Mire jók a bloggerek? Kell-e pornó a videomegosztókra? Hogyan lehet pénzt keresni a megújuló weben? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekkel foglalkozott a Web 2.2 Symposium, amelyen több kisebb hazai fejlesztés is bemutatkozott.

Két napon át zajlott a második Web 2.0 Symposium, amelynek idén - játék a számokkal... - a Web 2.2 nevet adták a szervezők. Magyarországon, ha a legutóbbi Internet Hungary-t is beleszámoljuk, ez már a harmadik olyan szakmai rendezvény volt, amely ezzel a témával foglalkozott.

A Web 2.0-ról sok minden elhangzott a két nap alatt, a fogalom pontos definiálására azonban nem került sor. Mi korábban úgy határoztuk meg, mint az újfajta webes szoftverek, szolgáltatások és trendek összessége, amelyek a felhasználók által létrehozott tartalmakon alapulnak, és eszközöket adnak a kezükbe ezek létrehozásához. A rendezvényt megnyitó beszédében Erdélyi Zsolt ennek kapcsán úgy fogalmazott: a tartalom minősége romlik (arra utalva, hogy ezt nem profik hozzák létre), viszont pozitívum, hogy a web lehet kommunikáció.

A lelkes blogger a legjobb szerző 

Az "új világháló" minden bizonnyal legproblémásabb kérdését valóban a rajta létrehozott, vagy csak oda feltöltött, ott keringő tartalmak jelentik, amiről bőven esett szó Web 2.2 Symposiumon. Ott voltak a legnagyobb hazai blogszolgáltatók (Blog.hu, Blogter, Buzz.hu, Freeblog, Logout.hu) képviselői, akik arról is beszéltek, hogy vajon ők tartalom-szolgáltatónak tartják-e magukat, vagy nem - bár tartalmaikat tulajdonképpen bloggereik hozzák létre. Dobó Mátyás, a Blogter tartalomigazgatója szerint a webnaplókat író felhasználók jobb, értékesebb anyagokat hoznak létre, mintha újságírókat vennének fel, mivel a bloggerek lelkesebbek. Mint kiderült, bloggerből is válhat azonban "hivatásos" újságíró: a főleg informatikai témákkal foglalkozó portálok, a Buzz és a logout.hu a jó cikkek mellett ugyanis eleve így keres utánpótlást a szerkesztőségbe.

A konferencia egy másik fórumán szó esett arról is, hogy ezek a "civil" tartalmak hogyan kerülhetnek be a profi médiumokba. Van olyan portál (FigyelőNet), amely azért nem üzemeltet fórumot, mert nincs kapacitása a moderálásra, viszont igyekeznek szoros kapcsolatot tartani a felhasználókkal, és eszközöket adni a kezükbe; az [origo] még ismerkedik a felhasználói tartalmak bevonásának lehetőségeivel, hogy az "ne egyéjszakás kaland" legyen, hanem tartós kapcsolat; az Index.hu blogot vezető publicistája, Tóta W. Árpád számára pedig az újfajta publikálási forma lehetőséget biztosít az olvasói közé való "aláereszkedésre" és közvetlen párbeszédre.

Fotó: Berzay
Videoblog készül (fotó: Berzay)

Ami a tartalmi kérdéseket illeti, ebben talán leginkább a hazai videomegosztó szájtok az érintettek, ugyanis ezeken kering a legtöbb, jogvédett forrásból "kölcsönvett" anyag. Az RTL Klub korábban már erőteljesen fellépett a műsorai ilyen formában való közzé tétele ellen, és a TV2 képviselője is biztosította a Symposium hallgatóságát arról, hogy igyekeznek azonnal levetetni mindent, ami tőlük a videomegosztókra kikerül. Tárgyalások viszont náluk is folynak arról, hogy milyen feltételekkel jelenhetnének meg televíziós anyagok jogtiszta formában ezeken a szájtokon.

A hazai videomegosztók ( freevlog.hu, videobomb.hu, videoplayer.hu, videa.hu és a Cool TV) képviselőinek kerekasztal-beszélgetésén emellett arról is szó volt, hogy ki engedi vagy nem engedi pornó felöltését az oldalakra, ami egyrészt elriasztja a hirdetőket, másrészt nem is biztos, hogy jelentősen növeli az oldal látogatottságát: a világ legnagyobb ilyen szájtján, a YouTube-on például nincs 18+-os kategória.

Hol a pénz a webkettőben?

A Symposiumon szó esett arról is, hogy mi az üzlet a Web 2.0-ban, vagyis hol a pénz az új világhálón? Az online hirdetésekről a Carnation, a Kirowski, az E-Target és az Onlinemarketing.hu képviselői beszélgettek a rendezvényen, ahol elhangzott: a hagyományos tömegmédiumok ugyan még mindig több emberhez jutnak el, mint az internetes tartalmak, viszont utóbbiakkal egyre olcsóbban lehet elérni a közönséget. Emellett az sem elhanyagolható, hogy vannak olyanok, akiket máshogy már nem is lehet megszólítani, és az interneten keresztül szorosabb kapcsolatot lehet építeni a közönséggel. Ami a fentebb már említett bloggereket illeti: bár a web talán még mindig legdivatosabb kommunikációs formáját művelő szerzők nehezen viselik a rájuk erőltetett reklámot, azt szívesen felvállalják, hogy önként és persze pénzért helyezzenek el hirdetéseket az oldalaikon.

