Egyszerű fogolykísérős munkának indult, de rémálommá vált Batman esti programja. Jokert kergetve a Sötét Lovag kénytelen végigverekedni, végigkommandózni a sötét, baljóslatú Arkham Elmegyógyintézet folyosóit, ahol nagyrészt az általa elfogott gonosztevők várják a revans lehetőségét. Az ősz legjobb akciójátékát teszteltük.

Batman hatalmas küzdelemre számít, de legnagyobb meglepetésére szinte semmilyen ellenállás sem vár rá, amikor lecsap leghírhedtebb ellenfelére, Jokerre, és annak több tucatnyi csatlósára. A szuperhős semmit sem bíz a véletlenre, úgy dönt, ő maga szállítja le ősellenségét az Arkham Elmegyógyintézetbe, a Denevérember által legyőzött gonosztevőket őrző szigetnyi méretű börtönbe. A rabszállítás, és persze a történet az elmegyógyintézetben új fordulatot vesz, Joker az egyik őr segítségével kiszabadul, és csapdába ejti a hőst, a vele együtt érkező rendőröket, illetve az intézmény orvosait és őreit. Nincs más lehetőség, ha ki akar jutni, és meg akarja menteni a szigeten ragadt civileket, Batmannek szembe kell néznie a vérére szomjazó, mindenre elszánt gyilkosokkal. Ez nem a legújabb, készítés alatt álló hollywoodi szuperhősös film tartalma, hanen a szeptemberben PC-re is megjelent Batman: Arkham Asylum felvezető képsorainak a története.

Isten hozott az őrültek házában!

Már a játék első perceiben, az okosan, finoman adagolt oktatórésznél is látszik, a fejlesztők minden apró részletre gondoltak a játék készítésekor. A sokszor idegesítő, talán még a kezdő játékosok számára is túlzottan leegyszerűsítettnek ható oktatás az új Batman játékban szervesen illeszkedik az egyébként egyszerűen tanulható játékmenetbe. Annak ellenére, hogy a közelharc alkotja a játék gerincét, a harcrendszer sincsen túlbonyolítva, alapesetben csak a támadásra, a védekezésre, illetve a földön fekvő ellenfelek gyors hatástalanítására kell koncentrálni.

Forrás: [origo]
Joker fogságban, itt még minden rendben van

A harc az egyre összetettebb, és a játék által egyre nagyobb tapasztalati ponttal honorált támadássorozatoktól, illetve az egyes sorozatokat lezáró, filmbe illő mozdulatoktól válik igazán látványossá. Az első pályán leginkább egyszerűbb ellenfélnek mondható marcona legények próbálják megállítani a játék hősét, de hiába érkeznek csapatostul, a fent leírt formulával könnyű megszabadulni tőlük. Mire sikerül a földbe döngölni a támadók első pár hullámát, nyilvánvalóvá válik, hogy Joker minden létező trükköt bevet, hogy egyszer és mindenkorra leszámoljon nagy ellenfelével. Miután sikerült megismerni az alapszituációt, elsajátítani a harcrendszer alapjait, megkezdődhet az ismerkedés a helyszínnel és a szereplőkkel.

A Gotham City szomszédságában elterülő Arkham szigete, és a rajta található elmegyógyintézet talán a játék legfontosabb szereplője. A történet, illetve a játék előrehaladtával az összes pálya, szoba, kórterem és összekötő folyosó elérhetővé válik, a játékos teljesen szabadon kószálhat a hatalmas területen. A helyszínek túlnyomó többsége mélyen nyomasztó, a játékos szinte fellélegzik, amikor pár perc erejéig sikerül kijutni a szabadba, és a csillagos ég alatt folytathatja az öldöklést. A fejlesztők legnagyobb leleményének köszönhetően a játékos nem csupán a Joker felé vezető utat járja végig, de szinte biztosan érdemes végignézni még egyszer az összes helyszínt, annyi felfedeznivalót, annyi extra tartalmat rejtettek el Arkhamban. A felfedeznivalót nem csak a fejlesztőknek köszönhetjük, Batman egy régi ellenfele, Rébusz - akit a Mindörökké Batman-ben Jim Carrey alakított, és elvileg a következő moziban is szerepelni fog - is gondoskodott arról, hogy szórakoztassa a főhőst. Egyrészt a leglehetetlenebb helyekre rejtette el a nevével fémjelzett trófeákat, illetve szinte minden helyszínhez kapcsolódik egy feladvány is, aminek megoldásához a rejtvényben körülírt tárgyat, objektumot kell megtalálni.

