Véget ért a játékvilágban is az uborkaszezon, érkeznek a jobbnál jobb játékdemók. Heti ingyenjátékunkban néhány süti és két üveg narancslé birtokában kell túlélnie a játékosnak egy nyersanyagokkal teli, ám a gamerek agyát megdolgoztató szigeten. A kipróbálható előzetesek között akad igazi vadnyugati leszámolásokat ígérő lövöldözős játék, galaktikus háborúk túlélőinek kemény kalandjait bemutató taktikai FPS, valamint az időutazás és a történelem megváltoztatásának nehézségét bemutató játék is.

Nem volt egyszerű dolga Robinsonnak, ez derül ki a német Unreal Software Stranded 2 nevű játékából. A szoftver arra készteti a lakatlan szigetre vetődő embert alakító gamert, hogy kitalálja, hogyan lehet megteremteni az élethez szükséges alapvető feltételeket. Néhány feladat egyszerű: vizet lehet sajtolni a fáradságos munkával összegyűjtött lédús levelekből, meg lehet enni a kevés erőbefektetéssel agyoncsapható védtelen rákokat. A tűzgyújtásért, a hajónk roncsai közül partra vetődő erősebb ládák vagy az ízletesnek tűnő, ám kemény páncélt viselő teknősök feltöréséért azonban már meg kell harcolni. A Stranded későbbi szakaszaiban össze lehet futni bennszülöttekkel, lehet baltát készíteni, szőlőt és búzát ültetni, sőt még menedéket is építhetünk, hogy nyugodtabban teljenek az éjszakák.

 


Se Péntek, se kannibálok, még így is nehéz a Stranded

 

Senkinek ne legyenek illúziója, a játék elég nehéz. Egy idő után elfogynak a hajóról megmaradt készletek,    eddigre pedig csak az igazán profi túlélők tudnak megbarátkozni a szigettel. A további ellátmány keresése közben egyensúlyozni kell, hogy karakterünk ne haljon éhen, szomjan, illetve ne vigye el a fáradtság se.  Az egyszerű grafikájú játék azonban pont a nehézsége miatt vonzó. Akik gyerekként falták Robinson kalandjait vagy az egyéb ifjúsági kalandregényeket, azok biztosan találnak örömet a felfedezős-túlélős programban. A régies grafikának hála Stranded 2 majdnem bármilyen számítógépen elindul, egy átlag irodai PC-n is játszható.

Vásárlás előtt kipróbálandó: demóajánló

ALL ASPECT WARFARE

Nagyszabású, nehezen tanulható játék a független 3000AD stúdió legújabb játéka, az All Aspect Warfare. A programban egyaránt lehet a játékos gyalogszerrel - vagy dzsippel - közlekedő űrgyalogos, tanksofőr, vadász- vagy bombázópilóta. A térkép ugyanaz mindegyikük számára, a célok is azonosak, a lehetőségeik azonban nagyban eltérnek. A fejlesztő ígéretei szerint a játék lehetőséget ad a felhasználóknak, hogy a nekik nem tetsző feladatokat a mesterséges intelligenciára tukmálják, a rossz pilóták messzire elkerülhetik a gyönyörű sci-fi repülőket.

 


Nem emberi léptékben rajzolt az All Aspect Warfare tervezője

 

Az All Aspect Warfare története eposzi mennyiségű kihívás elé állítja a játékost. Az alapszituáció elég kellemetlen, az emberek egyik kilencvensok százalékos veszteséget szenvedett egysége hajójával együtt lezuhant egy idegen katonai bázisokkal telepakolt bolygón. Tovább rontja a helyzetet, hogy a hajón található bolygópusztító fegyver csendesen számol vissza, így nem érnek rá az űrhajótöröttek, rohanva kell végigpusztítaniuk a bázisokat működőképes szökési lehetőség után kutatva.

A játék korántsem tökéletes: nehéz beletanulni, a grafikája nem a legmodernebb - igaz a motorháztető alatt fejlett technológiák dolgoznak -, és már a lehetőségek átlátása is tanulást igényel. A vállalkozó szellemű, óriási csatákat kereső gamereknek érdemes letölteni a demót. Az igazán szerencsések még Derek Smarttal, a stúdió karakán, netes csetepatéktól vissza nem riadó vezetőjével is összefuthatnak a többjátékos pályákon.

