Közel egymilliárd forintért kelt el az iWiW

2006.04.28. 20:39

Pénteki bejelentése szerint a T-Online Magyarország megvásárolta a legnagyobb hazai online közösségi oldalt, amelyen a felhasználók ismeretségi hálózata is feltérképezhető.

A Magyar Telekom tulajdonában lévő, az [origo]-t is kiadó internetszolgáltató április 28-án állapodott meg az iWiW Kft. átvételéről. A nevét a "who is who", azaz "ki kicsoda"  kifejezés rövidítéséből nyert közösségi oldalt üzemeltető társaságért közel egymilliárd forintos vételárat fizetett a T-Online.

Bejelölhető ismeretségek

Az iWiW.hu címen elérhető webhelyet Várady Zsolt webfejlesztő WiW néven hozta létre 2002 áprilisában. Váradyt az oldal létrehozásáért nemrég e-Magyarország-díjjal tüntettek ki. A legnagyobb hazai kapcsolatiháló-szövő honlap 2005 őszén újult meg, amikortól többnyelvű tartalommal, az internacionalitására utaló iWiW néven folytatja működését.

Az oldal egyediségét az adja, hogy - a hagyományos fórumoktól eltérően - regisztrált felhasználói közé csak meghívással lehet bekerülni: egy régi tagnak meghívót kell küldenie, hogy barátja, ismerőse bejuthasson az oldalra. Az új felhasználó valós nevének és e-mail címének megadásával regisztrálhat, de megadhat magáról más adatokat is, például a születési dátumát, az elvégzett iskoláit, foglalkozását, lakcímét, telefonszámát vagy akár képeket is. Mindezek segítségével pedig olyan régi osztálytársakat, ismerősöket is megtalálhat, akikkel már esetleg már tíz éve nem találkozott.

Eltérő a felhasználói kör

Az iWiW "lakóinak" összetétele eltér mind az internetezők, mind az ország teljes lakosságának megoszlásától. A közösségi szájton - év eleji adatok szerint - felülreprezentáltak a fiatalok: a felhasználók 86 százaléka 34 év alatti (az összes internetező 64 százaléka nem töltötte be a 35. évét, az ország lakosainak pedig 52 százaléka 40 évnél fiatalabb), s a közösségi oldalon regisztráltak majdnem 80 százaléka fővárosi lakos (az internet egészét vizsgálva csak 40 százalék a budapestiek aránya - az országnak pedig csak az ötöde lakik a fővárosban).


Az iWiW nyitólapja

Noha immár nemzetközi az oldal - 15 nyelven érhető el az iWiW -, a külföldi érdeklődők száma még nem számottevő. Ugyanakkor a webhely népszerűsége példa nélküli mértékben növekedett az elmúlt tizenkét hónapban. Míg egy évvel ezelőtt csupán 107 ezer regisztrált felhasználója volt, akik egymás közt összesen egymillió ismeretséget jelöltek be, 2006 tavaszára már 640 ezer fősre bővült a portál felhasználóinak köre, a kapcsolatok száma pedig 35 millióra emelkedett. Ezzel párhuzamosan az iWiW nézettsége is jelentősen bővült, a közösségi site jelenleg a negyedik legnézettebb magyar weboldal.

A stabilitást fogják növelni

A hatalmas népszerűség által generált forgalmat nem is képes egyetlen számítógép, csak egy komplett szerverpark kiszolgálni. A T-Online már korábban is jelentős hardvertámogatással segítette az oldal működését. Ennek ellenére - az új felhasználók nagy tömege miatt - az üzemeltetőknek korlátozniuk kellett a küldhető meghívók számát. A T-Online vezérigazgatója, Simó György elmondta, a felvásárlást követően elsősorban stabillá szeretnék tenni a rendszer működését. Rövid távú terveikben a rendszer működésének gyorsabbá tétele, illetve a meglévő funkciók használhatóságának javítása szerepel. Bár az egyelőre nem dőlt el, hogy újra korlátlan vagy limitált számú meghívót küldhetnek ki a felhasználók, a későbbiekben  új szolgáltatások megjelenése is várható az iWiW-en.

Adatvédelmi aggályok

A felvásárlás kapcsán több felhasználó problémásnak találta, hogy a T-Online-hoz kerülnek a az iWiW-en önmaguk által megadott személyes adatok. Szabó Márton, az iWiW ügyvezetője ennek kapcsán elmondta, a hazai jogszabályok nem engedélyezik azt, hogy a cég egyoldalúan változtassa a felhasználók adatkezelési hozzájárulásait. Emellett a cég nem kötheti össze saját adatbázisát más forrásból származó adatokkal - például az internetszolgáltató ügyfeleinek adatbázisával. Engedély nélkül az iWiW rendszerében tárolt e-mail címeket reklámlevelek kiküldésére sem lehet használni, tehát nem várható, hogy a jövőben a cégtől érkező reklámlevelek landolnának az iWiW-esek postafiókjaiban.

Szabó emellett hangsúlyozta, sem a T-Online-nak, sem pedig az iWiW-nek nem áll érdekében, hogy visszaéljen a regisztrált internetezők adataival, hiszen a közösségi oldal a kezdetektől fogva az emberek bizalmára épül: hiszen sok személyes infót megadnak. Az ügyvezető kiemelte, hogy a cég felvásárlását követően a szolgáltatás stabilitásának megfelelő szintre emelése mellett a webhely adatkezelési elveit is megnyugtató módon fogják rendezni.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK