Geocaching 2.0: kalandtúra GPS-szel

2008.05.08. 17:38

Idegenvezető, túravezető vagy játékmester is válthat a GPS-ből a Wherigo nevű szoftver segítségével, amellyel a geoláda-kereséshez hasonló virtuális kalandtúrát lehet játszani és építeni - valódi helyszíneken.

A geocaching, vagy geoláda-keresés már régóta elterjedt hobbi a GPS-rajongók körében: ennek során a terepen elrejtett dobozokat kell megtalálni úgy, hogy a készülék nem teszi térképre őket - ellentétben az autós vagy gyalogos navigációval -, hanem csak irányukat, távolságukat mutatja meg.

Ennek mintájára született meg a jóval komplexebb Wherigo, amelyben nem egyszerűen a "kincskeresés" a feladat, hanem a játékosnak összetett feladatokat kell megoldania. A legegyszerűbb esetben végig kell mennie egy útvonalon, de beszélhet virtuális szereplőkkel, felvehet és használhat különféle tárgyakat is ahhoz, hogy kibontakozzon a történet. A terep és a felfedezésre váró pontok valóságosak, a feladatok és minden más viszont csak a készülékben jelenik meg.

A tesztkészülék: egy extrémsportos GPS

A Wherigo-t Windows Mobile-t futtató GPS-es Pocket PC-n, vagy - legújabban - a Garmin Colorado nevű, terepsportokhoz tervezett modelljén lehet használni. Mi az utóbbi modellen tettük próbára a szoftvert, és bár csak a városban köröztünk vele, a strapabíró, egy kézzel kezelhető navigációs berendezés ideális választásnak tűnik a terepen való geocache-hez, vagy Wherigo-játékhoz.

A modellhez karabiner és olyan, gyorskötözőhöz hasonló pánt is jár, amelynek segítségével kerékpárra rögzíthető. A bumfordi kis készülék hátul gumírozott borítású, ami bizonyos fokig védi a kosztól, és leejtés esetén sem sérül könnyen. Mivel terepre tervezték, a GPS bárhol cserélhető AA-s ceruzaelemmel működik, és a kijelzőt úgy tervezték, hogy napfényben háttérvilágítás nélkül is jól olvasható: nagyjából ennyiről győződhettünk meg vele kapcsolatban a próba során.

A játék menüjében viszont könnyebb egy PDA érintőképernyős felületén navigálni, mint a Garmin Colorado-n, ahol csak egy csavarható menügombbal lépkedhetünk le-fel, illetve oda-vissza az egyes pontok között. Emellett a széles körben elterjedt, navigátoros PDA-k azok, amelyek elterjedtebbek ebben a műfajban, bár várhatóan a Wherigo-t újabb navigációs berendezéseken elérhetővé teszik majd.

Múltbanézés a Városligetben

A Wherigo-s kalandozáshoz először is a szoftvert, majd a hozzá tartozó játékokat kell telepíteni a készülékre. Utóbbit az egykori konzolos játékok mintájára Cartridge-nak nevezi a szoftver, és a letöltött adatfájlokkal nincs más teendő, mint bemásolni őket a PC-ről a készülék megfelelő mappájába, a játék mellé.

Forrás: [origo]
Közeledünk a célponthoz - a Városliget a Wherigo emulátorában

A szoftver indítása után a főmenüben ki kell választanunk a megfelelő Cartridge-ot. A próba során a Városliget Time Machine (Városligeti Időgép) nevű játékkal tettünk egy kört, amely a száz évvel ezelőtti ligetet mutatja be városnézés formájában. Minden játéknak van egy javasolt kiindulópontja, és bár nem kötelező innen kezdeni a túrát, de az útba ejtendő pontok ehhez vannak igazítva

Miután elindítottuk a játékot, a GPS kijelzőjén kapunk valamilyen kiinduló utasítást. A Városligetben az angol nyelvű szöveg arról tájékoztat, hogy a kezdőpont egy ingyenes parkoló, ahol nyugodtan otthagyhatjuk az autónkat. (A játék szerkesztője az 56-osok terén található parkolóra gondolt.) Ezt az üzenetet "leokézva" a játék főmenüjében találjuk magunkat, ahol egymás alatt sorakoznak a különböző felderítendő elemek.

A legelső a listában az úgynevezett Pozíció, ami egy felderítendő pontot takar. Ha rá kattintunk, akkor a képernyőn megjelenik egy nyíl, ami a pont irányát mutatja, és egy szám, ami a távolságát, méterben, vagyis eddig egészen olyan a dolog, mint a geoláda-keresés. A Városligetben itt az 56-os hősi emlékmű irányába kell továbbhaladnunk, és ha elég közel kerültünk hozzá, akkor láthatjuk meg, hogy mi a keresgélés értelme.

