Még mindig hódít a feltöltőkártyás csalás, sőt, amolyan össznépi szórakozás lett ily módon begyűjteni a következő elbeszélgethető kártya összegét vagy pluszjövedelemre szert tenni.

Egyelőre kilenc, feltöltőkártyás csalást elkövető személy ügye van bírósági szakban, akik összesen több mint száz embert vertek át a már ismert módon (vagy legalábbis ennyien tettek feljelentést - a károsultak száma nyilván nagyságrendekkel több). A módszer régi: a csalók találomra felhívnak egy számot, és a telefontársaság munkatársának kiadva magukat egy nyereményjátékban való részvétel lehetőségét kínálják fel. E szerint az áldozatnak vennie kell egy tizenezer forint értékű feltöltőkártyát, majd - anélkül, hogy az összeget a telefonjára töltené - a kártyaszámot be kell diktálnia a későbbi visszahívást ígérő telefonálónak.

Az ajánlat értelmében - ebben eltér a mese - vagy azonnali készpénzes nyeremény üti a markát a megvezetett mobiltulajdonosnak, vagy részvételi lehetőséget kap egy nyereménysorsoláson. Persze, ha valaki bediktálja a feltöltőkártya számát, arról az összeg eltűnik egy pillanat alatt, valamelyik csaló mobiltelefonját gazdagítva. Egy szó sem igaz a nyereményből, sem abból, hogy a telefontársaság munkatársai buzdítanának ily módon kártyavásárlásra.

Már lezárult egy nyomozás

Lapunk értesülése szerint szerint még két évvel ezelőtt a komlói rendőrkapitányság indított nyomozást ebben az ügyben. A vizsgálat már lezárult, a feltöltőkártyás esetet vádemelési javaslattal adták át az ügyészségnek. A Baranya Megyei Főügyészség helyettes vezetője, Petréteiné Malomsoki Csilla elmondta: a kilenc vádlottból egy fiatalkorú, többen a húszas éveik elején járnak, de van középkorú csaló is. Az esetet büntetőbíróság tárgyalja, a még folyamatban lévő perben csak a csalásról hoznak ítéletet, a kártérítésről nem. A károsultak, ha pénzhez is akarnak jutni, polgári eljárást kell indítaniuk.

Azt az ügyészség sem tudta pontosan megmondani, hogy mekkora az okozott kár, de valószínű, hogy másfél millió forintnál is több, hiszen 12-15 ezer forint a legnagyobb címletű feltöltőkártya, és mint megtudtuk: volt olyan károsult, aki hagyta magát rábeszélni arra, hogy több kártyát is vegyen, majd diktálja be a számát. Ha hozzászámítjuk a látenciában maradt eseteket - azokét, akik nem tettek rendőrségi feljelentést -, az így okozott kár ennek a többszöröse, akár tízmillió forint fölött is lehet.

Garantált lebukás, csak feljelentést kell tenni

Zsobrák Péter, a Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője elmondta: volt, aki csak a saját telefonköltségét csökkentette a másoktól kicsalt összegekkel, de volt olyan, aki bizniszt csinált a trükközésből, és "eladta" a kártyaszámokat. A rendőrök egyébként egyszerűen hozzájuthatnak a csaló adataihoz, hiszen mind a telefonos híváslistákat, mint azt az adatot is kikérhetik a telefontársaságtól, hogy melyik telefonra töltötték fel a kártyán szereplő összeget. Bizonyos értelemben ezzel a csalással garantált a lebukás, az egyetlen, ami miatt esetleg megúszhatják az elkövetők, az az, ha a károsultak nem tesznek feljelentést.

Zsobrák szerint nem csak a károsultak kerültek elő az ország különböző pontjairól, de a csalók is. Úgy tűnik, az évek óta tartó visszaélés többeket megihletett, és egymástól függetlenül próbálkoznak az elkövetők. A most lebukottakon kívül nyilván még sokan foglalkoznak vagy foglalkoztak a pénzszerzésnek ezzel a módszerével.

A telefontársaságok csak nyernek

A telefontársaságok meglehetősen visszafogottak az ügyben: állításuk szerint az ügyfelek tájékoztatásán és a nyomozóhatósággal való együttműködésen túl mást nem tehetnek. Arra a kérdésünkre, hogy ha az ügyfél betelefonál, és elmondja, hogy maga vásárolta a kártyát, megvan a száma is (ezt a számot elvileg csak a vásárló ismerheti, hiszen az le van takarva), és elcsalták tőle a pénzt, le tudják-e tiltani a hívásokat, egyöntetűen nemmel felelt mindhárom mobilos telefontársaság.

Azt valamennyien elismerték, hogy technikailag lenne lehetőség a feltöltött összeg "visszaszerzésére", de nincs jogosítványuk arra, hogy nyomozást folytassanak, valóban visszaélés miatt történt-e a "téves" feltöltés. Tény ugyanakkor, hogy ennek a csalástípusnak az egyetlen igazi nyertese a mobilszolgáltató, hiszen a megvásárolt kártyákon szereplő összeget feltöltik és lebeszélik - ha nem is azok, akik fizettek érte.

Nincs válasz

Takács Péter, a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) hírközlési fogyasztói jogok képviselője érdeklődésünkre elmondta: sem hozzá, sem az NHH-hoz nem fordult senki hasonló panasszal. Valószínűleg azért, mert azok, akiknek utóbb leesik a tantusz, hogy átverték őket, először a saját szolgáltatójukat hívják, ahol gyakorlatilag minden információt megkaphatnak. Arra jelenleg senki nem tud választ adni, hogy van-e lehetőség a jelenlegi, a büntető- és a polgári eljárás végigvárásával járó 3-5 éves időt lerövidíteni, hogy a károsultak korábban jussanak a pénzükhöz.