Legális száguldás az NFS Shifttel

Vágólapra másolva!
A fékevesztett száguldozásnak vége, elég egy rosszul időzített gázfröccs, és a játékos a különböző rásegítők ellenére is elveszítheti az uralmat a tuningolt járgányok felett. Az új stílust képviselő Need for Speed tesztelőnk szerint rá fogja kényszeríteni a gamereket, hogy újratanuljanak mindent, amit az autós játékokról tudtak. Játékunkban a szerencsés játékosok meg is nyerhetik a Shift három példányát. 
Vágólapra másolva!

Az elmúlt években megjelent, leginkább illegális versenyzésre kihegyezett, kevésbé realisztikus részek sikertelensége után teljesen új irányvonalat vett a Need for Speed. A Shift ugyan nem vérbeli szimulátor, de a hangsúly mindenképpen a komoly versengésen, és a kemény koncentrációt igénylő száguldozáson van. A kiadó új fejlesztőcsapatra bízta a projektet, a londoni Slightly Mad Studios leginkább a Race Driver Grid-et vette alapul, hogy realisztikus, de egyben a Need for Speed rajongói által is élvezhető résszel állhasson elő.

A játék indítása után egy BMW-vel kell megtenni az első rövid próbakört, ezután a program elvégzi a sofőr elemzését. A program a játékos teljesítménye alapján nehézségi fokozatot ajánl, amit célszerű elfogadni. Ekkor lehet a vezetésélményt befolyásoló egyéb beállításokat - fék- és kormányrásegítőt, kipörgésgátlót, illetve az ellenfelek mesterséges intelligenciájának szintjét is állítani. Szintén ebben a menüben lehet megadni, hogy a törések, ütközések csak az autó külsejére, vagy a menettulajdonságaira is hatással legyen-e. Az első pár verseny során érdemes a program által meghatározott beállításokat használni, némi megszokás után viszont nyugodtan át lehet konfigurálni a nehézségi beállításokat.

Igazi pénzért is vehetnek autót a konzolosok

A próbakör után rögtön egy újabb megpróbáltatás, egy kötelezően előírt verseny következik. Nem túl nehéz feladat legyőzni az ellenfeleket, viszont rendkívül fontos: a helyezéstől, és az azért járó pénzdíjtól függ, hogy milyen járgányra futja majd a karrier kezdetén. Az első helyért járó összegből például egy Mazda RX-7 is kijön.

ForrA!s: [origo]
Konzolon vagy erősebb PC-n gyönyörű a játék

Az első szintű versenyekhez egyébként tizenhat különféle modell közül lehet választani, és míg a PC-s játékosok szigorúan csak a játékbeli pénzre, addig az Xbox 360 játékosok a pénztárcájukra is hagyatkozhatnak a vásárláskor. Ezt az opciót valószínűleg a gyengébb, de mégis a győzelemre éhező gamerek kedvéért építették be a játékba. Azoknak, akik saját eőrből nem tudnak elég pénzt összegyűjteni, lehetőségükben áll az igazi pénzért vásárolt Microsoft Pontokat is felhasználni a csúcsjárgányok megvásárlásához. Egy első szintű autó megszerzéséért 50-70, egy negyedik szintű járgányért 200-250 pontot kell kifizetni.

Csillagok, medálok és pontok után futva

A játék több szinten méri és értékeli a gamer teljesítményét. Az első, alapvető szintet a profilpont mennyisége, illetve milyensége határozza meg. A versenyek közben rögtön kétféle pontot számol a játékos által végrehajtott különböző manőverek szerint a játék. Az agresszív manőverek közé tartozik például a csúszkálás, az ellenfelek kipördítése, az ütközések, de a szélárnyékban autózás is. Néhány agresszív manővert egyáltalán nem enged a játék, ilyen például a forgalommal szemben haladás, vagy a kanyarok levágása. Ilyen esetekben először csak figyelmeztet a program, majd újabb szabálytalanság esetén kizárják a versenyzőt. A precíz manőverek közé tartozik a tiszta, ütközés nélküli előzés, valamint a tökéletes kanyarvétel. Tempós, hibátlan vezetés esetén kétszeres szorzót lehet szerezni, gyorsítva a pontgyűjtést. A végső cél az 50. szint elérése, ami bár elsőre könnyűnek tűnik, pokolian nehéz.