Száll a kakukk fészkére

A tárgyak, extra összegyűjthető dolgok megtalálása, sőt sokszor maga a továbbjutás is csak akkor sikerülhet, ha a játékos használatba veszi Batman speciális eszközeit. A detektív mód bekapcsolásával a Sötét Lovag rengeteg fontos információ birtokába jut, ebben a speciális módban lehet felkutatni a megcsáklyázható szobrokat, tereptárgyakat, és ebben a módban lehet különféle nyomok után eredni. A játék egyik első küldetésében például a Jokerrel összejátszó őr elhagyott szivarját kell megvizsgálni, majd a levegőben terjengő szivarfüstöt követve lehet eljutni ahhoz a ponthoz, ahol az őr a következő helyszínre szökött.

 


Detektív módban világítanak a nyomok

 

Az elrejtett trófeák megtalálása, a feladványok megfejtése is csak a detektív módba váltással lehetséges, sokszor már a megadott helyhez vezető, trükkösen elzárt, eltüntetett bejárat is csak így található meg. A játék első felében sok ehhez hasonló bejáraton nem is lehet bejutni, olyan eszközökre lesz ugyanis szükség, amit csak kitartó munkával, rosszfiúk tömkelegének elverésével lehet megszerezni. A gamernek alapvetően tapasztalati pontot kell gyűjteni, ez többek közt a látványos támadássorozatok végrehajtásával lehetséges, de a különféle rejtett tárgyak felkutatása, és a padlón szaladgáló csattogós műfogsorok szétrombolása is ad pluszpontokat. Amint megfelelő mennyiségű tapasztalat összegyűlt, a játékos megszerezheti az éppen elérhetővé váló fejlesztések valamelyikét.  Így növelhető az egyre kifinomultabb technikát, taktikát igénylő bunyók során veszélyesen megfogyatkozó életpontok maximális mennyisége, vagy így szerezhetőek be a birtokunkban lévő fegyverek, kütyük profibb változatai, illetve a különböző trükkösen bezárt ajtók megnyitásának eszközei.

Nem csak bunyó, lopódzás is

Batman természetesen nem csak a közelharcban profi, sőt. A játék előrehaladtával az alaposan megtervezett, majd villámgyorsan végrehajtott taktikák jutnak főszerephez. Ha a játékos egy felfegyverzett ellenfelekkel teli terembe lép be, érdemes a detektív módot segítségül hívva alaposan körülnézni. Ebben a módban a közeli falak mögött megbújó ellenfelek is látszanak, illetve nyomon lehet követni, hogy a rosszfiúk éppen mit csinálnak, mennyire készültek fel a denevérember felbukkanására.

Forrás: [origo]
A pribék élete nem csak játék és mese, mert jön Batman

A plafon közelében elhelyezett szobrok könnyedén megcsáklyázhatók a fegyverként is remekül használható batarang nevű eszközzel. A szobrokról a helység többi hasonló magasságban elhelyezett objektumára is könnyen át lehet libbenni, a megfelelő helyről pedig gyorsan lehet lecsapni a földszinten, lehetőleg a többiektől távol járőröző, gyanútlan gonosztevőkre. Batman egyik leglátványosabb támadása is így hajtható végre: a szobrokról elrugaszkodva, a kiszemelt ellenfél felé vitorlázva, egy pontosan időzített, repülésből bevitt rúgással hatékonyan a földre lehet küldeni az ellent. A háttal álló célpontok esetében célravezető a csendes kivégzést alkalmazni, ekkor a rosszfiú mögé lopakodva egy fojtó mozdulattal lehet hatástalanítani anélkül, hogy a társai észrevennék.