Menet közben sokat kell lépkedni a menüben is

Forrás: [origo]
Helyek, tárgyak, feladatok

Ha ugyanis elértük a megadott tájékozódási pontot - ezek a játék mérföldköveit jelentik -, akkor annak a közelében találtunk valamilyen virtuális objektumot, amivel lehet, hogy csinálhatunk is valamit, vagy ha az egy virtuális személy, akkor lehet, hogy valamilyen információt kapunk tőle. A liget peremén, az első állomásnál a látnivalókat tartalmazó, távcsővel jelölt menüpont gazdagodik egy lehetséges akciót jelölő újabb opcióval.

Erre a menüpontra kattintva először egy újabb iránytű és távolságmérő, majd második kattintásra egy olyan szökőkőt képe és leírása tárul a szemünk elé a múltba tekintő képernyőn, amely egykor az emlékmű helyén állt. A tárgyhoz tartozó kis iránytű ez alkalommal azt mutatja, merre kell néznünk, és milyen messze található tőlünk az egykori kút, mivel a játék szerkesztője a békebeli felvételek pontos készítési helyét és tájolását igyekezett megadni a látnivalóknál.

A fotó és az alatta lévő szöveg lejjebb görgetése után kérnünk kell a szoftvertől a következő pont betöltését, ami feltűnik a tájékozódási pontok menüjében. Itt egy kicsit trehány a szoftver, legalábbis a jelenlegi verzió: arra magunknak kell odafigyelnünk, hogy a sorszám szerint soron következő pontot válasszuk ki célnak. Ha más játékot játszunk, akkor ez a funkció értelmet nyer, mivel lehet, hogy valamiért vissza kell mennünk egy korábbi pontra, például egy virtuális tárgy megszerzése után. Azt, hogy mit találunk az adott koordinátán, mindig csak akkor látjuk meg, ha megadott pontra érve visszalépünk a menübe, és megnyitjuk az újabb elemmel gazdagodott menüpontot: a Városligetben ez mindig csak valamilyen látnivaló, de a játékokban lehetőség van a már említett tárgyak, vagy teendők - és ezekkel együtt újabb meglátogatandó pontok - begyűjtésére is.

A múltidéző GPS-es séta során körbe kellett járnunk a műjégpálya épületét, a tavat, de elhaladtunk a Széchenyi-fürdő, vagy a Gundel-étterem mellett is. A pontok keresgélése közben az irányt mutató nyíl nem mindig volt a segítségünkre, mivel kicsi "darabosan" mozog, és nem finoman fordul, hanem ugrál az egyes irányok között, sőt, van, amikor éppen az ellenkező irányba mutat, mint amerre mennünk kell. Ezért elsősorban a távolságmérő segítségével tudtuk kitalálni, hogy éppen jó irányba haladunk-e, az pedig már magától a Cartridge-tól függ, hogy ad-e tippeket ahhoz, mit keresünk éppen.

Forrás: [origo]
Ezt látjuk a megadott helyen: Vajdahunyad vára a valóságban

Az egyes pontokhoz tartozó képet és leírást csak akkor látjuk, amikor a megadott ponton állunk éppen, egészen addig, amíg végig nem játszottuk a játékot, hogy eltárolhassuk azokat a készüléken egy jelszóval levédve.

Játékhoz és tanuláshoz is jó

A városligeti körséta közben jutott eszünkbe néhány olyan felhasználási lehetőség, amire az átlagember kezében alkalmas lehet a Wherigo és a hozzá tartozó pályaszerkesztő program, ami szintén ingyen letölthető. A helyismereti túra mellett ismeretlen helyen lehet idegenvezető is a GPS, vagy készíteni lehet vele diákok számára tanösvényt. A GPS-en szövegben, képben megjelenített virtuális valóságot talán úgy lehet a legjobban összehozni a keresgélés során bejárandó valós térrel, ha történelmi események újrajátszására használjuk. Budapestnél maradva szerkeszteni lehetne hozzá például a márciusi ifjak 15-i útvonalát feldolgozó, vagy az 1956-os eseményeket felelevenítő túrát, de akár a mohácsi csata, vagy más történelemfordító ütközet mozzanatait bemutató játék is készíthető hozzá - az eredeti helyszínek felhasználásával.

Forrás: [origo]
Száz éve is majdnem így nézett ki

A szoftver nem csak egyszerű keresgélésre ad lehetőséget, hanem egész kalandjátékot lehet írni a segítségével, ami feladványok egész sorát foglalja magában. A felhasználót meg lehet bízni például azzal, hogy több pont meglátogatásával gyűjtögessen össze bizonyos tárgyakat, és be lehet programozni, hogy a következő ponton csak ezek birtokában jusson túl. Ha valahová például leteszünk egy képzeletbeli révészt, akkor meg lehet adni, hogy ő csak meghatározott számú aranypénz átadása után "engedje tovább" a játékost, vagyis csak ekkor tűnjön fel a következő állomás. Ugyanígy kérdéseket is fel lehet tenni a játékosnak, amit feleletválasztással, vagy szöveg beírásával is meg lehet válaszoltatni. Így például egy helyismereti játék, vagy virtuális tanösvény bejárása során el lehet küldeni valahová, hogy olvasson el egy emléktáblát, vagy ismertetőt, és ennek alapján írjon be valamit a készülékbe a továbbjutáshoz.