Minden mozdulatunk pontot ér a Shiftben

A teljesítményt nem csak pontokkal de medálokkal is honorálja a játék. Előbb úgynevezett kismedálok, majd elegendő számú kismedál összegyűjtése után - bronz, ezüst, arany, vagy legenda kategóriájú - mestermedálok jelennek meg a profilban. A játékos profijára tekintve a medálok mennyiségéből, milyenségéből és a sofőrprofil ikonjából egyértelműen kiderül, a gamer milyen vezetési stílussal, milyen trükkökkel érte el az adott szintet.

ForrA!s: [origo]
A legkeményebb játékmód a végén várja a sofőrt

A magasabb versenyosztályok és kocsik kinyitásához még csillagokat is kell gyűjtenie a játékosnak. Az elért helyezésekért, az opcionális feladatokért szerzett csillagokkal előbb a második, harmadik, negyedik szintű versenyosztályt, és a kapcsolódó autókat, majd végül a "Need for Speed World Tour" nevű versenysorozatot lehet megnyitni. Ez utóbbi jelenti a versenyzés csúcsát, a játék legnehezebben teljesíthető kihívását. A legjobb helyezés megszerzése mellett a legkülönfélébb feladatok várnak a játékosra a versenyeken: néhány pályán például megadott ideig kell követni az ideális ívet jelző nyilakat, el kell érni egy megadott sebességhatárt a verseny során, esetleg teljesen tiszta, ütközésektől, kisodródástól mentes kört kell autózni.

Győzelem, minden áron

Az elismertséghez nem elengedhetetlenül szükséges, de mint az életben mindenhez, úgy a Shift-beli előmenetelhez is szükség van pénzre. A helyezésekért járó összegek mellett különféle bónuszokkal, illetve a ranglétrán előre lépkedve egyre magasabb értékű szponzori támogatásokkal is lehet számolni. Az autókért versenyosztályonként előre lépve egyre magasabb összeget kell kifizetni. Az első osztályú autók 20-50 ezer dollár körül megszerezhetők, addig a valóban luxusjárgányokért - mint például McLaren F1, Pagani Zonda R, Porsche Carrera GT - már milliós összegeket kell kifizetni. Ezekért az összegekért ráadásul még csak a járgányok gyári változatát lehet megszerezni, a tuningolás további pénzekbe kerül.

ForrA!s: [origo]
Minden jellemzője állítható a járgánynak

A járművek fejlesztését az Xbox-os játékosoknak sem válthatják ki valódi pénzzel. A fejlesztők ezzel a lépéssel garantálták, hogy a gazdagabb gamerek ne juthassanak komoly előnyökhöz a pénzükért. A tuning két szinten van jelen a játékban. Egyrészt különféle teljesítménynövelésre alkalmas csomagokat lehet megvásárolni a kocsira. Másrészt a profi játékosok csúszkákon állíthatják át például az abroncsnyomást, a kormányzási szöget, a differenciálmű áttételét, valamint számtalan hasonló értéket. A járgányok külseje is teljes mértékben testreszabható, matricák és fóliák tucatjai valamint tetszés szerint átszínezhető alkatrészek biztosítják, hogy mindenki egyéni autóval érkezzen a pályára. A magasabb szinteken egyre több hely válik elérhetővé a garázsban, ám ha nagyon nincs hová tenni a járgányokat, el is lehet adni őket. A játékos a tuningok árát sem bukja el, egy fejlesztett autóért többet adnak a piacon.

