A botfülű is lehet Beethoven

2008.07.17. 15:33

Hamarosan már hangszertudás sem kell a zenéléshez: a Nintendo Wii-irányítója betölti a dob, a gitár vagy a trombita szerepét is, a legújabb műanyaggitáros játékban pedig akár már a világ különböző pontjain tartózködhat a dobos, a billentyűs és az énekes. Beszámolónk a Los Angeles-i videojáték-expóról, az E3-ről.

Míg korábban az E3 leginkább egy rockkoncertre hasonlított, az idén - köszönhetően a költségcsökkentésnek, a show privátabb, visszafogottabb jellegének, szinte fel sem tűnik, hogy a világ egyik legnagyobb videojáték-kiállításán vesz részt az ember. Nem csak az újságírók, de a kiállító cégek képviselői is csalódottak amiatt, hogy az idei E3 ennyire szürke, és visszafogott a külsőségek tekintetében, számos gyártó azt fontolgatja, hogy nem vesz részt többet a seregszemlén.

A gyors körülnézésen kívül másra nem maradt idő, a Microsofthoz hasonlóan a két legnagyobb vetélytárs sem az E3 hivatalos helyszínén mutatta meg újdonságait az újságíróknak. A Nintendo az Oscar-díj átadásának helyszínén, a Kodak Theatre-ben mutatta be újdonságait: természetesen az új programok közt számtalan használja az idehaza is népszerű, leginkább fürdőszobai mérlegre emlékeztető Balance Board-ot. Azt, hogy a furcsa négy nyomásérzékelővel szerelt kontroller nem csupán fitneszjátékokhoz használható a Shaun White Snowboardinggal mutatta be a Szatoru Ivata, a cég vezetője. Várhatóan a sportjátékok mellett számtalan egyéb játéktípusban is feltűnik majd a Nintendo deszka-kontrollere, melyre ráállva egyensúlyozhat a játékos.

Az is zenélhet, aki nem tud

A ritmusjátékok az egyik divatos mód, amivel új játékosokat lehet bevonni - mondta Ivata. Nem csoda, hogy a Wii-s Guitar Hero mellé a Nintendo is fejlesztett saját zenés játékot. Az ősszel megjelenő WiiMusic a tiszta szórakozásról fog szólni, készítése során egyáltalán nem törekedtek a hangszerek pontos szimulációjára. A szaxofon megszólaltatásához például csak a szája elé kell tartani a vezérlőt a játékosnak és ritmusra mozogni, ezzel máris kellemes dallamokat csalhat elő a hangszeréből. A játékban ötven különböző hangkeltő eszközt próbálhatunk ki, a Balance Board ilyenkor testedző eszközből lábdobbá lényegül ál. Természetesen van többjátékos mód is, az Orchestra Mode-ot kiválasztva a felhasználók családtagjaikból vagy barátaikból rögtönözhetnek zenekart, amivel aztán koncertezetnek és videót is rögzíthetnek - a lenti felvételen például a Super Mario zenéjét adja elő egy ad-hoc zenekar.

A színpadon a Wii-zenekar

A hagyományos játékmódoktól való elszakadásról és a kreativitás megnövekedett szerepéről is ejtett néhány szót Szatoru Ivata. A cégvezér a valódi újdonságok kitalálását tartotta a jövő útjának a másolgatás helyett, még ha az azzal is jár, hogy fürdőszobamélegre emlékeztető kontrollereket kell tervezni. A Nintendo az E3-mon is bebizonyította, hogy nem fél kísérletezni: két új Wii irányítót is bejelentett előadása során. Az egyik ilyen újdonság a "WiiSpeak", egy formatervezett mikrofon, amit a Wii mozgásérzékelős szenzorára lehet felrakni, majd a csatlakoztatás után csevegésre, és különböző játékokban akár hangalapú vezérlésre használni.

Virtuális banda kontinensnyi távból

Az Activision sajtótájékoztatóján is felvonultattak sztárokat, többek közt a Blink 182 dobosát kérték fel, hogy szóljon pár szót arról, mennyire élethű az új Guitar Hero játékhoz kapható dobfelszerelés - bár azt már csak remélni merjük, hogy ezeket a hazai boltokban is meg lehet majd venni - nem úgy, mint a Electronic Arts Rock Bandjét. A népszerű gitáros játék készülő utódjában már megszokott módok mellett a játék segítségével saját zenét komponálhatunk, akár úgy is, hogy a szólógitáros Budapesten, a dobos, a basszusgitáros és a billentyűs a világ másik végén él.

Nem kötelező minden hangszerrel rendelkezni, akár - a teljesen újratervezett, számtalan új gombbal és funkcióval rendelkező - gitárral is feljátszhatjuk az ütemet, de akár szinte a létező összes billentyűs hangszert megszólaltathatjuk vele. A felvett anyagot végül producerként össze is rakhatjuk, a dalainkat pedig megoszthatjuk a nagyvilággal.