Szerkesztés: kell hozzá GPS-es rutin

A szerkesztőprogram - Whereigo Builder - használatához viszont már kell némi rutin. A GPS-készüléken használható kliensprogrammal ellentétben ez jelenleg csak angol nyelven érhető el. Egy pálya létrehozása során az első lépés a kezdőpont megadása, amihez - mint minden további ponthoz - tetszőlegesen összeállítható az ott elérhető médiatartalom (PDA-n kép, szöveg és zene, a Garmin Colorado-n csak kép és szöveg). Az egyes tárgyakat, felfedezésre váró objektumokat zónákon belül kell elhelyezni: egy ilyen zóna alapértelmezésben egy megadott földrajzi koordinátapont körül rajzolt kör, de lehet több sarokpont által határolt sokszög is.

Az átlagos felhasználó számára a legnagyobb nehézséget az jelentheti, hogy ezeket a koordinátákat megadja a szerkesztőprogram számára. A Wherigo builder elvileg elfogad címet - utca, város, irányítószám - is, de a jelenlegi verzió az Egyesült Államokon kívüli címekkel nem boldogul, a beépített térkép pedig, amelyen magunk jelölhetnénk ezeket, nem indult el.

Forrás: [origo]
Készül a pálya: egy helyszín képe és adatai

A játékszerkesztésre azonban így is lehetőség van: ha biztosak vagyunk a dolgunkban, akkor a Google Earth, vagy más műholdas térképalkalmazás segítségével lejegyezhetjük, és magunk írhatjuk be a játékba a koordinátákat. Ennél biztosabb azonban, ha GPS-szel a kézben végigjárjuk a játékteret, hiszen egy sűrűn beépített városrészben, vagy egy erdőben nem tudhatjuk, nem vezetjük-e megközelíthetetlen helyre a játékost a találomra kiválasztott pontokkal.

A szerkesztőprogramban megadható, gazdagon variálható feltételek egy egészen összetett kalandjáték vagy oktató feladatsor összeállítását is lehetővé teszik, és csak az alkotó fantáziájától függ, hogy mivel nehezíti meg a játékos dolgát. A fentebb már említett "gyűjtögetésen", vagyis több pont meglátogatásán, vagy a terepen keresendő információn, megválaszolandó kérdésen kívül hozzá lehet adni a játékhoz időmérést is, vagyis meg lehet szabni, hogy mennyi ideje van a játékosnak a következő pont elérésére, egy feladat teljesítésére. A virtuális tárgyak kezelése szintén bevonható ebbe a feltételrendszerbe úgy, hogy a játékosnak a megfelelő helyen használnia kelljen az adott tárgyat akár úgy, hogy erre utasítást kap, akár úgy, hogy erre magának kell rájönnie.

Van, ami bárhol mehet

Forrás: [origo]
Virtuális ellenfél a Normafánál

A Weherigo Builderhez emulátor is jár, amivel a számítógépen is lejátszhatók a megszerkesztett, vagy letöltött pályák, részletes leírás és útmutató pedig sajnos még csak angolul érhető el hozzá. A program futtatásához a gépen Windows 2000 SP3, Windows Server 2003, vagy Windows XP SP2 operációs rendszer szükséges, 128 megabájt memóriával, és telepíteni kell hozzá a Microsoft .NET Framework Version 2.0 Redistributable Package-et is. Nem állítjuk, hogy bárki könnyedén elboldogul vele, mivel az összetett funkciók miatt elég bonyolult a program felépítése, de a gyártó által mellékelt segédanyagok alapján érdemes foglalkozni vele.

A felhasználók a saját kezűleg legyártott játékokat (Cartridge-ok) a Whereigo honlapján (Wherigo.com/cartridge) keresztül oszthatják meg másokkal letöltésre, és itt értékelni, kommentálni is lehet az egyes pályákat. Amikor a szoftvert kipróbáltuk, még csak két olyan játék volt elérhető, amelyek hazai pályára készültek: a Városliget Time Machine mellett egy, a budai hegyekben játszható kalandjáték, a The Knights of Ni (A lovagok, akik azt mondják: NI!). Ezek mellett van pár olyan játék is (véletlenszerű útvonal bejárása, húsvéti tojás-keresés, vagy navigációs iskola), amelyeket bárhol lehet használni.

Amit még hiányolunk a GPS-es kalandjátékból, az a videók hozzáadásának lehetősége, ami igazán látványossá tenné az akciót - bár be kell látnunk, a videolejátszásra a legtöbb navigációs berendezés még nincs felkészítve. A szoftver kezelőfelülete is egy kicsit "fapados", a játékszerkesztés eleve nem ad lehetőséget a menük kidekorálására vagy személyre szabására. A játékélmény így attól függ, hogy a készítők milyen szórakoztató, hasznos, vagy megdöbbentő információkkal pakolták tele a valós tájékozódási pontokra illesztett virtuális pályát.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK