Ünnepi gyertyák vagy lóherék, eltűnő vagy átalakuló betűk, rejtvények kerülnek a Google logójába ünnepek, évfordulók, jelentős rendezvények alkalmából. Bemutatjuk a különös átváltozások történetét és azt, hol lehet vadászni rájuk.

A Google nyitólapja a világ egyik leglátogatottabb weboldala, és a szellemes alkalmi logók ötlete már csak azért is adja magát, mert a nyitólapon nem sok minden van a színes Google feliraton kívül - így a vizuális poénok azonnal érvényesülnek. A kereső az elindulásának idején már ezzel is kilógott a sorból, és a nyitólapot az alapítók nem azért nem zsúfolták tele mindenféle gommbal, színes dobozzal vagy linkekkel, mert nekik jobban tetszett a minimalista stílus. A két programozózseni, Larry Page és Sergey Brin egyszerűen nem volt annyira otthon a webszerkesztésben, ezért inkább üresen hagyták az oldalt.

A Google doodle (szó szerinti fordításban Google-firka) néven ismertté vált logók figyelése és gyűjtése sokak kedvelt elfoglaltságává vált az interneten. Az első ilyen "firkát" az 1998-as Burning Man fesztivál alkalmából készíttették Sergeyék, a rendezvény emblémáját szerkesztve a logóba. A felirat kidekorálásának akkor praktikus szerepe is volt. A keresőoldal alapítói ezzel adták a felhasználók tudtára, hogy fesztiválozni mentek, vagyis pár napra felügyelet nélkül maradtak a kereső szerverei.

A téma véletlenszerű

A Burning Man logó után két évig külső vállalkozó tervezte az ünnepi logókat, amelyek akkor még csak a fontosabb (amerikai) ünnepekről emlékeztek meg. Larry és Sergey 2000-ben kérte fel a cég egyik grafikusát, az akkor még csak gyakornokként alkalmazott Dennis Hwangot a július 14-ről (a Bastille eleste, a nagy francia forradalom kezdete) megemlékező "firka" megtervezésére. A munkával a megbízók olyannyira elégedettek voltak, hogy Hwang azóta is az egyedi logókat tervező csapat vezetője. (Alkalmanként persze vendégművészek is dolgonak a logókon.)

Forrás: Google
Fesztiválozni mentünk! Az első doodle

Van ugyan némi logika abban, hogy az alkalmi logók milyen események alkalmából készülnek, vagy milyen személyekhez kötődnek, de a cég leginkább önkényesen választja ki őket: tulajdonképpen szinte bármilyen jeles napra készülhet doodle, ami megtetszik nekik valamiért, és tükrözi a vállalat filozófiáját. A legfontosabb ünnepnapok és évfordulók persze kötelezőek, ilyen például az újév napja, a Halloween vagy a Valentin-nap. A cég korszakformáló személyek születésnapjairól, fontos évfordulókról (rendszerint tudomány- vagy kultúrtörténeti események), világnapokról is doodle-lel emlékezik meg: készült már Google-logó Einstein, Andy Warhol vagy Picasso születésnapja alkalmából, de ehhez nem kell kerek évforduló.

Forrás: Google
Egyik kedvencünk a lézer felfedezésére emlékezik

Idén szeptemberben például már két héttel H.G. Wells születésének 143. évfordulója előtt megjelent Google-felirat egyik betűjét elrabló ufó, amit azután tíz nappal később egy gabonakörös rajz követett. A Wellsre emlékező akció azért is rendhagyó volt, mivel ilyen előzetes, a figyelmet már az évforduló előtt felcsigázó rajzok még nem jelentek meg a szájton. Az oldalon rendszeresen vannak a hosszabb eseményekhez kapcsolódó logósorozatok karácsonykor vagy az olimpiák ideje alatt, de az évfordulókat rendszerint nem kíséri ilyen kitüntetett figyelem.

Forrás: Google
Szeptember ötödikén elvitték az o betűt...