A PlayStationnél elmaradt a durranás

Míg a Microsoft és a Nintendo az alkalmi játékosokat célozta meg már a show előtt vetített videókkal is, addig a Sony egyértelműen a keményvonalas gamereket szólította meg a sajtótájékoztató első percétől kezdve. A szokásos számadatok felsorolása itt sem maradhatott el, de legalább a PowerPoint-diák helyett a Little Big Planet játékba ágyazva jelenítették meg a statisztikákat. A jövőbeli terveket tekintve nem túl sokat tudtak felmutatni, de azt legalább stílusosan tették. A társaság legkomolyabb bejelentésének az számított, hogy ősztől a 40 gigabájtos helyett 80 gigabájtos merevlemezzel lehet majd megvenni majd a PlayStation 3 konzolt - a korábbival azonos áron.

A Microsoftéhoz hasonlóan a Sony PlayStation Network nevű internetes játékszolgáltatása sem érhető el nálunk hivatalosan: tőlünk nyugatabbra hamarosan innen is letölthető lesz töménytelen mennyiségű film, sorozat. Extraként a letöltött tartalmakat a tulajok a hordozható PSP játékgépre is át tudják majd másolni, így akár a buszon is megnézhetik mondjuk kedvenc filmüket. Mint a helyszínen kiderült, a Sony Home névre hallgató, Second Life-hoz hasonló, de annál jóval pompásabb grafikájú közösségi szájtjáról még mindig nem tudni, mikor indul el, a cég már sokadszorra kéri a játékosok türelmét azt ígérve, hogy a minőség majd mindenért kárpótolni fog a hosszú várakozásért.


Daniel Craig virtuális James Bondként

Játékfronton két fontos újdonságot mutatott be a Sony: az első, hogy készül sikerjátéka, a God of War harmadik része, és egyelőre meghatározhatatlan időpontban, a PlayStation 3 konzolra fog megjelenni. A bejelentéshez készített videóból semmi konkrétumot sem lehetett kihámozni, ha megmarad az eddigi irányvonal, akkor az új epizód az ókori görög mitológiára épülő, brutális kaszabolással megfűszerezett játékélményt kínál majd. A másik újdonság a MAG: Massive Action Game címet viseli. Ez lesz az első olyan konzolos játék, amelyben egyszerre 256 játékos mérheti össze képességeit egy időben. Nyolcfős csapatok küzdhetnek majd egymás ellen ebben a taktikai elemekkel dúsított kommandós akciójátékban.

A bemutató végén tudósítónk összenézett a mellette ülőkkel, és szinte egyszerre tesszük fel a kérdést: ennyi lett volna? A válasz: igen. Nagyon kevés újdonság, és még azokból sem mutattak túl sokat. Úgy néz ki, a konzolgyártók közül a Microsoft aratja le a babérokat.

James Bondról a templomban

Mint az tegnapi beszámolónkból kiderült, a világ legnagyobb kiadójának számító Activision kihagyta az E3 kiállítást, és ki is lépett az azt koordináló szervezetből, egy külső helyszínen mégis bemutatta újdonságait. Mint kiderült, a bemutatóra megdöbbentő módon egy templomban került sor.

A cég helyzetét vázoló rövid tájékoztató után rögtön bemutatták az új játékokat, melyek közül az egyik legérdekesebb az új, Daniel Craiggel készült James Bond-filmeket feldolgozó Quantum of Solace lesz, amely az új filmmel egyidőben kerül majd a boltokba. A prezentált részletek alapján a játék elkerüli a filmfeldolgozások csapdáit, filmszerű élményt kínál majd - a virtuális Daniel Craig nagyon élethűen fest -, valóságszerű grafikával, és részletesen kidolgozott történettel. Hogy mindezt elérjék, a film producerei megengedték, hogy a fejlesztőcsapat mindvégig részt vegyen a forgatáson, és eközben folyamatosan egyeztessenek a film forgatókönyvíróival, a szereplőkkel, és persze a film rendezőjével is. Miután az Electronic Arts több próbálkozása is nagyot bukott, az Activision nem engedheti meg, hogy az új Bond játék rosszul sikerüljön, és úgy tűnik, mindent megtesznek a sikerért.

 


Újra támadnak a nácik a Wolfensteinben

2007 a Call of Duty 4 éve volt, a résztvevők körében komoly meglepetést okozott, amikor az Activision bejelentette, hogy máris készül a folytatás. A játékosok reménykedtek, hogy az új rész szintén a modern hadviselésre épít a már ezerszer feldolgozott világháborús témák helyett, de mint nem sokkal később kiderült, a World at War alcímű rész újra a második világháborúba  kalauzolja a játékosokat. A fejlesztők minden eddiginél fejlettebb mesterséges intelligenciát ígérnek, a japán katonák például előszeretettel bújnak majd el a fákon, hogy onnan támadják meg a mit sem sejtő játékosokat. A kooperatív játékmódok mellett az újdonságot a lángszóró, illetve a lángszóróval felszerelt harci járművek megjelenése jelenti majd,  az egyik szereplőnek pedig Kiefer Sutherland lesz a szinkronhangja.

Készül a legújabb Wolfenstein is: a játékot a sorozat jogait birtokló ID cég vezetője, Todd Hollenshead mutatta be. A rövid bemutatón pontosan 38 alkalommal mondta ki, mennyire jó "elbánni a mocskos nácikkal" - akik a legújabb részében egyébként egy dimenziókapun keresztül támadnak.

A folytatásban többek között következnek a legújabb Star Wars-játékok, tudósítónk mindenképp kipróbálja majd, miként lehet lézerkardozni Nintendóval.