Pénteken adták át a harmadik <19 Szabadfogású Számítógép címet viselő verseny díjait. A többek mellett az [origo] által is támogatott megmérettetésen 19 évesnél ifjabb pályázók számítógép segítségével elkészített munkáit díjazták.

"A tavalyi jobb volt!" mondták évről évre a Magyar Televízió szilveszteri műsorának konferansziéi. Így adták jelét annak, hogy önkritikát tudnak gyakorolni az előző évek műsorai után. Miután hosszú időn át évről évre elhangzott a már-már szlogenné emelkedett mondat, lehetett tudni, hogy az elődök ideái utóbb mindig jobbnak bizonyultak. Talán ugyanezt a megállapítást lehet tenni a <19 Szabadfogású Számítógép verseny összegzéseképpen: bár remekművek idén is születtek, a tavalyi eseményre változatosabb témákban érkeztek pályaművek.

Fiatalok és számítógépek

A számítógépverseny lényege, hogy a 19 évesnél fiatalabb generáció - alsó korhatár nélkül - bármilyen, a számítógéphez kötődő, azzal készült vagy azzal használható munkával pályázhat, legyen az képzőművészeti alkotás, szoftverfejlesztés eredménye, vagy internetes munka (webfejlesztés, webdizájn). A zsűri elsősorban az ötletességet díjazta, de fontos szempont maga a használhatóság és a kivitelezés fantáziadússága is.

Idén háromszáznál több versenyző tette próbára tudását, döntő többségük (72 százalék) valamelyik vidéki településről küldte be művét, de többek közt Romániából és Szlovákiából is érkeztek nevezések. A zsűrinek 416 beérkezett pályaműből kellett azt a huszat kiválasztania, amelyeket végül díjazott. A legjobbnak ítélt alkotások között már nem állítottak fel további sorrendet, tehát kifejezett első, második, harmadik díj nincs, mind a húsz munka egyenlő elismerést kapott. A fiatal versenyzők mobiltelefont, egy éves T-Online ADSL-előfizetést vagy digitális fényképezőgépet nyertek, illetve egy pályázó megkapta az [origo] egyéves ösztöndíját.

Időjárás-előrejelzés és rajzoló robot

Ezt az ösztöndíjat - mely egy éven át havi 100 ezer forintos támogatást jelent -, idén egy alternatív időjárás-jelző szolgáltatást megalkotói és üzemeltető baráti társaság kapta. Alternatív, mert nem a hivatalos, profi időjárás-előrejelzők munkája fekszik benne, hanem gimnazista fiatalok teremtettek olyan közösséget, melynek tagjai maguk küldik be az ország területéről a pillanatnyi helyzetre vonatkozó adatokat, így gyakorlatilag késlekedés nélkül tájékozódhatunk az időjárásról. A www.idokep.hu oldal üzemeltetői egy jelentős ismertséget elért webes szolgáltatást hoztak létre, amely az internetes közösségekben rejlő erőt kihasználva a profikkal is versenyre kel. Hardverrel is pályázott egy fiatal: a 17 éves Topor Zoltán egy rajzolóeszközt alkotott, mely LogoRobot névre hallgat. A Logo programnyelv utasításaival vezérelhető, igen precízen rajzoló "teknőc" a zsűri megállapítása szerint működésében felveszi a versenyt a drágább műszaki megoldásokkal is. Ez volt egyébként az egyetlen hardvereszköz, amit díjazott a zsűri a 2005-ös versenyen.

Forrás: [origo]
Munkában a LogoRobot

Honlapok, webes alkalmazások 

A legtöbb idei pályamű a korábbiakhoz hasonlóan  az internethez kötődik: weboldalak, webes alkalmazások kerültek a legjobbnak nyilvánított húsz közé. Mások mellett a 18 éves Markó Szabolcs munkáját is elismerte a zsűri: a fiatalember olyan webes alkalmazást készített, amely a legfrissebb internetes trendek megértésén alapul, miszerint a webet már inkább használjuk, semmint olvasnánk. A Netcom olyan weboldal, amely a számítógéphasználat közben felfedezett képek, fájlok, webcímek, egyéb információk feljegyzésére, eltárolására alkalmas. Célja, hogy a gyűjteményt a felhasználó később másik (pl. ha iskolában akad rá az információra, akkor az otthoni) számítógépéről is elérhesse.

Szintén webes pályaműjével nyert díjat a húsz legjobb benjáminja, a tízesztendős Erdős Balázs (Bali). A fiatalember blogot üzemeltet, melyen megtekinthetők saját és kishúga rajzai, tervei és az általa készített mackóház és kiskocsi is.

Homo ludens

Több szoftverpályázat is érkezett, köztük nem egy játékprogram is volt. Egyszerű, de a figyelmet mégis lekötni képes játék Kormányos Balázs (17) birketerelgetője (BiTe). A játékprogramban egy kutyát kell irányítani, feladat, hogy a birkákat a megfelelő helyre terelgessük vele anélkül, hogy a tiltott területre (veteményesbe vagy a virágágyásba) tévednének. Tanyi Attila (17) Quid című játékában pedig egyszerűen a víz folyásirányának törvényszerűségén alapul: a lecsorgó vizet kell a megfelelő "edénybe" terelgetni.

Forrás: [origo]
A birkaterelgetős játék szereplői


A nyertesekről és munkáikról részletes beszámoló olvasható a verseny.c3.hu oldalon, de a győztes pályaművekből készült kiállítást december 11-ig naponta 11-től 20 óráig élőben is meg lehet tekinteni a Millenáris Park Fogadó épületének Csiga galériájában.