Szülők tárcsázzák a legtöbbször a PC-szerelőt

2006.11.24. 15:22

Telepítés előtt kölcsönadott nyomtató, több vírusos, mint vírusmentes fájl, és hasonló PC-s rémálmok - számítógépszervizes szakembereket faggattunk tapasztalataikról.

Már jó háromnegyed órája magyarázta a Szuperszerviz munkatársa egy betelefonáló ügyfélnek a nyomtatótelepítés csínját-bínját, mikor - a tesztoldal kinyomtatásakor - kiderült, hogy a printer nincs is ott: a hölgy ugyanis még előző nap kölcsönadta a szomszédjának. Ilyen, és ehhez hasonló tréfás, vagy éppen sok munkát adó esetek adódtak már a szerviz egy éves fennállása alatt.

Kétezer hívás, négyszáz feladat

A T-Com Szuperszervize kezdetben csak magánszemélyek számítástechnikai problémára adott volna gyógyírt: eleinte a telefontársaság előfizetői vehették igénybe PC-k javítására vagy szoftvertelepítésre a szolgáltatást Budapesten és az agglomerációs településeken. A szerviz azonban lassan kinőtte magát: feladataiknak ma már csak az egyharmadát adja a lakossági szolgáltatás, szerelők dolgoznak több nagyvárosban is.

A Szuperszerviz az indulás után nem sokkal már kisvállalkozásoknak is nyújtott átalánydíjas helyi szerverüzemeltetési, karbantartási szolgáltatásokat - ma már az ilyen típusú megrendelések adják a feladatok másik harmadát, s mivel a T-Online IPTV-szolgáltatásának a bekötése a megrendelőkhöz szintén a szuperszervizesek reszortja lett, ez adja az elvégzendő feladatok maradékát.

Mint Szalai Imre, a szervizközpont vezetője érdeklődésünkre elmondta: jelenleg is havonta 1600-2000 hívás érkezik a 1722-es számra, ám tényleges feladat - aminek az elvégzéséhez ki kell menni a helyszínre, csak négyszáz adódik. Egy évvel ezelőtt havonta kétszáz alkalommal kellett kiszállniuk egy-egy hónapban, a feladatok száma tehát a duplájára nőtt.

A legtöbb ügyfél fiatal és gyereke van

Érdekes, hogy bár a szerviz munkatársai is arra számítottak, a számítástechnikától gyakran korosztályi okokból is idegenkedő idősebb ügyfelek hívják majd őket, a statisztikákban kiemelkedően nagy arányban szerepelnek a 30-as, 40-es ügyfelek. Itt a legjellemzőbb motiváció, hogy gyerkőc van otthon, aki aktív számítógéphasználó, s vagy elront valamit a gépen, vagy igényei nőnek túl a gépek kapacitásán, ezért bővíteni kell a vasat. A nyugdíjas ügyfelekkel egyenlő arányban vannak az egyedülálló fiatalok is - ezek szerint az emberek többségének bár van orvosa, talán gyógyszerésze is, de még mindig nincs számítógép-guruja.

Forrás: [origo]
Nem mindent lehet javítani

Az érdekesebb esetek között említette Szalai egy ügyfelük óhaját, aki Pentium I-es processzorral felszerelt (ez egy 1993-ban kiadott processzor, órajele mindössze 60 megahertzes volt, ami ma forgalomba kerülő 2-3 gigahertzes processzorok teljesítményének egy-két százalékát nyújtja) számítógépéhez szeretett volna Windows XP-t telepíttetni, ADSL-szolgáltatást igénybe venni, és a tetejébe még egy komoly vírusirtó program telepítésére is megkérte a szerviz dolgozóját.

Tizenkét gépnyi vírus

Nagy kihívás volt egy utazási iroda 12 gépes hálózata, mely péntek délután kezdett el instabilan működni (az ott dolgozók szerint egész addig zökkenőmentesen dolgoztak vele), ám a kiérkező szakemberek, akik még az egész szombatjukat is ott töltötték, összességében végül több vírusfájlt, illetve vírussal fertőzött állományt találtak, mint amennyi fájlból egy telepített operációs rendszer áll.

A Szuperszerviz ma már nem csak személyi számítógépek, hanem bármilyen informatikai eszköz javítását, beállítását vállalja: legyen szó 3G-s mobiltelefonról, palmról vagy digitális fénykézezőgép számítógéphez csatlakoztatásáról, kisvállalati helyi hálózatról, mindent vállalnak. A magas árakat firtató kérdésre pedig úgy válaszoltak: korrekt szolgáltatást nyújtanak (ha nem tudják megreparálni a gépet a helyszínen, nem is kell fizetni az ügyfélnek még kiszállási díjat sem), és egy napon belül kiérnek a helyszínre. Mindennek költségei vannak, maga a szolgáltatás így is épphogy csak nyereséges.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK