Június 18-án megjelent Kowalsky meg a Vega új lemeze, Szemen szedett igazság címmel. A groove-os, akusztikus gitárokra épülő dalok közül a Jövünk, mint hunok című számra már le is forgatták a klipet. A zenekar a lemezbemutató koncertre készülődik, amely októberben lesz Debrecenben és Budapesten. A munka közben Kowalskyval beszélgettünk, aki nem csak a zenei múltjáról és jelenéről mesélt nekünk, hanem az internettel való kapcsolatát és a zeneipar lehetséges online jövőképét is bemutatta.

Milyen témákkal foglalkozik a lemez?
Az állandó témáinkat dolgoztuk fel, igencsak populáris megfogalmazásban: meggyőződés, anyagi természet, ember, és mindezek kapcsolata. Nem akartunk mélyen szántó, filozófiai megfogalmazásokba bonyolódni, de szándékunk szerint nagyon is komoly témákat feszegettünk. A koncerteken nem megyünk bele elemzésekbe, viszont a fórumunkon, a zenekar internetes honlapján találni ajánlásokat, a zenekar ajánlásait, mind írott, mind videóformában, amiket mindig frissítünk. Ezek szépen magyarázatot adnak a zenekar eredeti indíttatására, hogy miről is van szó nagy általánosságban.

Elkészült az első videoklipetek is. Miről szól?
Megvolt a forgatás, a vágások is befejeződtek, július elejétől pedig már látható a kisfilm a tévében. A Jövünk, mint a hunok című számhoz készült a klip, vizuális mondanivalójában a mi mondandónkhoz igazodik. Egy underground mozgalomról szól, ahol az összetartozást nagyon fontos dolognak tartják - mindenféle megkülönböztetéstől mentesen.

Miért kapott ilyen, félreértésekre okot adó címet, mint a Jövünk mint a hunok?
Eléggé szerencsétlen egy helyzet, hogy a saját dolgainkkal kapcsolatban olyan óvatoskodók lettünk az elmúlt évek alatt. Nem kellene ennyire, szerintem. Sokan vannak, akik valami szélsőséget feltételeznek e mögött. Ez csupán a zenekar energikus megérkezésére utaló hasonlat, amelyre nem is lehetne jobb példát találni, csak a történelemből, amikor annak idején a hunok elárasztották Európának ezt a részét.

Mi a fontos egy klipben: az, hogy története legyen, vagy hogy csupán a dal vizuális megtámogatására szolgáljon?
Egy videoklip nem fogja megváltani a világot, de van egyfajta promóciós értéke: minél többen látják, hallják az adott számot, annál jobb. A szám mondanivalója dönti el, hogy jól sikerült-e a dal, vagy sem.

Több weboldalad volt. Miért maradtál végül a zenekarénál?
Évekkel ezelőtt fél évet szerzetesek között éltem, ennek hatására újra belevetettem magam a festésbe. A régi oldalamon a festményeimet lehetett megnézni, de ez az oldal már nem él. Feleslegesnek tartottam. Nem vagyok festő. Én elsősorban a zenére összpontosítok, és jó, hogy ha ez a helyén van kezelve mind részemről, mind mások részéről. De tény, hogy aki valamilyen művészeti ággal foglalkozik, annak távlatokat nyithat a világháló.

Mi a véleményed az online letöltésekről?
Ez a mai világ velejárója. A mostani körülmények között, amikor a számítógép és az internet egyre nagyobb teret hódit, és egyre rohamosabban - ezek a játékszabályok. Ez ellen én, mint zenész, nem tudok tenni, és tulajdonképpen belebonyolódni sem akarok. Nyilván, minél többen töltik le a dalokat, annál ismertebbek lesznek a számok, és a zenekarok, ebből a szempontból nekem előnyös is, hiszen bárki hozzájuthat a mi dalainkhoz is, igen könnyen, az interneten keresztül. Más kérdés, hogy a kiadók ezzel borzalmasan elégedetlenek. Valószínűleg, emiatt előbb-utóbb megszűnnek a csak kiadással foglalkozó intézmények. Ez azért nem jó, mert a kiadók sok pénzzel támogatják a kiadványokat, a klipkészítést, és ez előbb-utóbb mind áthárul az előadókra. De az is könnyen elképzelhető, hogy létrejönnek majd olyan menedzsmentirodák, melyek - az egész produktumból pénzt nyerve - állni tudják ezeket a költségeket (például a koncertek bevételeit felhasználva). Ez egy nagyon összetett kérdés, de a jelenlegi helyzetben nekem nem jelent problémát.