Grand Theft Auto IV: dől a pénz és áll a bál

Vágólapra másolva!
A Take-Two Interactive sikerjátéka alig valakit hagy hidegen: a körében eladási rekordokat döntött, a civilek újult erővel tiltakoznak ellene, a gyártó pedig perel a levett reklámok miatt.
Vágólapra másolva!

Az április 29-én bemutatott Grand Theft Auto IV-ből eddig több mint hatmillió példány kelt el világszerte, ami nagyjából félmilliárd dolláros bevételt hozott az alkotóknak - írja a BBC. Ebből 3,6 millió példányt az április 29-i premier napján adtak el, 310 millió dollárt besöpörve, amivel a játék a legnagyobb film- és zenesikerek eladási számaival lépett azonos szintre.

A maffiózó-szimulátornak is titulált akciójáték, amelyben New York lekicsinyített másának utcáin randalírozhat a felhasználó egy ex-jugoszláv gengszterrel, már jóval megjelenése előtt izgalomban tartotta a rajongókat, így borítékolható volt a siker. A fél éves késéssel kiadott játék a premier óta eltelt egy hétben vezeti az eladási listákat mind Xbox 360, mind Playstation 3 konzolon, és az Xbox Live hálózatán is ezt játsszák a legtöbben az interneten keresztül.

Perelik a közlekedési vállalatot

Ahogyan az várható volt, a videojáték körül most is keveredett némi botrány. A GTA-t kiadó Take-Two Interactive beperelte a chicagói közlekdési vállalatot, mivel az a Fox hírtelevízió játékot elítélő tévériportja miatt levetette a szoftver hirdetéseit a megállóiból és járműveiről. A CTA annak ellenére járt el így, hogy a plakátok semmilyen törvénybe ütköző tartalommal nem bírtak, csupán a videojáték szereplőinek karikatúrái voltak láthatók rajtuk a játék címével.

A közlekedési vállalat szerint nem szabad erőszakos játékot hirdetni olyan helyen, ahol kiskorúak szeme elé is kerülhet, noha a szoftvert az ESRB korhatáros besorolása miatt csak 17 évnél idősebbek vásárolhatják meg az USA-ban. A Take-Two szerint a CTA lépése sérti a szólásszabadságot, nem is beszélve arról, hogy 300 ezer dollárt fizettek a pár nap után eltávolított reklámokért. A chicagói példa nyomán Miamiban is hasonlóképpen döntött a helyi közlekedési vállalat, és eltávolította a játék plakátjait.

Aggódó és harcos ellen-aktivisták

A GTA emellett az előző részekhez hasonlóan továbbra is kedvelt célpontja az erőszakos videojátékok ellen kampányoló civil szervezeteknek és politikusoknak egyaránt. A Parents Television Council nevű konzervatív nonprofit szervezet szerint a játékot a cigarettához vagy az alkoholhoz hasonlóan csak nagykorúaknak lenne szabad értékesíteni, mivel káros hatással van a fiatalkorúak személyiségfejlődésére, a MADD (Anyák az ittas vezetés ellen) nevű tömörülés pedig azért tiltakozott a játék ellen, mert abban ivás után is autóba lehet ülni. Az ellenvélemények szerint viszont a GTA nem hogy ösztönzi, inkább elriasztja a játékost az ittas vezetéstől, mivel ilyenkor az autó kezelhetetlenné válik - csakúgy, mint a valóságban.

Forrás: [origo]
Akció van bőven: sokan kiakadtak tőle

A játékkal kapcsolatban már Barack Obama, a Demokrata párt elnökjelölt-aspiránsa is megnyilatkozott egyik kampánybeszédében, aggodalmát fejezve ki amiatt, hogy a GTA IV a célközönségnél fiatalabb játékosok kezébe is kerülhet. Ez azonban még mindig jobb annál, mint amikor két évvel ezelőtt Hillary Clinton a játéksorozat előző epizódja ellen intézett harcos kirohanást. A játék legnagyobb ellenfele most is Jack Thompson keresztény-konzervatív szenátor, aki szintén hallatta a hangját a San Andreas kapcsán, és most egyenesen betilttatná a játékot, készítőit pedig felelősségre vonná annak erőszakos és szexuális tartalma miatt, ami szerinte "vírusként ferzőzi" az amerikai ifjúságot. A GTA ellen hadakozó politikusokat és aktivistákat a Guardian publicistája intette nyugalomra azzal: legalább játsszanak egy kicsit a játékkal, mielőtt látatlanban kikelnek ellene.

A britek büszkék lehetnének

A brit sajtó ezzel szemben arra hítva fel a figyelmet, hogy a szigetország lakóinak tulajdonképpen büszkének kellene lenniük a GTA alkotóira: a minden idők legsikeresebb játéksorozatát megalkotó Rockstar North ugyanis egy skót fejlesztőcég. A játékosokat mindeközben maximum azok a technikai problémák bosszantják, amelyek mind Xboxon, mind Playstationön előfordultak, és időnként a játék fagyásához vezetnek, illetve az, hogy egyes kritikák szerint az online játék nem is annyira jól sikerült funkció, mint azt a legtöbben várták (annak ellenére, hogy az előzetes kritikákban ez is maximáli minősítést kapott).