Számos olvasónk fordul hozzánk technikai, technológiai jellegű kérdésekkel. Igyekszünk, igyekszünk, de néha bizony komoly erőfeszítést jelent csak azt megállapítani, hogy mi is a probléma. Néhány jó tanács arra, hogy hogyan kérdezzünk.

A kérdésfeltevés mikéntje régóta téma a számítástechnika berkeiben. Eric Steven Raymond Hogyan kérdezzünk okosan? című alapműve lehet irányadó e tárgyban - persze csak azoknak, akik hajlandóak végigolvasni a mintegy 15 oldalas, intelmeket és azok magyarázatát tartalmazó kérdésfeltevő kiskátét. Mi megpróbáljuk rövidre fogni.

Nincs két egyforma

Mindenekelőtt azzal kell tisztában lennie a számítástechnikában járatlan olvasónak, hogy a világ számítógépei sokszínűbbek, mint gondolnák: talán nincs is két egyformán beállított Windows, nincs ugyanaz a szoftverkörnyezet, nem mindenki azt a levelezőprogramot, böngészőt és szövegszerkesztőt használja, amit az olvasó. Épp ezért a legkevésbé sem természetes, hogy például maga a levelezőprogram, vagy böngésző szó melyik programot is takarja. Sőt, még a Windows sem evidencia, hiszen számos változata jelent meg a népszerű operációs rendszernek (95, 98, 98SE, 2000, Millennium, XP stb). Ha olvasónk hozzánk fordul kérdésével (vagy bárhova, ahol nem ismerik őt és számítógépét), ne a levelezőprogram, böngésző stb. szavakat használja, hanem írja le annak nevét, verziószámát (ezeket az adatokat minden programban a Súgó -> Névjegy menüpontban találni).

Sokszor fordul elő, hogy olvasóink valamilyen beavatkozás utáni problémával keresnek meg minket - anélkül, hogy a változást megelőző események részleteibe beavatnának minket. Például: "Kicseréltem a videokártyát, azóta a nem fut egy játékprogram". Vagy: "Eltűntek az ikonok az asztalról". Nyilvánvaló, hogy valami történt a kellemetlen változás előtt, de mi, azt sajnos innen a szerkesztőségből nem tudjuk kitalálni. Ha nem ismerjük a videokártya típusát, vagy hogy mi történt az ikonok eltűnése előtt, segíteni sem tudunk, vagy csak egy olyan semmitmondó válasszal szolgálhatunk, mint például: "Keressen drivert (meghajtóprogramot) a videokártyához!".

Hogyan nevezzelek?

Sokat segít, ha például a Windows elemeit pontosan nevezi meg a felhasználó. Az asztal, tálca, böngészőablak, start menü kifejezések már elterjedtek a számítástechnika világán túl is, érdemes őket használni, hiszen így pontosan azonosítható, hogy ki miről beszél.

Forrás: [origo]
Leggyakrabban használt windowsos kifejezések

Amikor egy autóval akad problémánk - még ha nem is értünk hozzá - mindent elkövetünk, hogy az autószerelőt a hibajelenségekről, a feltételezett okokról tájékoztassuk. Gondoljunk bele abba, hogy egy autót sem viszünk be a szervizbe azzal, hogy "rossz", hiszen a szerelők nem biztos, hogy rájönnek mi a rossz, mi a hiba. Ugyanígy kell gondolkodnunk a számítógépről is, mellyel kapcsolatban nehezíti a helyzetet, hogy mi, akiktől a segítséget várják, nem vagyunk ott, nem látjuk a gépet, nem ismerjük sem a hardver, sem a szoftverkörnyezetét.

Jó napot!

És még egy apróság: az internetes közeg nem írja felül a kulturális szokásokat. Attól, hogy egy űrlapot kell kitölteni, hogy az üzenet eljusson szerkesztőségünkhöz, köszönni, bemutatkozni éppúgy illő, mintha papírra vetnénk sorainkat, vagy e-mailt írnánk. Reméljük, hogy rövid összefoglalónkkal segítettünk abban, hogy segíthessünk.