerül, s alapból vezeték nélküli irányítók járnak majd a géphez, melyekből egyidejűleg négy kapcsolódhat az Xbox 360-hoz.

Fotó: ==
A "régi" Xbox

A masina képes lesz az elődjére készített játékokat is futtatni - igaz, a jelenlegi információk szerint nem mindet -, ám az Xbox 360 a realisztikusabb háromdimenziós megjelenítés mellett jobb képminőséget is biztosít majd elődjénél, mivel a konzol támogatja a hagyományos tévéknél élesebb, részletgazdagabb képet biztosító nagyfelbontású (HDTV) megjelenítőket is, a rá készülő játékokat pedig szélesvásznú (16:9) képarányra optimalizálják. Az új készülékre írt játékok jóval részletesebb, realisztikusabb látványvilágúak lesznek a régi Xboxra készült programoknál, bár egyelőre meglehetősen kevés képet publikáltak a fejlesztés alatt álló programokból a fejlesztők,  debütálásakor negyvenféle játék lesz kapható a géphez.

A Microsoft korábbi tájékoztatása szerint az első Xboxhoz 2007-ig adnak majd ki új játékszoftvereket. Az új Xboxhoz a Microsoft  - igaz, korlátozott szolgáltatásokat kínáló - ingyenes online játékszolgáltatás is biztosít majd, bár az összes funkciót csak a fizetős prémium szolgáltatásra előfizetve vehetik majd igénybe a felhasználók. Az Xbox Live-on a társaság egy virtuális piacteret is indít, melyen amelyen például a játékokban használt virtuális pályák, karakterek, autók, térképek, fegyverek, skinek és egyéb tartalmak cserélhetnek gazdát - valódi pénzért.

Kép, zene, házimozi

Az új Xbox a játékok futtatásán túl széles körű multimédiás funkciókkal rendelkezik majd: három darab USB 2.0 csatlakozóval is felszerelik, melyeken keresztül a felhasználók mp3-lejátszójukat vagy digitális fényképezőgépüket is a konzolhoz kapcsolhatják. Az Xbox 360 a játéklemezek mellett egy- és kétrétegű DVD-ket, illetve CD-ket is olvasni tud majd, s 20 gigabájtos, későbbiekben lecserélhető, bővíthető merevlemezzel szerelik fel, amelyet az eszköz tetején lévő foglalatba lehet becsúsztatni. Az új konzol hálózati (Ethernet) csatlakozóval is rendelkezik majd, s kapcsolódni tud Wi-Fi vezeték nélküli hálózatokhoz is, bár arról még nincs információ, hogy ehhez szükség lesz-e opcionális bővítőmodul megvásárlására. Az viszont már biztos, hogy az új Xboxot hálózaton vagy USB-kábelen keresztül az otthoni PC-hez is csatlakoztatni lehet majd, melyről a felhasználó digitális fotóit, zenéit, filmjeit is áttöltheti a játékgépre.

Forrás: [origo]


Itthon marad  a szürkeimport

A redmondi székhelyű szoftvercég bejelentése szerint az Xbox 360 az észak-amerikai, európai és japán piacokon idén karácsony előtt kerül majd a boltokba, várható ára egyelőre nem ismert. Az előd Xbox 2001-es piaci premierjekor 300 dolláros, azaz 60 ezer forint körüli áron került forgalomba. A játékkonzolok gyártói esetében egyébként általános gyakorlat, hogy magát a játékgépeket áron alul értékesítik, s az így keletkező bevételeket a játékosok által később megvásárolt szoftverek, szolgáltatások árából kompenzálják.A Wall Street Journal számításai szerint a Microsoft játékkonzolos üzletága az elmúlt két évben évente mintegy 1,2 milliárd dolláros veszteséget termelt.

Az Xbox első változatát a Microsoft hivatalosan nem forgalmazta Magyarországon, ennek ellenére  szürkeimportból származó példányai egyaránt megtalálhatóak voltak a különböző nagyáruházak  polcain (ez akkor okozott kisebb-nagyobb fennakadást, amikor a gyártó 14 millió darab tűzveszélyes Xbox-tápkábelt hívott vissza). A Microsoft Magyarország tájékoztatása szerint hasonló sorsra számíthat itthon az Xbox 360 is, a redmondi központ számításai szerint ugyanis a másolt játékok elterjedtségének magas aránya miatt nem éri meg forgalmazni a konzolt.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK