Tech-jóslatok 2007-re

Vágólapra másolva!
Mobilos zeneletöltés, netes árukeresők, kívánság szerint letölthető műsorok és nem a mindentudó, hanem a praktikus készülékek - többek közt ezeknek lesz jövője idén az elemzők szerint.
Vágólapra másolva!

Lezajlott az év első két nagy technológiai seregszemléje: a Consumer Electronic Show (CES) szórakoztatóelektronikai vásár Las Vegasban és részben vele párhuzamosan az Apple Expó San Franciscóban. A CES-t szervező Consumer Electronic Association (CEA) előrejelzései és saját, részben a helyszínen begyűjtött tapasztalataink alapján megpróbáljuk összerakni a képet, és megjósolni, milyen trendeket hoz az idei esztendő az informatikában és a szórakoztatóelektronikai piacon.

Tévézés széles sávon, igény szerint

A széles sávú internetkapcsolatok számának rohamos növekedése már nem annyira a gyors webelérés, sokkal inkább az online televíziós szolgáltatások miatt izgatja a szakmát. A tengerentúlon már a DLink, a NetGear és az Apple is forgalmaz olyan készülékeket, amelyek segítségével a letöltött filmeket, műsorokat lehet a tévé képernyőjére varázsolni.

Az USA-ban emellett várhatóan megháromszorozódik majd a nagy felbontású televízióra kötött Media Center PC-k száma. Az IPTV-szolgáltatás már nálunk is elérhető, Amerikában az Xbox 360 játékkonzolon is nézni lehet majd televíziót az interneten keresztül. (Emellett mind a Microsoft játékgépe, emellett mind a Sony Playstation 3 fontos szereppel bír mint az új generációs DVD-k lejátszóeszköze.)

Ezzel együtt nem csak a műsorszórás csatornája változik meg, hanem annak módja is, a nézők ugyanis egyre inkább maguk dönthetik el, hogy mit néznek meg. Ebben a kívánság szerint letölthető filmek, műsorok mellett az azok újrafeldolgozását lehetővé tévő közösségi videomegosztó szájtok is szerepet játszanak, és mivel az amatőrök is egyre jobb eszközökhöz férnek hozzá, a műsorkészítés folyamata is tovább demokratizálódik majd.

Előretör a mobilos zeneletöltés

Forrás: [origo]
A mobil az új sétálómagnó

A mobilos tartalomszolgáltatás idén is jó üzlet lesz a CEA szerint, már csak azért is, mert 2006-ban körülbelül egymilliárd mobilkészülék kelt el világszerte. Azzal kapcsolatban már megoszlanak a vélemények, hogy a multifunkcionális vagy a specializált készülékek hódítanak-e majd, mivel egyes felmérések szerint a felhasználók nagy része nem igényli, hogy mindent (legújabban például GPS-t is) belezsúfoljanak a telefonjába, és kész több kütyüt is magával hurcolni. Kétségtelen azonban, hogy a mobilos tartalomszolgáltatásban a zeneletöltés lesz a legjobb üzlet: minden negyedik készülék beépített zenelejátszóval kelt el, és a Strategy Analytics becslése szerint 2009-re 800 millió ilyen modell lesz a piacon.

A neten keressük majd a legjobb árakat

A webkeresésnek továbbra is fontos szerepe lesz az online szolgáltatások terén, és előretörnek az árukeresők. Ezek egy része automatikusan, más része a kereskedők által szolgáltatott információk alapján állítja össze a forgalomban lévő termékek on-line kereshető katalógusát. A legkedvezőbb árak felkutatása mellett ezek a szolgáltatások a vásárlók visszajelzéseit is gyűjthetik ez egyes termékekkel kapcsolatban, és az üzemeltetőik által készített termékajánlókat is felvonultathatnak. Jelenleg az amerikai ShopWiki a legsokoldalúbb ilyen szájt, amely csaknem 150 millió terméket tart számon.

A fotónyomtatás a nagy üzlet

bagsoflove.co.uk
A fotózás papírképpel ér véget

Ma már csaknem mindenkinek van digitális fényképezőgépe, de a CEA szakértői szerint nem az a fő kérdés, hogy mennyi ilyen felvétel készül, hanem az: mennyi kerül ezekből papírra? A digitális fotóbizniszben érdekelt cégek ezért egymással versengve építenek ki vagy vásárolnak fel olyan online képkezelő és -megosztó szájtokat, amelyek lehetővé teszik a közvetlen papírképrendelést is. A HP és a Kodak már kiépítette bázisát ezen a területen, az internetes cégek közül pedig a Yahoo tett jelentős lépést a Flickr fotómegosztó felvásárlásával , de a nagy áruházláncok (mint például az amerikai óriás, a Wal-Mart) még csak most szállnak be ebbe a körbe.

Jön a WiMax

A vezeték nélküli internetszolgáltatásban a szakértők szerint a WiMax válthatja le a jelenleg terjedőben lévő wifi-hálózatokat. Az új szabvány előnye, hogy akár több kilométeres távolságba is el tudja juttatni a széles sávú jeleket, szemben a wifi pár tíz méteres hatótávolságával. Az Intel 600, a Motorola pedig 300 millió dollárt áldozott ilyen fejlesztésekre, és a szakmai előrejelzések szerint az elkövetkezendő két éven belül indul rohamos terjedésnek az technológia.

Forrás: Logitech
A wifis kütyük maradnak házon belül

Ami a wifit illeti, az, úgy tűnik, a házon belüli adatátvitelben terjed egyre inkább: a SanDisk legújabb médialejátszóitól kezdve egész sor, számunkra teljesen ismeretlen kütyüt láttak el gyártói vezeték nélküli csatlakozóval, hogy ne kelljen többé drótokkal bajlódni, ha az ember szeretne feltölteni rájuk zenét vagy videót (és közben egyébként fejlesztés alatt áll a wireless USB szabvány is). Persze a jelenlegi nagyvárosi viszonyoknak megfelelően a kézi netezőeszközök is wifisek, mint például a Nokia N800-as vagy az Apple iPhone.

Zöldülhet a piac

A CEA becslései szerint környezettudatosabbá válik a high-tech piac, már csak azért is, mert az elavuló berendezések miatt egyre több e-hulladék marad a felhasználók nyakán. A szakmai szervezet az Egyesült Államokban olyan előírásokat igyekszik kidolgozni a törvényhozással közösen, amely kötelezi majd az állami szerveket környezetbarát berendezések vásárlására. A szakértők szerint mindez a gyártókat is arra ösztönzi majd, hogy egyre több környezetbarát terméket dobjanak piacra.

Nem a technológia számít, hanem a praktikum

A vásárlók már nem azt nézik, hogy a készülékek mit tudnak, hanem azt, hogy mire tudják használni őket - állítják a CEA szakértői -, a gyártóknak ezért egyre inkább a fogyasztók praktikus igényeit kell szem előtt tartaniuk. Leginkább a 18-26 éves korosztály tagjai fogékonyak az új technológiákra, amelyeket gyorsan be is építenek hétköznapi életükbe. Mellettük viszont a nők - és a családok esetében elsősorban a háziasszonyok - azok, akik egyre inkább beleszólnak a vásárlásokba. A szórakoztatóelektronikai szektor szakértői szerint a webes szolgáltatások közül is csak azok maradhatnak majd talpon, amelyek figyelembe veszik a felhasználók igényeit és szokásait.