Csodakerék és okosabb keresés a Google-lal

2009.05.13. 11:31

A Google-lel eddig is elég jól lehetett keresni, a szájton kedden debütált új, rendkívül hasznos szűkítési lehetőségek azonban még könnyebbé teszik a kívánt információk felkutatását, egyebek mellett csodakerékkel és egy praktikus idővonallal.

Kedd óta extra keresési lehetőségeket lehet elérni a Google-on, bár e sorok írásakor a találatok leszűkítését biztosító funkciók még csak az angol nyelvű felületen érhetők el, arról a cég egyelőre nem adott információt, hogy a magyar nyelvű felületet használók, mikor vehetik birtokba azt. Az új szűrési lehetőségeket a keresés végrehajtását követően, a találati oldalon debütált, és közvetlenül a Google logója alatti Web-felirat mellett, a Show options... feliratra kattintva lehet bekapcsolni, használatáról a YouTube-on egy hivatalos bemutatóvideót is meg lehet tekinteni.

Forrás: [origo]
Itt lehet bekapcsolni az extra keresési lehetőségeket

A kereső angol nyelvű felületét egyébként úgy lehet előcsalogatni, ha egy találati oldalon a Keresés gomb melletti Beállítások linkre kattintunk, ott pedig a Kezelőfelület nyelve -  A Google tippjeinek és üzeneteinek megjelenítési nyelve sornál kiválasztjuk az angol nyelvet. Az előzőleg említett műveletek elvégzése után, a lenti képen látható felület fogadja a felhasználót: a találatok közti szűkítést biztosító funkciók baloldalt, egy új oszlopban jelennek meg - melyeket a Hide options linkre kattintva bármikor ki lehet kapcsolni.

Forrás: [origo]
 Angol nyelvű bemutatóvideó az újításokról

Az első négy menüpont jelentése valószínűleg mindenkinek egyértelmű: az All results az összes tartalomban keres, a Videos a videókat kutatja fel a témában, a Forums pedig az internetes fórumokban folyó eszmecserék között keresi a megadott információkat. A negyedik lehetőség, a Reviews termékek tesztjeit, bemutatóit segít fellelni, de tapasztalataink szerint ezzel - legalábbis az angol felületet választva - a magyar tesztek esetében még nem igazán működik hatékonyan.

Forrás: [origo]
A Timeline megmutatja, egy adott téma mikor volt népszerű

Alapesetben a Google régi és új tartalmak között is keres, ám az Any time felirat alatt elérhető opciók lehetővé teszik azt is, hogy csak a utóbbi néhány órában, az elmúlt napon, héten vagy évben a netre került információkat listázza ki a kereső, ami leginkább hírjellegű tartalmak felkutatásakor jöhet jól. A legalsó opció, a Timeline ugyancsak hasonló esetekben praktikus, ezzel grafikonon lehet leolvasni, hogy egy adott téma, mely időszakokban volt népszerű, s mikor nem. 

 

Forrás: [origo]
A Wonder Wheel grafikus ábráival segíti a kutakodást

Mivel a menüsor alján található, a végére hagytuk, a talán leglátványosabb funkció bemutatását, amely a Wonder Wheel, vagyis a csodakerék nevet viseli, és már színes szövegezése is erre utal. Ez a funkció vizuális megjelenítésével járul hozzá egy adott témához kapcsolódó tartalmak felkutatásában. Fenti illusztrációnkon példáula  Duran Duran együttes nevét begépelve, az ismertebb tagok neveit rakta ki listába, és kapcsolódó linkkénk a nyolcvanas években hasonló stílusban tevékenykedő, The Human League csapatot is listázta. Az egész rendszer pókhálószerűen épül fel, azaz, amikor kiválasztottuk az előbbi banda énekesét, hozzá kapcsolódó releváns tartalmakat is kínált a rendszer. Az egyetlen hiányosság, hogy kevésbé népszerű keresőszavak esetében, a pókháló helyett, legfeljebb két-három pontból álló ábrát kínál a Google, ezen pedig nem sok böngésznivalót találhat a felhasználó.

Az új funkciókat egyelőre csak Google Search Options néven lehet elérni, kizárólag az angol nyelvű felületen, azt pedig még nem tudni, egyéb nyelveken mikor lesz elérhető. Mindenesetre rendkívül praktikus segítséget nyújtanak az információrengetegben való eligazodásban, hiszen a fenti szűrési lehetőségeket ötvözni is lehet, még tovább szűkítve a gyakran több százezres találati listákat.

Mást is fejlesztenek

A Google az új funkciók bejelentésével párhuzamosan azt is bejelentette, hogy szemantikai ("jelentéstani") internetes technológiát használ majd a jövőben azért, hogy a honlapok igazán fontos adatait hozza ki találati eredményként."A keresőmotorok versenyének nincs vége és az állandó innováció továbbra is létszükséglet. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy az internetes keresés még mindig gyerekcipőben jár" - nyilatkozta Marissa Mayer, a Google internetes keresőrészlegének alelnöke.

A Google jelenleg azért még mindig messze vezető pozícióban található, hiszen csak az amerikai piac 63 százalékát birtokolja, míg a második helyezett, a Yahoo pusztán 20 százalékot tudhat magáénak A Google vezetősége szerint azonban mégis attól kell tartaniuk, hogy a felhasználó "pusztán egyetlen klikkre jár attól, hogy más keresőkre térjen át." Éppen ezért az újdonságok között most már olyanokat is piacra szeretnének dobni, amelyek tényleges, alapszintű innovációt is tartalmaznak.

 A "gazdagabb részletek" ("Rich Snippets") nevű újítás például a szokásos találatok mellett sokkal több információt is tartalmaz majd. Ha például rákeresünk egy új vendéglőre, akkor értékeléseket, teszteket és a vendéglő árainak másokkal való összehasonlítását is megtaláljuk. - "Ezáltal a keresés sokkal okosabb lesz" - hangsúlyozta Kavi Goel, a Google termékmenedzsere. A "gazdagabb részletek" ezeket az információkat a honlapokon található járulékos adatokból nyeri, így a felhasználó számára sokkal hatékonyabb és intelligensebb keresési eredményeket biztosít.

 A másik szolgáltatás, a "négyzetes Google" ("Google Squared") még jelenleg fejlesztési fázisban van, ám a jövő hónapban próbálhatja ki a nagyközönség. Lényegében egy táblázatkezelő alprogramról van szó, amely egyszerű keresési kulcsszavak alapján is képes különböző komplex táblázatokat előhozni. Ha például a felhasználók annyit írunk csak be a keresőbe, hogy "kiskutya", akkor a program a "pillanat töredéke alatt" képes egy táblázatot előhozni, amelyben különböző kisebb méretű kutyákról láthatók adatokat.