Nem lopta, vette a twitteres madarat a pécsi grafikus

2009.05.28. 11:51

A Twitterezők számára igen ismerős figura, a világszerte népszerű mikroblog-szolgáltatás nyitóoldalát díszítő, faágon ülő madárka tűnt fel a pécsi kulturális főváros-program hírlevelében és egyik plakátján, és miután a dologról egy blogger hírt adott, sok internetező felkapta rá a fejét: lopott volna az EKF közpénzből dolgozó grafikusa? Mint kiderítettük, lopásról egyáltalán nincs szó - csak egy véletlen egybeesésről.

A világszerte milliók által használt Twitter.com mikroblog-szolgáltatás nyitóoldalát díszítő, faágon ülő madárka ábráját egy blogger, az egyébként pécsi Koós György építész azonosította be a kulturális főváros aktuális programjait hirdető, Mozaik című hírlevélben. Mivel az EKF projektet - érthetően - kiemelt figyelemmel kíséri a hazai közvélemény, az interneten gyorsan terjedt a "fogás" híre, mi magunk is a hazai internetes hírolvasók által a legfontosabbnak ítélt anyagokat gyűjtő Turulmeme.com híroldalról értesültünk róla.

A Koós által is linkelt május 27-i hírlevelet (letölthető innen, PDF) elnézve úgy tűnt: a számunkra, és a több ezer hazai felhasználó számára is a Twitterről ismert madárka az EKF-program kiadványának egyik állandó díszítőeleme lehet, főleg azért, mert vöröses-szürkés színezése is ehhez illeszkedett. Az építész szemlátomást ezért vélte úgy, hogy a grafikus a Twitter madarát lopta el, színezte át, és használta fel a kiadványban - mi pedig először igazat adtunk neki.

Bárkinek lehet twitteres madara

Tévedtünk, amiért helyesbítéssel tartozunk az érintetteknek: lopásról szó sincs. A pécsi kiadványban valóban ugyanaz a madár szerepelt, ugyanazon a faágon, mint a Twitter.com-on, azonban a grafika nem az amerikai szájtról származik, hanem egy úgynevezett stockfotó-oldalról, az istockphoto.com-ról. (Az ilyen és ehhez hasonló oldalak a grafikusok, kiadványszerkesztők számára kínálnak pénzért letölthető felvételeket, amelyekkel magunk is nap mint nap találkozhatunk a különböző reklámplakátokon és kiadványokban nyomtatásban és az interneten egyaránt - hiszen nem készül mindenhez külön képi illusztráció, legtöbbször ilyen katalógusokból választják ki a felvételeket az alkotók.)

Annak ellenére, hogy a faágon ülő madárka - amely eredetiben itt tekinthető meg - a Twitter révén vált világhírűvé, továbbra is benne maradt az iStockPhoto választékában - hívta fel rá a figyelmünket egy, szakmai okokból név nélkül nyilatkozó webdesigner, akit megkérdeztünk az esetről. Maga a Twitter nem védette le az ábrát, mivel nem logóként használta azt: hiába szerepelt a kép 2006 óta a világszerte milliók által használt szájton, időközben sok más helyen is feltűnhetett. A Pécs2010.hu weboldalt böngészve felfedeztük, hogy az ábra, első feltételezésünkkel ellentétben, nem a Mozaik hírlevél valamiféle díszítőeleme, hanem egy hangverseny plakátjáról, annak illusztrációjaként került bele a kiadványba.

Forrás: Sándor Zsolt
Az első plakát 2007-ből

Arról, hogy ez teljesen jogszerűen történt, azok után bizonyosodtunk meg, hogy a feltételezett lopással kapcsolatban megkerestük a kulturális főváros projekt fölött bábáskodó Pécs2010 Menedzsmentközpontot. Az illetékesek biztosítottak minket arról: az EKF-nek dolgozó reklámgrafikus, Sándor Zsolt valóban az istockphoto.com-ról vásárolta meg az illusztrációt. Miután magát a fiatalembert is utolértük, az is kiderült, hogy nem a kulturális főváros kedvéért, hanem még 2007-ben, amikor a Sebestyén Márta hangversenyét reklámozó plakát eredeti verziója elkészült. Így tehát a pécsiek már jópárszor láthatták a "twitteres" madarat pirosban a város utcáin, a mostani kiadványba pedig egy felújított változat került.