A fejlesztők a pontok, csillagok, medálok, és a pénz gyűjtögetéséhez több heti játékidőre elegendő versenyt pakoltak a játékba. Az első versenyosztályban még csak három versenytípus található, ám a játékos fejlődésével egyre több játékmód nyílik meg, nem is beszélve a rengeteg viszontagság árán megnyitható World Tour-ról. A drift jellegű versenyeken kívül a gamerek szinte mindig gépi ellenféllel csapnak össze, még az időmérő jellegű kihívásokon is van legalább még egy autó a pályán.


A csatában kiderül melyik a jobb kocsi a kettő közül

Nem csupán a saját járgánnyal lehet részt venni a küzdelmekben, előfordul, hogy kölcsönautóval kell az ellenfelek nyomába eredni. Az egyik példa erre a talán legizgalmasabb küzdelemtípus, a "Car Battle". Itt a gamernek két járgány közül kell kiválasztania a szimpatikusabbat, hogy aztán egy-egy ellen jellegű küzdelemben küzdjön meg a másik járgánnyal. A magasabb szintekre lépve, meghívásos versenyeken is lehet bizonyítani. Ezeken a futamokon például már egészen korán beülhet a gamer egy Aston Martin vagy egy Lamborghini volánja mögé, ráadásul több pénzt is hoznak, mint a sima versenyek.

A visszautasíthatatlan ajánlat

A Need for Speed Shift minden ízében más, mint az eddigi részek, és bár nem tökéletes, semmiképpen sem szabad kihagyni. Leginkább az Xbox 360 változatot érdemes kipróbálni, 1080p felbontásban hihetetlen sebességet produkál, itt jön át legjobban a száguldásérzet. A PC-s változat kisebb felbontásokon, alacsonyabb részletesség mellett már egy középkategóriás gépen is elfut, de az Xbox-éhoz hasonló részletességhez már valódi erőgép kell. A törésmodell is az Xbox 360 változatban működik a leglátványosabban, bár az [origo] tesztelője a lehető legdurvább karambolokkal is próbálkozott, a PC-s verzióban sehogy sem sikerült betörni a szélvédőt. A fizika néhány kivételtől eltekintve realisztikus, az egyetlen szembeötlő furcsaság akkor jelentkezik, amikor a játékosnak sikerül úgy eltalálni hátulról az előtte haladó járművet, hogy az úgy repül a levegőbe, mintha papírból lenne összerakva.

Jön a könnyített verzió is

Az Electronic Arts duplán bebiztosította magát: a Shift még meg sem jelent, amikor bejelentették, hogy a jövő év eljén az első Need for Speedek stílusában készült játékot mutatnak be. Nagyon valószínű, hogy a következő pár évben meg is marad ez a váltakozás, várhatóan minden páratlan évben egy realisztikusabb, és minden páros évben egy kevésbé valósághű, az eddigi epizódok stílusát jobban megközelítő program jelenik majd meg. Azoknak, akik nem szeretnek féket használni a komolyabb kanyarokban sem, a jövő évi, Criterion Studios által fejlesztett epizódig kell kihúzni. Mindenki másnak tiszta szívvel ajánlható a szemet gyönyörködtető grafikával, lebilincselő játékmenettel, és számtalan újdonsággal megfűszerezett Need for Speed Shift.

Nyerjen Shiftet!

A játékot kiadó Electronic Arts jóvoltából a legújabb Need For Speed játék három PC-s példányát kisorsolhatjuk az autósjátékok rajongói között. A részvételhez csupán azt a kérdést kell megválaszolni, hogy melyik nagy sportautó-márkának szenteltek külön NFS játékot, amiben más márkák nem is szerepeltek? A helyes megfejtést 2009. szeptember 25-én éjfélig kell elküldeni a [email protected] címre. A nyerteseket a sorsolás után e-mailben értesítjük.

Tóth Tibor