DARKEST OF DAYS

Meghallgatásra leltek az imáink, a héten nem jelent meg egyetlen második világháborús lövöldözős játék sem. Az Ardennek ütközeteit vagy Sztálingrádot megéneklő szoftverek helyett egy gyermekbetegségektől nem mentes, azonban igazán szeretnivaló időutazós játék, a Darkest of Days a hét legjobb demója.

Tekintélyes sokkal kezdődik a történet: az emberiség feltalálta az időutazást, egy darabig képes is volt gond nélkül használni ezt a tudást, ám végül beköszöntött a katasztrófa. Nem csak a terület legnagyobb szakértőjét ragadták el valakik, ismeretlen erők elkezdtek legózni a múlt történéseivel. Nagy változások egyelőre nincsenek, ám néhány hosszú életet, szép öregkort érdemlő személyt idő előtt akarnak eltenni láb alól az idegenek. A játékosnak ezeket a peches történelmi személyeket kell megmentenie konföderációs csapatokkal, német rajokkal, római légiókkal vívva tűzpárbajt. A helyzetet az sem könnyíti meg, hogy az esetek nagy részében korhű fegyverekkel - Henry karabély vagy elöltöltős Springfield puska - kell harcolni, amikkel bár pocsék célozni, legalább lassú őket újratölteni.

 


Időkatona: géppuskával a légió ellen

 

A demóban csak két ütközetben vehet részt a játékos. A leendő időzsarut a Little Bighorn-i csatából - ahol a gyönyörű bajszot ápoló, ám rendkívül elbizakodott George Custer alezredes hetedik lovasezredét verte rommá Ülő Bika sziú törzsfőnök - ragadja ki az egyik ügynök. A rövid kiképzés után rögtön be is dobják a mély vízbe a játékost, a  23 ezer halálos áldozatot követelő antitetami csatából kell kimentenie egy katonát, akinek a jövő érdekében túl kell élnie az ütközetet.

A demó rávilágít arra, hogy a játéknak lesznek gyenge pontjai. Nehéz célozni a régi fegyverekkel, láttunk már pontosabb sérülésmodellt, van még mit csiszolni. Viszont az időutazás, illetve a történelem sérüléseinek kiigazítása van annyira jó történet, ami mindezt megbocsáthatóvá teszi.

CALL OF JUAREZ: BOUND IN BLOOD

Bármennyire jó téma, nem túl gyakori a vadnyugati kalandokat ajánló lövöldözős játék. Ezt a piaci rést tömi be a Call of Juarez: Bound in Blood, ami nem is egy, de rögtön két hatlövetű revolvert ad a játékos kezébe. A történetvezérelt FSP próbaverziójában egy Tucsontól nem túl messzi kisvárosban lehet leszámolni egy gaz fegyverkereskedővel, a demó végén levetített film azonban kenus lövöldözést, indiánokat, vasparipát és hídrobbantást is ígér.

 


Ördögszekér, porfehő, hatlövetű, minden westernkellék megvan

 

A remek western világ mellett a Call of Juarez fontos tanulságokkal is szolgál. Egészségtelen - és megvetendő dolog - családtagokat hátrahagyni a tűzharcban, botorság töltetlen fegyverekkel kilépni az utcára, illetve egészséges szokás minél messzebb futni a szikrázva égő gyújtózsinóroktól. Ezeket az apróságokat betartva a játékban nem nehéz életben maradni, a sebek idővel begyógyulnak, töltény van elég, sőt az összeharácsolt pénzből jobb fegyverek (gyorstüzelő, piszok nehéz Gatling-géppuska) is lehet venni.

A demóban csak az egyjátékos kampány néhány tűzharcát lehet kipróbálni, azokat is csak az egyik bratyó bőrébe bújva. A hangulat miatt azonban még így is megéri letölteni a viszonylag rövid próbaverziót.