A piros szín és a piros madár szorosan kapcsolódik a magyar népművészethez, ezért esett Sándor Zsolt választása erre a grafikára - tudtuk meg az alkotótól. Az eredeti, zöld hátterű ábrát - amelyet a Twitter kék háttérrel használ - csupán át kellett színeznie, és máris egy olyan képet kapott, amely akár a Magyar Népmesék animációs sorozat főcímében is szerepelhetett volna. Az tehát, hogy az ágon ülő madár szinte pontosan a Twitteren látható képkivágásban, az EKF színeiben szerepelt a hírlevélben, csupán a véletlen műve.

A főleg nyomtatott anyagokkal dolgozó reklámgrafikus bevallotta: ugyan a munkája miatt egész nap számítógép előtt ül, nem ismeri és nem használja a Twittert, mivel szabadidejét inkább a monitortól távol tölti.

Még csak nem is baki

Az esetről először hírt adó cikkünkben igen kellemetlen baklövésként ítéltük meg, hogy Sándor Zsolt egy világszerte milliók által ismert, emblematikussá vált ábrát használt fel a plakáton, még ha véletlenül tette is azt. Mint kiderült, ebben is elhamarkodottan ítéltünk. "Ebben a sztoriban az a sztori, hogy nincs sztori" - hűtötte le a kedélyeket az esettel kapcsolatban Bujtás Attila, az Arcus Interactive Group kreatív igazgatója, akit arról kérdeztünk, mit gondol a kép többszöri felhasználásáról.

A szakember szerint szakmai körökben teljesen elfogadott, hogy ugyanaz a stockfotó több helyen is megjelenik. Bujtás még azzal sem értett egyet, hogy bakinak tekintsük az esetet: szerinte csupán egy "szerencsétlen együttállásról" lehet szó, ami az internetezőknek nyilvánvalóan szemet szúrt. A kreatív igazgató azt is hozzátette, hogy az istockphoto.com az egyik legolcsóbb, vagyis a grafikusok számára legkönnyebben hozzáférhető képforrás, ahol már pár centért lehet vásárolni. Azon pedig egyáltalán nem csodálkozott, hogy az általunk a Twitterről ismert, faágon ülő madárka kapós volt, mivel egy igen trendinek számító minimálgrafika - vagyis, bármilyen furcsa, lehet, hogy még sok helyen viszontlátjuk majd.

A kék madár és változatai

Forrás: Twitter.com
A fail whale és madárkái

Magának a Twitternek, mint említettük, nem az ágon ülő madár a logója, hanem a Twitter felirat egy jellegzetes, vastag, lekerekített betűtípussal szedett változata, ám az internetezők jellemzően ezzel a grafikával, vagy az oldalon többféle formában is előforduló kék madárfigurákkal azonosítják a mikroblog-szolgáltatást.

Azokon a weboldalakon, amelyeken szolgáltatás beágyazott formában szerepel, vagy ahonnan közvetlenül lehet tartalmakat küldeni oda, a webgrafikusok szintén különböző, jórészt magáról a szájtról, vagy más Twitter-kliensekből kölcsönzött emblémákkal szokták azonosítani azt. Ilyen esetben webes nyomógombként/ikonként a logó kék t betűjét, esetleg a teljes Twitter logót, és/vagy a webszájtról vett, vagy saját készítésű kék madarakat használnak. Az istockphoto.com-ról származó ábránál gyakoribb is a Twitteren a hibaüzeneteknél feltűnő, stilizált, kicsit kövérebb, repülő kék madárfigura alkalmazása.

Utóbbi talán elterjedtebb is, és jobban benne van a köztudatban, mint a Sándor Zsoltot is megihlető grafika. A Twitter egy-két évvel ezelőtti gyakori leállásai miatt sokan asszociálnak róla a szolgáltatás kiesésekor megjelenített, kismadarak által a levegőbe emelt bálnára is, amelyet szintén előszeretettel használnak a grafikusok a szolgáltatásra való utalásra, illetve az internetes folklórban is közismert lett a "fail whale", amely időközben akkora népszerűségre tett szert, hogy már pólóra is nyomták, és van, aki tetoválásként viseli.



KAPCSOLÓDÓ CIKKEK