A Google szakemberei azonban nem látták előre, hogy egy új kód kiszámíthatatlanul kezd majd viselkedni. A terhelés szerverparkok közötti megfelelő elosztásában az a program okozott zavart, amely azért felelős, hogy az adatok azok tulajdonosának közelében maradjanak - vagyis például egy európai IP-címet ne egy amerikai szerver szolgáljon ki.
Az adatokat "helyben tartó" rutin egyszerűen elkezdte túlterhelni az adatközpontokat, egyiket a másik után, ami a szolgáltatás tartós kieséséhez vezetett. A Gmail blog szerint a Google szakembereinek körülbelül egy órájába telt, mire ismét uralták a helyzetet, de a levelezőszolgáltatás ennél hosszabb ideig, körülbelül 4 órán át volt elérhetetlen a felhasználók számára. A cég szerint a hibát mostanra kijavították, és a jövőben is igyekeznek megakadályozni a hasonló eseteket.
A Google ma azt is bejelentette, hogy a szolgáltatás kieséséért való kártérítésként 15 napot jóváír azoknak, akik a fizetős levelezőt, illetve egyéb, erre épülő szolgáltatásait használják. (Ezeket elsősorban cégeknek, kisvállalkozásoknak szánja a cég.) A vállalat egy kevésbé súlyos rendszerleállás kapcsán már tavaly augusztusban is meghirdetett hasonló jóváírást ügyfeleinek.