Nyolcadik játékos a halál

2008.11.03. 16:20

A korábban családbarát játékok kiadásáról ismert Electronic Arts karácsonyra a legdurvább horror sci-fik hangulatát és látványvilágát megidéző, brutálisan véres programmal rukkolt elő.

Jó ideje nem készült a thriller- és horrorelemeket sci-fi klisékbe öltöztető játék. Az utolsó próbálkozás a manapság űrhajóépítéssel foglalatoskodó John Carmacktól érkezett, ám a 2004-ben megjelent Doom 3 többnyire csalódást keltőre sikerül. A csodás látványvilágot és technológiát semmissé tették a kiszámítható játékmenet és a monoton pályák. Idén az Electronic Arts Dead Space nevű játéka próbálkozik meg azzal, hogy a mélyűrben lakozó rettenetekkel sokkolja a játékosokat.

Filmnek gyenge, játéknak viszont kemény

Az alaptörténet igazi klisé, ha valamelyik kereskedelmi tévén hasonló képsorokkal kezdődő filmet vetítene, a többség - a stílus elvakult rajongóin kívül - szinte biztosan elkapcsolna. Nem szabad elfelednünk azonban, hogy jelen esetben egy interaktív szórakozásra szolgáló videojátékos kalandba vágunk bele, ahol szinte a bőrünkön érezzük majd az ocsmány ellenfelek bűzös leheletét is.

A történet kezdetén az USG Kellion fedélzetén haladunk célpontunk, az USG Ishimura nevű hatalmas bányászhajó felé, mellyel valamiféle ismeretlen kommunikációs zárlat miatt megszűnt minden összeköttetés. A Kellionon a vélt hiba elhárításához szükséges csapat utazik, egy hajórendszeri specialista, egy számítógép-szakértő és egy biztonsági tiszt. Arra sem marad időnk, hogy a képernyőt betöltő, szemet gyönyörködtető grafikát vagy az elénk táruló hatalmas bányászhajó látványát jobban megvizsgáljuk, máris életveszélybe kerülünk. A hajónk irányíthatatlanná válik, és csak a pilóta tapasztalatának köszönhetően sikerül túlélni a kényszerleszállást.

Forrás: [origo]

Az utasokat és űrhajónkat is megviseli a kis kaland, de nincs időnk sopánkodni, helyre kell állítani az Ishimura kommunikációs csatornáit. Kis csapatunkkal együtt elindulunk az űrhajó kihalt és nyomasztó belseje felé. Nagyjából a játékidő harmadik percéig kell várnunk, hogy az első, zombik és hatalmas bogarak legrosszabb jellemzőit vegyítő idegenszerű lénnyel fussunk össze. Vagyis, helyesebben, hogy ez a lény futásra késztessen minket. A gyengébb idegzetű játékosok valószínűleg itt ki is szállnak a kalandból, a fegyvertelen műszaki emberünkkel egyre sötétebb, nyomasztóbb folyosókon kell szaladnunk, míg sikerül eljutnunk egy lift látszólagos biztonságába. A lény még a liftbe is utánunk nyúl csápjaival, a kilátástalannak tűnő küzdelemnek a lift elindulása vet véget, leszakítva a lény leginkább fejhez hasonlítható testrészét. Ekkor már tudjuk, mi is vár ránk a Dead Space amúgy kifejezetten hosszúnak mondható játékideje alatt.

Szokni kell az irányítást

Amikor az éppen lezuhant űrhajón átvesszük az irányítást Isaac, a hajórendszeri specialista felett, legelső benyomásunk, hogy a grafika lenyűgöző, legyen szó a játék PC, PlayStation 3 vagy Xbox 360 változatáról. A következő, ami szembetűnik, hogy a fejlesztők által választott nézőpont nem a legszerencsésebb: a kamera valahol a főhős jobb válla felett lebeg. Ez azt jelenti, hogy a hősünk a képernyő egész nagy, kifejezetten fontos információkkal szolgáló részét kitakarja, ezzel arra késztetve minket, hogy folyamatosan forgassuk a kamerát. Ez a zavaró nézet megszokható egy kis idő után, de a játék újraindítása után megint el kell telnie egy kis időnek ahhoz, hogy kényelmesen, precízen tudjuk irányítani hősünket. A PC-s változat irányítása kicsit kényelmetlenebb, mint a konzolos kiadásoké, a játékgépes vezérlők egyszerűen kezelhető joystickjeit számos gombbal tudták csak pótolni a fejlesztők.