Terror a zártosztályon

A játékot kiadó Eidos gyakorlatilag mindent egy lapra tett fel a Batman Arkham Asylum fejlesztésének kezdetén, a cég - történetében sokadszor - a csőd felé száguldott éppen. Az aktuálisan zajló fejlesztések sem voltak biztonságban, ugyanis a tavalyi karácsonyi szezonban megjelent címeik nem arattak túlzottan nagy sikert. A megjelenés előtt pár hónappal az egyik legnagyobb japán forgalmazó, a Square Enix vásárolta fel a kiadót, és nem csupán új névvel (Eidos Europe), de új stratégiával is előálltak. Ennek az egyik áldozata a magyar stúdió lett, az utolsó játékuk, a Battlestations: Pacific sajnos nem tudott az elvárásoknak megfelelő eredményeket elérni a megjelenés utáni első hónapban, így a csapatot szélnek eresztették.

Forrás: [origo]
Robbanó zselé: a kütyük oldják meg a problémákat

 

A kiadó az átalakítások után teljes erőből az új Batman játékra koncentrált, az elmúlt idők legnagyobb marketinghadjárata kísérte a megjelenést, amit meglepő módon a nyár végére időzítettek. A premier előtt megint gyülekezni kezdtek a fekete fellegek, több játékipari forrás azt állította, hogy a cég jó pontszámok vásárlásával, a rossz kritikák visszatartásával próbálja meg a lehető legjobb startot biztosítani. Az Eidos korábbi játéka, a Kane & Lynch kapcsán robbant ki hasonló botrány, a cég akkor megakadályozta, hogy idő előtt negatív kritikák jelenjenek meg. Ezzel elérték, hogy a végül a kritikusok által földbe tiport játék egész jó bevételi számokat hozzon.

Minden félelem ellenére siker az Arkham Asylum

A baljós árnyak gyorsan tovatűntek a premier idejére, a játék a megjelenést követően gyors egymásutánban két világrekordot is beállított. A Batman Arkham Asylum lett a valaha legmagasabb átlagpontszámot elért szuperhősös játék, ezzel be is került a Guiness-rekordok könyvébe. Ami talán még fontosabb, soha egyetlen hasonló jellegű játékból sem tudtak az első hónapban olyan mennyiséget eladni, mint Batman új kalandjából. A Sötét Lovag és Joker küzdelme eddig összesen 2.2 millió gamert érdekelt annyira, hogy pénzt is adjon érte.

A sikerhez hozzájárult az is, hogy bár a PC-s változat valamivel később jelent meg, mint a konzolos verziók, de - például az Need for Speed új epizóddal ellenben  - most végre a PC-s közösség nevethetett utoljára. Az Nvidia grafikus kártyák tulajdonosai ugyanis olyan fizikai-, illetve grafikai effekteket tudnak aktiválni a játékban, mely sokkal látványosabbá, élvezetesebbé teszi a PC-s változatot, ráadásul mindehhez nem is kell a világ legbrutálisabb erőművével rendelkezni. Szerencsére a játék nem csupán mutatós, valóban hosszú, izgalmas kalandot kínál jó történettel és bőséges extrákkal. Az akciójátékok és a szuperhősös küldetések szerelmeseinek kihagyhatatlan darab, de gyakorlatilag minden játékosnak érdemes kipróbálni az év eddigi legizgalmasabb, legprofibban összerakott, legütősebb remekművét.

Tóth Tibor