Házasságtörés játékprogrammal

2005.06.17. 16:50

Képzeljük el, hogy besétálunk egy szobába, ahol partnerünk szenvedélyesen ölelkezik valaki mással. Csoda-e, ha felmegy bennünk a pumpa? De mi van akkor, ha mindez egy játékban történik meg velünk?

Egyre inkább bizonyítást nyer, hogy az embereket leginkább azok a játékok és tévésorozatok kötik le, amelyek ugyanazt a hétköznapi életet elevenítik meg a képernyőkön, mint amit mi magunk is élünk a "kinti" világban - lásd a Sims-et vagy a kereskedelemi tévékben futó, milliók által naponta figyelemmel kísért szériákat, netán a tömegesen játszott online (szerep)játékokat - angolul MMORPG-ket. Ezt a tényt igyekszik meglovagolni a Second Life című játék is, amelyben egy virtuális karakter bőrébe bújva élhetünk egy második életet. És ebben az online világban olyan gazságok is megeshetnek, mint a bevezetőben említett virtuális hűtlenség.

Egy más élet

A Second Life képzeletbeli világában saját földet vásárolhatunk, felépíthetjük álmaink házát, ruhatervezővé válhatunk, horgászhatunk, partikra járhatunk, bárokban tölthetjük az estét - vagy akár csókolózhatunk, sőt le is feküdhetünk más virtuális szereplőkkel. Csakhogy nem mindenki örül neki, ha partnere - akár csak virtuálisan is - megcsalja. Ezért ez az utóbbi lehetőség arra sarkallt egy-két élelmes játékost, hogy detektívként álljanak azok szolgálatába, akik kíváncsiak partnerük hűségére. Ezek a privát nyomozók még csalit is bevetnek egy-egy vonzó karakter személyében, amellyel próbára teszik a megbízhatóságot. Jelenleg többen is nyújtanak ilyen szolgáltatást a játékban, és ezért valódi (!) pénzt kérnek. Persze ez a jelenség nem korlátozódik a Second Life világára, hiszen más online játékokban ugyancsak szövődhetnek barátságok, kapcsolatok, vagy intimitás jöhet létre a résztvevők között. A beépített csalira egyébként korántsem mindenki "ugrik": egyeseknek igencsak megnyugtató lehet, ha partnerük nem adja be a derekát. Akadt olyan eset is, amikor a vonzó csalinak a nyomozás tárgyát képező karakter a való világbeli barátnőjéről áradozott.

Forrás: [origo]
Lányok a korzón - életkép a programból



Meddig játék a játék?

A kívülállóknak a Second Life csupán egy játéknak tűnik, azonban ez így nem teljesen igaz, hiszen a virtuális világban köttetett kapcsolatok a való világra is kivetülhetnek. Létrejöhet egyszerű pajtásság, lojalitás, de akár szerelemre is gyúlhatnak a játékosok. A különböző mentalitású szereplők eltérő helyen húzzák meg a határt azzal kapcsolatban, mi ildomos és mi nem az. Egyesek számára a játékban létesített szexuális kapcsolat mindig megmarad a virtualitás mezején, míg mások ezt már képtelenek játéknak tekinteni. Fogalmazhatnánk úgy is, hogy a játék az egyik csoport számára játék marad, a merő fantázia birodalma, míg a másik csoport nem kezeli ilyen könnyen az online világban történteket. Egyes, vizsgálatokkal egyelőre alá nem támasztott feltételezések szerint viszont aki rendszeresen órákat tölt a játékban pusztán azzal, hogy ilyen jellegű kapcsolatokat próbál létesíteni, annak a valódi életben problémája lehet a párkapcsolatával vagy általánosságban a kapcsolatokkal.

Csöndes Áron
(Computer Panoráma)