Az internetező magyar felnőttek majdnem hatvan százaléka naponta kapcsolódik a hálóra, mobilinternet eladásokban pedig hazánk már tavaly ősszel megelőzte Norvégiát és Tajvant - derül ki a GKIeNET, a T-Home és a T-Mobile közös felmérésből.

Az internetező felnőtt magyar lakosság több mint fele, 58 százaléka napi rendszerességgel kapcsolódik a világhálóhoz, június végén az előfizetések száma meghaladta a 2,4 milliót, ami főként a mobilinternet térnyerésének köszönhető. A GKIeNET, valamint a T-Home és a T-Mobile közös felmérésből kiderül az is, hogy Magyarországon a lakosság arányában már 2008 végén többen vettek igénybe mobilinternet szolgáltatást, mint Norvégiában, Kínában vagy Tajvanon.

A mobilinternet magyarországi népszerűségét mutatják a Nemzeti Hírközlési Hatóság adatai is, mivel augusztusban 722 ezerre emelkedett a három magyarországi szolgáltatónál a mobilinternet-előfizetések száma. Az előfizetések száma a júliusi 37 ezres növekedés után augusztusban 49 ezerrel nőtt, míg azon aktív SIM-kártyák száma, amelyeken az előző három hónapban adatforgalom zajlott, 29 ezerrel 561 ezerre emelkedett.

A GKIeNET közleménye szerint Magyarországon a 14-74 éves lakosságból 3,4 millió rendszeres internet használónak tekinthető, mivel ők havonta legalább 1 órát valamilyen formában a világháló elérésével, vagy e-mailezéssel töltenek. Az internetezők több mint fele, 55 százaléka legalább 4 éve internetezik, harmaduk 2-3 éve, míg tizedük az elmúlt évben vált internet használóvá.

Otthonra drótos-, útra mobilnet

A kutatás mutatta azt is, hogy az eddigi tapasztalatok alapján 2 éves időtávban a lakossági internet-előfizetések száma eléri a 2 évvel korábbi számítógéppel rendelkező háztartások számát. A számítógépek, ezen belül is a laptopok árának csökkenése így közvetetten a lakossági előfizetések számának emelkedéséhez járul hozzá. Az összemérhetőség a szélessávú mobilinternet szolgáltatás megjelenésével és egyre szélesebb körű elterjedésével viszont csak részben lehetséges, mert a mobiltechnológia az egyéni, míg a vezetékes elérési módok a háztartási igényeket hivatottak általában kiszolgálni.

A közlemény emlékezetet arra, hogy a világ fejlett és fejlődő országaiban az internet elérése SIM kártyán keresztül jelenleg a leggyorsabban terjedő internet-hozzáférési technológia. A lakosság arányában, mintegy 70 százalékos mértékkel, Japánban vesznek legtöbben igénybe mobilinternet szolgáltatást, ami nem meglepő, hiszen tíz évvel ezelőtt, 1999-ben itt jelent meg a világon elsőként ennek a lehetősége. Az e-mailek mobiltelefonon való elérése a japán fiatalok között kiugróan magas, 72 százalékos értéket mutat.

Adatkártyával netezik a magyar

Magyarországon a mobilinternet-szolgáltatást leggyakrabban, 79 százalékos arányban még adatkártya használatával veszik igénybe, a maradék 21 százalék használja modemként mobiltelefonját. A felmérés szerint a mobiltelefon képernyőjén a magyar mobilinternetezőknek csak a 14 százaléka szokott böngészni. A mobilon történő internetezés elsősorban azok körében népszerű, akik rendelkeznek más típusú, otthoni előfizetéssel is. Ez a hozzáférési mód elsősorban a magas végzettségű férfiakra jellemző.

Magyarországon a mobilinternet-előfizetéssel rendelkezők kevesebb mint fele, 45 százaléka használja kizárólag magáncélra az internetet, míg 69 százalékuk úgy véli, hogy az internetezés inkább magáncélú, mint munkacélú. Mintegy 16 százalék azoknak az aránya, akik fele-fele arányban használják magán- és munkacélra is a mobilinternetet.