Az online hirdetők számára a magyar interneten az iWiW lett a legvonzóbb terep. A közösségi portálról Simó György, a T-Online vezérigazgatója tartott előadást, aki először számokban mutatta be azt: az iWiW jelenleg majdnem kétmillió felhasználóval rendelkezik, 200 ezer kapcsolatot szolgál ki naponta, és összesen 77 darab szerver gondoskodik a működéséről. Megtudhattuk azt is, hogy merre fejlődik, fejlődhet tovább a portál: az üzemeltető T-Online szándékai szerint a már meglévő funkciók (pl. apróhirdetés) barátságosabb felülettel való ellátása a cél, emellett saját regisztrációs formát kapnának a már most is meglévő klubok, egyesületek, intézmények, és a felhasználói profilokat is változatosabb multimédiás anyagokkal (akár videóval) lehet majd feldobni.

Az iWiW emellett új platformokon, például IPTV-n és mobilon is kaphat megjelenési formát, és a Symposiumon már a Microsoft előadója is bemutatta a portálhoz készült gadgetet, amely a Windows Vista oldalsávján helyezhető el. Elképzelhető az is, hogy a cég a felhasználók számára elérhető fejlesztő-környezetet (API) tegyen elérhetővé, amely lehetővé tenné saját iwiw-es alkalmazások készítését - ez azonban még nem dőlt el. A Web 2.2 Symposiumon mutatkozott be először a nagyközönség előtt a hamarosan megújuló, csevegő- és internetes telefonszoftverrel is ellátott Freemail is, amelyről korábban hírt adtunk.

Civil küzdelmek és lelkes újítások

Fotó: Berzay
Bloggerek akcióban (fotó: Berzay)

A konferencián a hazai internet nagy cégei mellett olyan webkettes újdonságok is bemutatkoztak, amelyek mögött (még?) nem áll tőke, vagy eleve nonprofit céllal jöttek létre. Ez utóbbi kategóriába tartozik az LMV.hu (=Lehet más a világ), amely a civil kezdeményezések számára kíván online felületet és kapcsolatteremtési lehetőséget adni. Bár a nemrégiben elindított oldal még csak formálódik, az kiderült, hogy elsősorban nem a civil szervezetek, hanem a civil szervezeteken kívüli kezdeményezések számára lehet értékes a szájt - tudtuk meg Ferenczi Istvántól, az LMV.hu képviselőjétől, mivel a nagyobb szervezetek már egyébként is rendelkeznek online megjelenéssel. Erre lefektetett szabályok ugyan egyelőre nincsenek, a civil portál vezetője arról biztosított minket, hogy a szélsőséges, másokat sértő (pl. rasszista) nézeteknek nem engednek teret a szájton. Az oldal alapítói szeretnék elérni, hogy idővel ne csak ők, hanem az ahhoz kötődő közösség végezze annak gondozását, szerkesztését (hasonlóan a Wikipédiához). 

A Symposiumon részt vett egy másik, kisebb civil kezdeményezés képviselője is: Tóth Piroska a Vadaskert Gyermekpszichiátriai Kórház és Szakambulanciát üzemeltető alapítvány kuratóriumi titkára, aki az intézmény tervezett bezárása elleni tiltakozás formájaként választotta a blogolást. Az akciót, amely úgy tűnik, sikerrel járt, a vadaskert.nolblog.hu-n lehet figyelemmel kísérni.

A Web 2.2 Symposiumon külön fórumon mutatkoztak be a hazai webkettes startup-fejlesztések: a Dolgomvan.hu egy internetes projekt-menedzselő alkalmazás, a Jó-hely.hu-n kedvenc éttermeit, kocsmáit, szórakozóhelyeit jelölheti be és osztályozhatja a közösség Budapest térképén, a Poll-r.hu-n online szavazásokat lehet indítani, amelyeket a felhasználók továbbküldhetnek másoknak, vagy beágyazhatnak saját weboldalaikba, Series of Tubes, vagyis stubes.net segítségével pedig a különböző videomegosztók anyagaiból lehet saját, szintén megosztható gyűjteményt készíteni.

A startupok készítőinek kerekasztal-beszélgetésén kiderült, hogy alkotóik nem a nagy lé reményében, hanem lelkesedésből hozták létre őket, és nem is a hathatós üzleti terv izgatja őket leginkább, hanem az, hogy művüket tökéletesítsék. Bár egy "hagyományos" üzletben gondolkodó vállalkozó minden bizonnyal kinevetné őket ezért, a beszélgetésen kiderült: ha az ember webes fejlesztéssel foglalkozik, akkor ez a helyes út, először a terméket kell addig csiszolgatni, ameddig csak lehet - aztán majd kiderül, hogyan és mennyiért lehet eladni, és az alaposan kimunkált üzleti terv sem biztos, hogy szentírás, mivel napról napra, vagy egy tárgyalás során akár percről percre módosulhat.

Az [origo]-t kiadó T-Online Magyarország Zrt. a Web 2.2 Symposium főtámogatója volt.