Rajzfilmtől honlapig: szuper fejlesztések az iskolapadból

2008.12.07. 14:37

Főállású kódereknek is dicsőségére válnának azok a pályaművek, melyeket a <19 Szabadfogású Számítógép című verseny nyertesei készítettek: akad közöttük profin kivitelezett videó, 3D-s rajzfilm, játékprogramok, de olyan hiánypótló honlap is, mely praktikussága miatt rögtön könyvjelzőink között landolt.

 

Játékkonzolt, szoftvert, laptopot, telefont, mobilinternetet és többek közt az [origo] ösztöndíjával jutalmazták az idén is a 2003 óta minden évben megrendezett <19 Szabadfogású Számítógép című versenyen legjobban szereplőket. A megmérettetésen bölcsödéstől akár a végzős szakközépiskolás korú gyerekekig bárki indulhatott bármilyen olyan pályaművel, amelyet számítógépel készített. A díjazott alkotásokat 2008. december 6-14. a Művészetek Palotájában lévő Ludwig Múzeumban ki is állítják, de olvasónk akkor se aggódjon, ha nem tudja személyesen megnézni őket, a verseny honlapján ugyanis az összes nyertes fejlesztés megtekinthető a videóanimációtól kezdve a szoftverekig, ezekből gyűjtöttünk össze néhányat kedvcsinálónak.

Forrás: [origo]
Itt érheti el a BookLook.hu-t

Óriási hiányt pótol a 18 éves Kárpáti Dávid pályázati weboldala, érdemes rögtön kipróbálni. A BookLook.hu online könyvesboltok kínálatát és árait veti össze, számol a szállítási költséggel, sőt még az antikváriumok egy részében is szétnéz, háthat ott olcsóbb a keresett kötet. Az aprólékosan összerakott oldalt a nagybevásárlók sem tudják meglepni, a több könyv vásárlása esetén felkínált kedvezményeket is megjeleníti. A keresőtalálatok átböngészése után a felhasználó egy letisztult összehasonlító oldalra jut, ahol a megfelelő online boltok kosarába be is helyezheti a neki tetsző köteteket. A BookLook felülete néhol még csiszolásra szorul, ám már érezzük, hogy a szolgáltatás nagyban megkönnyíti a karácsonyi bevásárlásainkat. Ha rovatunknak lenne különdíja, Dávidnak adnánk.


Forrás: [origo]
Ezen a linken nézheti meg a díjnyertes videót

Érdemes megtekinteni Gutema Dávid és Mikulán Dávid profin megvágott videóesszéjét is, melyben a 17 éves alkotópáros filozófikus kérdéseket feszeget, profi módon kombinálva az élő felvételeket a grafikai elemekkel. Ugyancsak ilyen korú programozó keltette új életre a kukacos játékot, a mely a Nokia mobilokból, és mivel a régi MS-DOS-ban is benne volt, a géptermek egyik örök kedvence maradt.  A Zatacka című felújított verzió az alapjátékhoz képest három extra módot is tartalmaz, ráadásul egyszerre akár heten is játszhatják - már ha ennyien körbe tudnak ülni egyetlen billentyűzetet. Az informatika órák szüneteinek egyik leendő sztárjával van dolgunk.

Forrás: [origo]
Innen töltheti le a Zatackát

Bizonyára ha a kilencvenes évek elején születnek, a Shrek készítői is hasonlóképp kezdtek volna pályájukat, mint Glázer Ádám, aki ugyancsak 17 éves, és egy remek 3D grafikás, humoros rövidfilmmel nevezett, amelyben klasszikus rajzfilmes gegeket alkalmaz teljesen gyakorlott módon. A hét perces etűd két szörnyecske csetepatéját mutatja be, ráadásul a hangok is remekül passzolnak a meglepően jó minőségű modellekhez.

Forrás: [origo]
Itt nézheti meg a 3D-s rajzfilmet

Tizenhárom éves alkotó, Szabó Krisztián műve a Peti harca című játék, amely egyszerű, fekete-fehér grafikájával leginkább a régi kvarcjátékokat juttatta eszünkbe. A primitív pittyegős zsebgépeknél összetettebb játékmenetet kínáló programban Petit irányíthatjuk, akivel a stilizált paneldzsungelben kell összegyűjteni a szemetet, kutyagumit, és minden pálya végén kidobni azt a kukába.

Forrás: [origo]
Innen töltheti le a Peti harcá-t


A tudományos fantasztikus irodalom legalább negyven éve ígéri az intelligens, a környezetre reagáló ruhákat, de valahogy sosem lett belőle valóság. A szabadfogású számítástechnikai versenyre idén mégis nevezett egy olyan csapat, aki némi intelligenciát szerelt egy egyszerű biciklis felsőbe. A hónaljba szerelt érzékelők jelzésére kigyullad a csuklóra szerelt index, így a biciklis villogva adhatja a mögötte jövő autósok tudtára, merre akar menni. A pályázat leírása szerint a ruha valamilyen fényérzékelővel is rendelkezik, ami az autók reflektoraira válaszul felkapcsolja a saját világítását. Aki ilyen felsőben bringázik, az biztosan nagyobb biztonságban van, mint a sötétbe öltözött kivilágítatlan kamikaze biciklisek.

Forrás: [origo]
A virtuális dolgozatkészítőt innen töltheti le

A Szabadfogású-versenyek visszatérő szereplője a tizenhét éves Juhos Ádám, aki a csoportos munkát segítő szoftverével már 2006-ban is nyert díjat. Idei pályázata a teszt jellegű dolgozatok íratását és javítását könnyíti meg. A JAP virtuális dolgozat szoftveren látszik, hogy írója végiggondolta, hogyan lehet a legkényelmesebbé tenni a diákok és a tanárok munkáját. A program számos apró jó ötlet miatt figyelemreméltó: kiírja az adott feladatban elérhető maximális pontszámot, szöveges visszajelzési lehetőséget ad a tesztről és eközben igényesen megtervezett, a rendszerbe illeszkedő windowsos alkalmazásnak tűnik. Szívesen látnánk, hogyan teljesít egy valódi számonkérést segítve.

Kedvcsinálónk korántsem teljes, az összes érdekes pályamű átböngészéséhez keresse fel a verseny honlapját!