Játékországban történt: a hét hírei

A nyári uborkaszezon hivatalosan is véget ért, lassan érkeznek az első nagy címek (Wolfenstein, Batman Arkham Asylum). Sőt hamarosan beindul a nyár végére, illetve őszre tervezett báli szezon is, szinte minden hétre jut egy-egy nagyobb játékipari esemény, show, bemutató. Az éjszaka folyamán a játékfejlesztő legenda John Carmack beszédével kezdődött meg a QuakeCon 09, az id software hagyományos, évente megrendezésre kerülő bulija, mely korábban gyakorlatilag csak a cég saját játékairól, illetve az azokhoz köthető versenyekről szólt.

A korábban független fejlesztőként működő csapat pár hete szerződést kötött a Bethesda játékokat (Elder Scrolls sorozat, Fallout 3) is kiadó Zenimax-szel, így a Gaylord Texan hotelbe látogató gamerek idén nem csupán a Quake LIVE versenyeken vehetnek részt, de kipróbálhatják a Fallout 3 legújabb kiegészítőit. A látogatók emellett betekintést nyerhetnek a fejlesztés alatt álló WET, Brink és Rogue Warrior című játékokba is. Az id vezetője - meglehetősen hosszúra nyúlt - beszédében elárulta, a Doom sorozat negyedik részével kapcsolatban csak valamikor a jövő év során adnak közzé információkat, így a készülő játékai közül a - régi klasszikusok készülő iPhone átiratai mellett - a Mad Max filmek ihlette Rage lett a show főszereplője. A játék alapötlete, története és a képi világa is a Fallout 3-ra emlékeztet, de a Rage esetében inkább a jelenleg elérhető legújabb megjelenítési technológiákon, és természetesen a lövöldözésen van a hangsúly. Az első konkrét játék részleteket tartalmazó videóból az is kiderült, hogy az id játékokban megszokott lehetőségek mellett a száguldozás, és autós versengés is fontos szerephez jut majd.

 

 

A jövő héten több tucatnyi fontos bejelentés várható, a Blizzard által szervezett BlizzCon, illetve a talán legnagyobb játékipari eseménynek számító GamesCon is a hét második felében kerül megrendezésre. A kiszivárgott információk alapján szinte biztosra vehető egy újabb World of Warcraft kiegészítő bejelentése. Majdnem teljesen biztos az is, hogy a Sony egy új, olcsóbb kivitelű PlayStation 3 modellt mutat be a nagyközönségnek, amit ráadásul már az elkövetkező hetekben le is szállítanak a boltokba. A Sony mellett a Microsoft is megtartja a szokásos konferenciáját, ahol - Európában először - működés közben mutatják meg az egyelőre Project Natal néven futó mozgásérzékelős vezérlési technológiát. Emellett egy forradalmi bejelentésre is készülnek, melynek jelentőségét egy - a Twitteren publikált - Che Guevara idézettel próbálták még hangsúlyosabbá tenni.

 


Európában is bemutatkozik a hadonászós kontroller

 

A recesszió, kevésbé sikerült játékok, illetve átszervezések miatt több nagy fejlesztőstúdió is bezárta kapuit a héten. A hazai játékosoknak a Battlestation sorozaton dolgozó Eidos Hungary bezárása lehet a legfájdalmasabb, a jelek szerint az anyacéget felvásárló Square Enix nem szavazott további bizalmat a magyar csapatnak. A hét másik nagy vesztese a svéd Grin lett. Miután a legújabb Terminator film feldolgozása, illetve a Bionic Commando egyik változata sem tudta beváltani a hozzá fűzött reményeket, a játékok kiadói úgy döntöttek, nem kockáztatják meg az újabb, be nem jelentett projekt finanszírozását. A svéd fejlesztők gyorsan léptek, és máris újabb stúdiót indítottak, sajnos a hazai fejlesztők további sorsáról egyelőre nem érkezett biztató hírek.