Magán a logón általában a megfelelő napon sem szerepel az apropó, maximum annak felismerhető szimbólumai, arra rákattintva viszont a témához kapcsolódó találati oldal jelenik meg. A gabonakörös doodle így természetesen a gabonakörökről ("grain circle") szóló találati oldalra vezetett, a híres emberekre emlékező logók pedig a róluk szóló találatokat jelenítik meg, és így tovább. A különösebb évfordulókhoz vagy alkalmakhoz kapcsolódó logók néha váratlanul nagy forgalmat generálnak a kapcsolódó oldalaknak.

Forrás: Google
Tizedikén megjelentek a gabonakörök

A Google munkatársai a gabonakörös logó megjelenésével egy időben a Twittert is bevetették a móka érdekében: a mikroblog-szájton tettek közzé koordinátákat a nyitólapra mutató linkkel együtt. A számsor (51.327629, -0.5616088) a Világok Harca egyik helyszínére, az angliai Horsell Commonra mutatott a térképen, ahol Wells regényében az idegenek először támadtak az emberekre. A harmadik ufós doodle, egy vidéki tájkép, amelyet már valósággal elleptek az űrhajók, és a regényből jól ismert három lábú lépegetők, végül az évforduló napján, 2009. szeptember 21-én került ki a keresőre. 

Forrás: Google
Szeptember 21: támadnak az idegenek!

A cég hivatalos blogján egyébként azzal magyarázták a fura évfordulós választást, hogy a 19. századi sci-fi író előremutató gondolatai sok inspirációt nyújtottak a világnak mind a tudományban, mind a művészetben mindazzal kapcsolatban, ami lehetséges - akár ezen a bolygón, akár azon kívül. A logósorozat PR-akcióként is sikeres volt, hiszen a legtöbb informatikai kiadvány cikkezett a titokzatos rajzokról, így elképzelhető, hogy még kapunk ilyeneket a geek poénokat és rejtvényeket kedvelő vállalat munkatársaitól.

Forrás: [origo]
Békésebb földönkívüliek egy 2003-as rajzon

Már a cég állandó logója is a Google alaptóinak rebellis filozófiáját jeleníti meg. Larry Page és Sergey Brin szándékosan döntött úgy, hogy annak kék-piros-sárga betűi közé beszúrnak egy oda nem illő zöldet, amivel azt üzenik: nem tisztelik a szabályokat. A hatást az eredeti, 1998-as logóban az is erősítette, hogy ott az utolsó piros e betűt még egy kék felkiáltójel is követte, csakúgy, mint a Yahoo! logójában. A mostani, kecsesebb feliratot 1999 augusztusában vezette be a cég.

Nemzeti és helyi ünnepek

A Google tevékenységének egyre inkább nemzetközivé válásával és a lokalizált keresőoldalakkal együtt megjelentek az USA-n kívüli, helyi eseményekhez kapcsolódó logók, amelyek gyakran csak az érintett országban láthatók. A közelmúltban a németországi választásokra készült ilyen, de Konfuciusz születésnapját is csak bizonyos országokban ünnepelte meg a Google. Cikkünk írásakor, október elsején éppen a Kínai Népköztársaság 60. születésnapját ünnepli egy tűzijátékos logó - Kínában és Hongkongban.

Forrás: Google
A legújabb doodle a 60 éves Kínai Népköztársaságot köszönti

Természetesen a cég a saját születésnapjáról is mindig alkalmi logóval ünnepli meg, de a különböző helyi nemzeti ünnepekhez kapcsolódóan már évente több tucat doodle jelenik meg a világ országaiban. A volt gyarmati országok függetlenségi napjai alkalmából rendszerint az l betűre kúszik fel a megfelelő nemzeti lobogó, mint egy zászlórúdra, de Dennis Hwang néha ötletesebben rejti el a nemzeti szimbólumokat a feliratban, Livtánia vagy Portugália címere például az ottani nemzeti ünnepek alkalmából az egyik o betű helyére került. Mindez leginkább kedves gesztus, amivel a keresőcég szeretné belopni magát az internetezők szívébe azokban az országokban, ahol már hivatalosan is jelen van.

