Vágólapra másolva!
Tavaly a negyedik negyedévben tovább folytatódott a vezetékes vonalak számának csökkenése, a mobil-előfizetések száma viszont túllépte a 9,3 milliót - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kedden.
Vágólapra másolva!

A mobiltelefonokról kezdeményezett beszélgetések összesített percideje ismét meghaladta a vezetékes hálózatban indított hívások időtartamát. A KSH közlése szerint a mobil-előfizetések száma a negyedév folyamán 246 ezerrel bővült, a negyedév végén túllépte a 9,3 milliót. A feltöltőkártyás előfizetések száma, szakítva a korábbi időszakokban tapasztalt csökkenő tendenciával, növekedett.

Győzött a mobil

Az előző év azonos időpontjához képest az előfizetői állomány 593 ezerrel, 7 százalékkal lett nőtt. A növekedés éves üteme a piac lassú telítődése miatt mérséklődik. A 100 lakosra jutó mobil-előfizetések száma a negyedév végén 92,5 volt. A mobilhálózatban a negyedév folyamán 18 százalékkal több hívást kezdeményeztek, mint egy évvel korábban. Ennél is nagyobb mértékben, 31 százalékkal nőtt a mobiltelefonálással töltött összes percidő. Egy előfizetésre 2005 IV. negyedévében a mobilhálózatokban átlagosan 279 perc beszélgetés jutott, egy hívás átlagosan 1,7 percig tartott. Az egy évvel korábbi időszakhoz képest az átlagos beszédidő növekedett.

A vezetékes fővonalak száma tovább csökkent: 2005. IV. negyedév végén - előzetes adatok szerint - 3,4 millió vezetékes fővonal volt üzemben, 124 ezerrel kevesebb, mint egy évvel korábban, és 41 ezerrel kevesebb, mint az előző negyedév végén. A 100 lakosra jutó vezetékes fővonalak száma a negyedév végén 34,2 volt, kevesebb, mint egy évvel korábban. Az ISDN-vonalak aránya a vezetékes előfizetéseken belül változatlanul 17 százalék. A vezetékes vonalakról indított hívások száma 8 százalékkal csökkent az előző év IV. negyedévéhez képest. A kezdeményezett hívások időtartama 2 százalékkal mérséklődött.

Az egy vezetékes vonalra jutó hívások időtartama 704 perc volt, valamivel több, mint az előző év azonos időszakában. A vezetékes hálózatokban indított hívások átlagos időtartama 3,4 perc, internethívások nélkül 2,9 perc volt. Miközben egy év alatt a beszélgetések száma - internethívások nélkül - 6 százalékkal csökkent, a hívások időtartama majdnem 20 százalékkal nőtt. Továbbra is jellemző, hogy az árak esése és a különböző akciók miatt kevesebbszer, de hosszabb ideig beszélgetnek az emberek.

Vesztett a modemes internet

A vezetékes vonalról kezdeményezett internethívások száma és időtartama is 36 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest. Tavaly a negyedik negyedévében az internetszolgáltatók száma 201 volt, 105-tel több, mint egy évvel korábban. A piac erősen koncentrált, az előfizetések 90 százalékát 17 cég mondhatja magáénak. A múlt év negyedik negyedév végére az internet-előfizetések száma meghaladta a 907 ezret, 22 százalékkal volt több, mint egy évvel korábban, és 9 százalékkal, mint az előző negyedév végén.

Az internet-előfizetők körében - már 2004-ben is zajló - a jelentős szerkezeti átalakulások ebben a negyedévben is folytatódtak. A szélessávú előfizetések aránya majdnem 2,5-szer akkora, mint a kapcsolt vonali- és az ISDN-előfizetéseké összesen. Az összes előfizetéseken belül 2004 IV. negyedévéhez képest tovább csökkent a modemes, az ISDN-vonali, illetve a bérelt vonali, ugyanakkor tovább növekedett az DSL, a kábeltévés és a vezeték nélküli előfizetések aránya. Az internet-szolgáltatásokból származó nettó árbevétel a negyedik negyedévben majdnem elérte a 17 milliárd forintot, 32 százalékkal volt több az egy évvel korábbinál.