Felháborodott gamerek újabb petíciót fogalmaztak meg, melyben Activision új árképzési politikája ellen tiltakoznak. Pár héttel ezelőtt kiderült, hogy a tél legnagyobb sikervárományosának számító Modern Warfare 2 a szokásosnál drágábban, 60 dolláros áron kerül a boltokba. Az új Call of Duty epizód legdrágább, Prestige Edition nevű változata egyébként 150 dollárt kóstál majd. A piacvezetőnek  kiadó elnöke a múlt héten kijelentette, ha tehetnék, még drágábban árusítanák a játékot, illetve általánosságban a cég összes játékát.

A drágítási szándékot azzal indokolta az elnök, hogy míg az utóbbi években a fejlesztési költségek megsokszorozódtak, addig a játékosok még mindig a hosszú évekkel ezelőtt megszabott áron juthatnak hozzá a programokhoz. A kijelentése már önmagában is felháborodást okozott, de a helyzet csak tovább fokozódott, amikor nem sokkal később kiderült, hogy a céget vezető Bobby Kotick tavaly egészen pontosan 15 millió dollárt keresett. Ezzel az összeggel valószínűleg rekorder lehet jelen pillanatban, a második legnagyobb kiadónak számító Electronic Arts vezetője "csupán" 6 millió dollárral gazdagodott a tavalyi év során. A petíciót eddig 11000 játékos írta alá.

 


Éjjellátó jár a Modern Warfare legdrágább csomagjához

 

A kiadók tovább folytatják a nagy nyárvégi sakkjátszmát, mely során már eddig is tucatnyi játék korábban biztosnak gondolt megjelenési időpontját változtatták meg. Az Electronic Arts a Dragon Age: Origins című, kifejezetten véres akciókra kihegyezett szerepjátékát tette csúszdára a héten, de szerencsére csak néhány hétnyi késésről van szó az esetében, a játék október helyett november 6-án jelenik meg. A SEGA a többi, óvatos taktikát választó kiadóhoz hasonlóan járt el az új Aliens vs Predator játékkal, a jövő év elejére menekítették a biztosabb siker érdekében. Szintén az év elején, egész pontosan január 8-án jelenik meg a kooperatív játékmódra kihegyezett Army of Two: The 40th Day, a játék az előzménytől eltérően nem csak PlayStation 3 és Xbox 360 platformokon, de meglepetésre PC-n és PSP-n is elérhető lesz.

 


Ismét idegenek ellen küzd az űrgyalogság

 

"Árleszállításon vásároltál" - akciós játékok

Jövő héten már több új megjelenés közül lehet válogatni, addig továbbra is be kell érni a régebbi, de akciós áron elérhető játékokkal. A hazai boltokban a - hihetetlen gépigényű - Grand Theft Auto IV, vagy a Fallout 3 PC-s változatát 7990 forintért lehet most megvásárolni, az utóbbit magyar feliratos változatban is lehet telepíteni a számítógépre. A Call of Duty világháborús FPS utolsó, World at War alcímű epizódja most 6990 forintért szerezhető be. A tavaly év végén megjelent világháborús játék még azoknak is tudott újdonságokkal szolgálni, akik a világégés borzalmait feldolgozó összes címmel játszottak, így megéri kipróbálni.. Az Assassin's Creed sorozat második része a karácsonyi szezon egyik legnagyobb slágere lehet, azok, akik esetleg nem próbálták ki az első részt, most 4670 forint kifizetése után pótolni tudják a mulasztást. A Good Old Games kínálata a Lords of the Realms harmadik epizódjával bővült, a klasszikust 1300 forintért lehet letölteni.

 


Kihívásokkal teli az orgyilkos élete

 

Ismét van lehetőség független fejlesztésű játékok - köztük több kedvencünk - olcsó beszerzésére. Az ambient zenével nyugtató sejtes-úszkáló Osmos-t most kétpéldányos akcióban kapható a Direct2Drive-on, a két szoftverkulcs együtt hét fontba, azaz körülbelül 2200 forintba kerül. Olcsóbb lett a remek puzzlejáték, a World of Goo is a brit digitális boltban. A szmötyigolyók kalandjait bemutató játékot most 2600 forintért lehet letölteni. 

Korábbi játékajánlónkat a Szoftverblogon böngészheti át.