Folyamatosan csökken az ADSL-t használók száma (egyre többen kábelneteznek), ezért az internetszolgáltatók rájöttek: 30-60 helyett 11 nap alatt is teljesíthető egy előfizető szolgáltatóváltási kérelme.

A korábbi 30-60 napos várakozási idő helyett 11 napra csökkenhet az ADSL-szolgáltatóváltás határideje. A Nemzeti Hírközlési Hatóság kebelén működő hírközlési fogyasztói jogok képviselőjének kezdeményezésére ma tizennyolc internetszolgáltató írta alá azt a megállapodást, melynek lényege, hogy a jövőben egykapus ügyintézéssel 11 nap alatt válthatnak szolgáltatót az előfizetők.

Egymásramutogatás

Míg korábban a meglévő és az újonnan választott szolgáltatónál is jelezni kellett a váltás tényét - ami remek alkalmat adott az internetes cégeknek, hogy egymásra mutogassanak annak bizonyítására, hogy miért nem halad előre a szolgáltatóváltás -, a jövőben elegendő lesz csak az új szolgáltatónál jelezni a váltást, s ha nincs hűségszerződéssel vagy számlatartozással összefüggő akadály, akkor a jelzéstől számított 11. napon megtörténik a váltás.

Egy, az NHH megbízásából készült felmérés szerint azok az ügyfelek, akik ADSL- kapcsolatuk szolgáltatóját lecserélnék, egyúttal a technológiát is cserélik: közel háromnegyedük kábelnetes szolgáltatóhoz kerül. Az internetes cégek minden bizonnyal rájöttek, hogy a feltűnően magas számú sikertelen kísérlet végső soron a piacuktól kergeti el az ügyfeleket, ezért állapodhattak meg arról, hogy 11 nap is elég a szolgáltatóváltáshoz. Takács Péter, a fogyasztói szószóló elmondta: korábban a szolgáltatóváltási kísérletek 44 százaléka volt sikertelen, a megállapodástól azonban azt várja, hogy mindegyik ilyen kezdeményezés sikerrel jár majd.

Augusztustól bevezetik

Lapunk kérdésére a fogyasztói szószóló virágnyelven elmondta: az új szisztéma nem ad felmentést a hűségszerződés alól, amennyiben még köti a szolgáltatójához a nyilatkozat az ügyfelet, úgy előbb rendezni kell az ebből fakadó kötelezettségeket - ez jellemzően komoly összegek befizetését jelenti. Mint megtudtuk: a szolgáltatók 11 napos vállalása éppoly kötelezettség, mint bármi más a szerződési feltételekben, így ha nem teljesülnek a vállalások, az előfizetőt megilleti a kötbér.

Az új szisztémát augusztus 15-étől vezetik be - addigra Takács szerint valamennyi hazai internetszolgáltató beilleszti a vállalkozási feltételei közé az új eljárással kapcsolatos szabályokat.