Veteránok tiltakoznak egy háborús játék ellen

Vágólapra másolva!
Komoly vitát váltott ki a Fallúdzsa második ostromát feldolgozó szoftver. Az iraki háború legvéresebb csatáját feldolgozó Six Days in Fallujah ellen több brit békeszervezet felemelte szavát. A tengerészgyalogosok hat napját elmesélő realisztikus videojáték jövőre jelenhet meg.
Vágólapra másolva!

Békeszervezetek és háborús veteránok is tiltakoznak a Konami kiadó által bejelentett Six Days in Fallujah című játék ellen. A még zajló iraki háború legvéresebb ütközetét témájául választó játék a város második ostromában részt vevő tengerészgyalogosok leírásain és naplóin alapulva mutatná be az ütközetet. A szoftvert fejlesztő Atomic Games szerint a külső nézetet kínáló játék a túlélőhorror műfajba fog tartozni.

Ízléstelennek tartja a játék ötletét is, és a program betiltására szólítja fel a brit hatóságokat az ismert háborúellenes aktivista, Reg Keys, akinek egyik fiát ölték meg Irakban. Hasonló véleményt fogalmazott meg Tim Collins, az irakban harcoló egyik ír alakulat egykori ezredese is. Collins szerint túl korai játékot csinálni olyan háborúkról, amelyek még zajlanak. "Különösen érzéketlen [a játék], ismerve, hogy mi történt Fallúdzsában, biztosan ellenezni fogom a megjelentetését" - tette hozzá az egykori ezredes.

Forrás: [origo]

Súlyosabb szavakat használt Tansy Hoskins, a brit Stop The War Coalition békeszervezet szóvivője, aki szerint az iraki városban történteknek helyük van a világ legsúlyosabb háborús bűneinek listáján. A fallúdzsai eseményekre szégyennel és elszörnyedve kell emlékezni, nem felmagasztalva - tette hozzá a szóvivő.

Újszerű harcot kínál, ha megjelenik

A fejlesztők különösen nagy figyelmet fordítottak a városi harc bemutatására. "A tengerészgyalogosok, ha tehetik, nem a bejárati ajtót használják, mert az ellenség általában oda összpontosítja tűzerejét. Inkább csinálnak saját bejáratot, kirobbantanak egy falat vagy akár egy egész épületet. A legtöbb lövöldözős játékban ezt nem lehetett megtenni" - magyarázta Peter Tamte, a játékot fejlesztő Atomic Games elnöke az harc és a videojátékok közti eltéréseket. A Six Days in Fallujah-hoz tervezett grafikai motor azonban képes lesz szimulálni a kegyetlen városi harcot. A katonák bármiben kárt tehetnek, akár egész épületetket is lebonthatnak a házról házra küzdő játékosok.

A katonai oktatószoftvereket is gyártó Atomic Games az után kezdett bele a játék fejlesztésébe, hogy a céget tanácsokkal kisegítő tengerészgyalogosok Irakból visszatérve elmondták élményeiket. "Azt mondták, történelmi jelentőségű ütközet volt, el kell mesélnünk a történetüket" - mondta Tamte. A játék létrehozásában több mint három tucat katona működött közre emlékeivel, naplójegyzeteivel, vázlataival, sőt némelyikük meg is jelenik a Six Days in Fallujah-ban.

"Nem álítjuk, hogy a háború jó vagy rossz lenne" - nyilatkozta a játékról Anthony Crouts, a Konami marketing igazgatója. Crouts elmondta, hogy csupán valódi történésen alapuló, realisztikus élményt kívánnak nyújtani, ami a csatában részt vevő katonák beszámolóin alapul.

Az iraki Fallúdzsa városát 2004 novemberében vették támadás alá az Operation Phantom Fury nevet viselő hadművelet keretében az amerikai és brit erők. Az utóbbi idők legsúlyosabb városi harcának számító konfliktusban a várost rommá lőtték az egymással küzdő felkelők és a szövetséges erők. A harcok során több mint hatezer civil vesztette életét, közel húszezer ház rongalódott meg, tízezret pedig a földdel tettek egyenlővé. A lerombolt várost még 2008 elején is katonai blokád őrizte.