Forrás: Google
Zászlós logó a török nemzeti ünnepre

Az első - és mindezidáig egyetlen - magyar vonatkozású doodle Bartók Béla 127. születésnapja alkalmából került ki a Google-ra. A bartókos logó egyetlen szépséghibája az volt, hogy ugyan Bartók neve világszerte ismert, de csak a magyar internetezők láthatták, rákattintva viszont a Béla Bartók keresőkifejezésre jutottak a látogatók, amelyek az angol írásmód miatt egytől egyig angol nyelvűek voltak.

Forrás: Google
Mi még csak Bartókot kaptuk

Dennis Hwang a grafikáiban kezdetben csak kidekorálta a betűket, vicces kis figurákat rajzolt közéjük vagy aggatott rájuk, majd ahogy idővel egyre ügyesebbé vált a tervezésben, elkezdte egyre merészebb, elvontabb ábrákká átalakítani a feliratot. Emiatt a fantáziátlanabb internetezők már többször gondolták azt, hogy a Google név hibásan, egy-egy hiányzó betűvel van kiírva az oldalon a rajzokban. Legelőször 2007. február 14-én fordult elő, hogy sokan azt hitték, Googe-ra változott a kereső neve, mivel a Valentin-nap alkalmából a második g-t és az l betűt egy csokoládéba mártott eper, és annak szára jelenítette meg, de a már említett gabonakörös logót nézve is sokan gondolták úgy, hogy az ufók elvitték az l betűt - pedig az ott volt, csak egy keréknyom formájában.

Forrás: Google
Munch Sikolya Google-módra

A leginkább megtévesztő, és egyben a legegyszerűbb vizuális játékot éppen idén szeptember 27-én, a Google 11. születésnapja alkalmából követte el Hwang, amikor nemes egyszerűséggel megduplázta az 1-es számjegyre emlékeztető l betűt a logóban, és a nyitólapra annyi volt kiírva a megszokott betűkkel: Googlle.

Rajongók és kritikusok is rajzolgatnak

A látványos alkalmi Google-logók természetesen az amatőr utánzókat is inspirálják, sokan készítenek ilyeneket, hogy azokat a neten tegyék közzé, vagy akár a cégnek is beküldözgetik őket a megjelentetés reményében. A keresővállalat maga is rendszeresen indít versenyeket gyerekeknek például az USA-ban vagy Ausztráliában, és a győztes rajz természetesen megjelenhet a nyitólapon. Ezeket az alkotásokat a Doodle 4 Google weboldalon lehet megnézni.

Így készül az ünnepi logó

A rajongók mellett természetesen a cég kritikusai és a karikatúristák is előszeretettel rajzolgatnak doodle-okat, ezek rendszerint a céggel kapcsolatos félelmeket (a Google mindent tud, mindent lát, mint az új Nagy Testvér) karikírozzák ki, vagy a cég kínai jelenlétét kritizálják.

Forrás: [origo]
Gúnyrajz a kínai netcenzúráról

Az ilyen alternatív alkotásokat maximum a weben, vagy a sajtóban keresgélve lehet levadászni, de a saját doodle-jait a Google is archiválja a http://www.google.com/logos/ oldalon. Itt időrendi sorrendben lehet végigböngészni az egyes rajzokat, amelyeken így jól megfigyelhető, hogyan fejlődött Dennis Hwang és csapata az évek során. Gyorsabban áttekinthető, de igen átfogó válogatás látható az ünnepi logókból a The Design Inspiration portálon is.

Forrás: Google
Az egyik pályázatgyőztes gyerekrajz

Mivel vannak logók, amelyek csak bizonyos országokban láthatók, hiszen eleve oda készültek, illetve vannak olyanok, amelyek nemzetköziek ugyan, de nem jelennek meg mindenhol, idehaza sok alkotást nem lehet "élőben" megtekinteni az oldalon, a nemzetközi sajtó pedig csak az olyan nagyobb poénokról ír, mint a H.G Wells-születésnap ufói. A Google saját archívumába persze bekerülnek a rajzok, de csak némi késéssel, ezért ha azonnal látni szeretnénk az újakat, akkor felkereshetjük a Doodle Source nevű oldalt (http://www.doodlesource.com/), ahol az újonnan feltűnő logókat gyűjtik. A szájt nemrég indult el, így visszafelé még nem teljes az archívuma, de az aktuális alkotásokat meg lehet nézni rajta.