Csökkenő netbook eladások

2009.05.14. 13:05

Bár éves szinten ötszörös növekedést produkáltak a netbook eladások a megelőző évhez képest, a DisplaySearch piackutatása szerint a tavalyi év utolsó negyedévéhez képest forgalmuk 2009 elején több mint negyedével csökkent.

A DisplaySearch cég statisztikái szerint az első negyedévben eladott 6 millió netbookkal a kategória részesedése 20 százalékra nőtt a hordozható számítógépek piacán. Az olcsó minilaptopok gyártói közül egyértelmű győztes az Acer - ez a cég gyártotta az eladott netbookok 30 százalékát , a társaságot feleekkora részesedéssel követi az Asus.

A hagyományos notebookok piacán a HP megőrizte dominanciáját, részesedését több mint 7 millió eladott példánnyal 24.1 százalékra növelte, az Acer megelőzve a Dell-t, 18.8 százalékkal második.

A netbookok majd 45 százalékát Európában, Afrikában és a Közel-Keleten  hozták forgalomba, 26 százalékukat pedig Észak-Amerikában, miközben a hagyományos laptopok majdnem azonos mennyiségben fogytak a két régióban. Az eltérés oka gyaníthatóan az, hogy az európai mobilszolgáltatók már 2008 első negyedévében kidolgozták azokat az értékesítési csomagokat, melyekben a netbookokat két éves hűségnyilatkozatért  cserébe jelentős engedménnyel kínálják - hasonló megoldásokkal Észak-Amerkiában 2008 decemberében kezdtek kisérletezni.

A DisplaySearch eredményeit látszik alátámasztani az IDC kutatása, mely szerint a netbookokba szánt Atom processzorok eladásai már második negyedéve csökkennek (2008 utolsó negyedévéhez képest 2009 első negyedévére 30 százalékkel csökkent az eladott Atom processzorok száma),  ám elemzők szerint ez annak is köszönhető, hogy a gyártók jelenleg az előző évben végén felhalmozott raktárkészleteiktől igyekeznek megszabadulni .