Hivatalosan is elindult Magyarországon a Windows Live, vagyis a Microsoft Windowst kiegészítő újfajta webes szolgáltatások és szoftverek lokalizált változata. A választék azonban még nem teljes: a hazai felhasználók egyelőre csupán a szoftvercég webkeresőjét - Live.hu -, a hozzá tartozó, személyre szabható híroldalt és a OneCare vírusirtóját, valamint a már sokak által jól ismert Messengert használhatják magyarul.
De mi az a Live?
Az újdonságok bemutatója előtt Vityi Péter, a Microsoft magyarországi leányvállalatának vezetője is elismerte, hogy most olyan dolgokról lesz szó, amelyek sokáig az ő figyelmüket is elkerülték. Pedig a Microsoftot sokan nem csak a Windows vagy az Office miatt ismerik: mint megtudtuk, hazánkban több mint másfél millióan használják rendszeresen az MSN, vagyis újabban Live Messengert, és a Hotmail levelezőszolgáltatásnak is több mint háromszázezer felhasználója van.
Arra a kérdésre, hogy miért ilyen népszerű nálunk a csevegőprogram, Arend Hendriks, az MSN MEA regionális menedzsere sem tudott biztos választ. Azt viszont megtudtuk a szakembertől, hogy ezzel hazánk nem a közép-európai régióval, hanem a mediterrán országokkal, például Portugáliával vagy Olaszországgal mutat rokonságot - a csehek például közel sem csevegnek ennyit, vagy legalábbis nem Messengerrel. Az üzenetküldő program legfontosabb újítása, a cég újfajta webes fájlmegosztó szolgáltatást is hozzácsatolták, így nagyméretű állományokat is könnyen el lehet küldeni vele az ismerősöknek.
A Live viszont nem csak ennyit jelent: a Microsoft az elmúlt években egy egész sor webes alkalmazást is kifejlesztett, amelyek közül sokról mi is hírt adtunk, amikor elindultak. A Microsoft kezdetben az MSN portál alatt fejlesztette ezeket a termékeket, egy ideje viszont rájuk ragasztotta a Live címkét: így lett az MSN Messengerből is Live Messenger. A redmondi szoftvercégnek így van már saját webkeresője, neten kereshető műholdas világtérképe, blog- és honlapépítő szolgáltatása, és még sok más, amelyek közül sokat össze is kapcsoltak egymással. Így például az üzenőprogram által használt fájlmegosztó rendszert használja majd a Hotmail fejlesztés alatt álló utóda, a Live Mail is, de a fájlokat a Spacesben létrehozott honlapra is ki lehet tenni.
Saját hírolvasó variálható extrákkal
Az új koncepció szerint az MSN-en maradnak a hagyományos, szerkesztett tartalmak - például híroldalak -, a Live pedig a felhasználók által alakítható webes szolgáltatásokat vonultat fel. A most magyarul is elindult Windows Live oldalon ennek megfelelően a regisztrációt követően bárki összeállíthat magának egy saját, személyre szabott oldalt, amelyen RSS-hírcsatornák és egyéb webes eszközök - gadgetek -, például óra, időjárás-jelentés vagy speciális keresőmezők kaphatnak helyet.
A kereső még csak ennyit tud
A Live keretein belül a tartalmakat meg is lehet osztani a többi felhasználóval, és közösségi forrásból is lehet meríteni. Így gadgeteket például bárki szabadon gyárthat és feltölthet a cég szervereire, hogy mások is kipróbálhassák azokat. Ezekkel az opciókkal azonban valószínűleg csak a tapasztaltabb felhasználók élnek majd, akik számára minden bizonnyal ismerős egy másik, szinte teljesen ugyanilyen szolgáltatást nyújtó oldal, a Netvibes.com - amely valószínűleg a Microsoft számára is követendő példát mutatott az oldal kialakításához.
Ami a Microsoft újfajta netes szolgáltatásaiból az átlagfelhasználót is érintheti, az a Live Search, a cég webkeresője. A lokalizáció révén egyrészt a kereső pontosabb találatokat ad itthon is, másrészt a cég fejlesztői arra törekednek, hogy ne csak linkekkel, hanem egyenesen válaszokkal szolgáljon a felhasználó kérdéseire. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a keresést többféle szempont alapján is le lehet szűkíteni, ám ebből magyarul még csak három szolgáltatás működik: a makrók, amelyek segítségével rendszeresen végrehajtott kereséseket lehet könnyebben lefuttatni, illetve külön lehet keresni hírcsatornákban és tudományos publikációkban.
Még semmi nincs lejátszva
Talán a fentiekből is kiderül, hogy a Live bevezetésével a Microsoft kemény fába vágta a fejszéjét: elég, ha arra gondolunk, hogy webkeresésben a cégnek a Google-lal kell felvennie a harcot. Redmondban azonban, mint azt Arand Hendriks is hangsúlyozta, hisznek benne, hogy a közeljövő webes szolgáltatásainak terén még nincs lejátszva a meccs, vagyis a Microsoftnak is nagy szelet jut majd a tortából, ami az ezekhez kapcsolódó reklámbevételeket illeti. Van is mire pályázni: a cég adatai szerint jelenleg 17 milliárd dollár a tét, ami 2008-ra 34 milliárd dollárra nőhet - ennyi ugyanis az online reklámbevételek összege világviszonylatban.