Forrás: [origo]

Változtattak a közelharc megjelenítésén is a készítok, a játékban nem mindig a fegyvereké a főszerep. Ellenfeleinket sokszor könnyebben hatástalaníthatjuk egy-egy jól irányzott rúgással, ütéssel, ráadásul könnyebb, ha például csupán egy-két lövéssel szakítjuk le a végtagokat ellenségeinkről, majd aztán agyontapossuk oket. Ezt a mozdulatot egyébként sokszor gyakorolnunk kell majd a játék során, a földön fekvő, holttestnek tűnő ellenségek hajlamosak a nyakunkba ugrani, miközben gyanútlanul elhaladunk mellettük. Az akciók sokkal látványosabbak akkor, ha hősünk mozdulatait látjuk a képernyőn, a folyamatos külső nézet használata miatt a látványvilág, a megjelenítés sokkal egységesebb, gördülékenyebb, és összességében filmszerűbb.

Hologramok mindenütt

Egyre több cég gondolja úgy, a képernyőn megjelenő különféle kijelzők, például a hősünk életpontjait, a páncélzatának állapotát, a fegyverünkhöz tartozó lőszerek számát jelző grafikus elemek sokat rontanak a játékélményen. Hiszen ha egy játékban belebújunk egy hős bőrébe, és azt látjuk, amit ő, mit keresnek ezek a dolgok a képernyőn? A Dead Space fejlesztői szintén elgondolkodhattak ezen a problémán, és úgy döntöttek, alapból semmilyen kijelzőt nem tesznek a játék képernyőjére, de a fontos információkat mégis megjelenítik, gyorsan, könnyen érthető és felfogható formában.


Vigyázat, gusztustalan jelenetek!
 

Ezt néhány ötletes megoldással érik el, a főhős életerejét, az EIK nevű speciális öltözékének állapotát, illetve a különböző speciális képességekhez tartozó kijelzőket a páncélzat hátulján helyezték el, úgy, hogy ezeknek sikerült teljes mértékben az öltözék részévé válniuk. A különféle menük, a fegyverekben található lőszerek hologram formában jelennek meg, ez a játék egyik nagy és tényleg látványos újítása.

Történet adrenalinpumpával

A játék az Electronic Arts új játékfejlesztési stratégiájának megfelelően csomagban érkezik. A Dead Space történetét ismertető rajzfilm, képregény és egyéb multimédiás kiadványok mellé valószínűleg rendes nagyfilm is érkezik hamarosan, és bár szerintünk a játék története alapból nem feltétlenül felel meg a nagyfilmekkel szemben támasztott követelményeknek, egy játék történeteként kiemelkedően jól teljesít.

A sztori nagyon fontos szerephez jut akkor, amikor a Doom 3-ban megtapasztalt szituációba kerülünk, hisz a fejlesztők akármilyen jól adagolják is az izgalmakat, a halottnak hitt ellenségek földről felugrása a harmincadik alkalommal már nem váltja ki ugyanazt a hatást, mint elsőre. Az akcióban bekövetkező holtpontokon viszont könnyedén túllendít minket az izgalmas történet alakulása, szép lassan megtudjuk, hogyan kerültek a hajóra az ismeretlen eredetű ellenségek, ráadásul a bányászhajón tartózkodik Isaac régi szerelme is, aki a kommunikáció megszakadása előtt zaklatott hangvételű üzenetben kért segítséget főhősünktől.

Forrás: [origo]

Az izgalmas, fordulatos történet mellett a szerepjátékokra jellemző elemek felhasználása is hozzájárul a játék sokszínűségéhez, a legkülönfélébb helyeken megtalált pénzösszegekből fegyvereket, felszereléseket vásárolhatunk, melyeket úgynevezett gócpontok felhasználásával tovább is fejleszthetünk. A játékos ízlésétől függ, hogy például erősebb páncélzatra vagy nagyobb légtartály megszerzésére használja fel ezeket a pontokat. A jó fejlesztési döntések nagyban megkönnyítik a későbbi feladatok elvégzését, például a nagyobb tartállyal több idő jut az űrben elvégzendő munkákra.

A fiatal felnőtt játékosoknak, a horrorrajongóknak, az erősebb idegzetűeknek mindenképpen ajánlani tudjuk a játékot, és szerencsére a látványos grafika miatt sem kell az átlagosnál sokkal jobb gépet biztosítanunk az értékelhető minőséghez, már egy közepesen jó videokártyával felszerelt masina előtt is átélhetjük az űrbéli kalandokat. A honosított játékok szerencsére mára már nem mondhatók újdonságnak, de a Dead Space kapcsán érdemes megjegyezni, hogy a PC mellett a konzolos változatok is magyar felirattal jelentek meg.

Tóth Tibor

KAPCSOLÓDÓ CIKK