Az internethasználók háromnegyede valamilyen szinten függ elektronikus leveleitől, minden ötödik felhasználó pedig kifejezetten megszállott e-mailezőnek tekinthető - derül ki a Symantec cég megbízásából készült felmérés eredményeiből.

A tanulmányt elkészítő Dynamic Markets által megkérdezett 1700 felhasználó 75 százaléka ismerte el valamilyen szintű függőséget, teljesen addikt e-mailezőnek minden ötödik felhasználó vallotta magát. A felmérés készítői végül négy jól elkülöníthető csoportot tudott képezni a felhasználói szokások alapján: a megkérdezett internethasználók közel fele (49 százaléka) szigorúan csak munkahelyén, munkaidőben ellenőrzi üzeneteit.

Totálisan függőnek a felhasználók 21 százaléka bizonyult: rájuk jellemző, hogy kényszeresen ellenőrzik postafiókjukat, s pánikba esnek, ha nem férnek hozzá elektronikus levelezésükhöz. Átlagosan mintegy 2,6 órát töltenek e-mailezéssel naponta, levélforgalmuk magasabb többi társuknál, s elsőként rendszerint reggel 9 óra előtt ellenőrzik friss üzeneteiket.

Az internetezők 10 százaléka tartja magát technofóbnak, ők csak alapvető rendeltetése szerint, ritkán használnak elektronikus levelezést, 6 százalékuknak pedig nap mint nap olyan sok üzenetet küldenek, hogy már a postafiók megnyitásától is rettegnek.  A tanulmányból az is kiderül, hogy az e-mailezés gyakran az emberek munkanapját is meghosszabbítja: a megkérdezett munkavállalók 54 százaléka már munkakezdés előtt megnyitja postaládáját. A kutatásban megkérdezettek 31 százaléka használ mobil eszközt e-mailjei olvasására. Ezen felhasználók harmadának első dolga, hogy ellenőrizze e-mailjét miután reggel felkelt, és nagyjából ugyanennyien lefekvés előtt is így tesznek. A mobil eszközt használók 72 százaléka állította továbbá, hogy szabadsága alatt is megnézi leveleit - derült ki a felmérésből.

A megkérdezettek 27 százaléka állította, hogy a munkaidőn kívüli e-mail ellenőrzés növeli a stresszt, 23 százalék pedig éppen az ellenkezőjét mondta. A mobil e-mailesek 43 százaléka hiszi, hogy az irodán kívüli hozzáférés hatékonyabbá teszi őket, 75 százalékuk pedig nem a munkáltató, hanem saját felelősségének tartja az optimális e-mail használatot.