A felgyorsult kommunikáció kinyírja az e-mailt

Vágólapra másolva!
Az elektronikus levelezés korszakának bealkonyult, az egyre gyorsuló kommunikációban az e-mail helyét a Twitterhez, Facebookhoz hasonló szolgáltatások veszik át, de megvan a veszélye az információs túlterhelődésnek is - írta a The Wall Street Journal amerikai üzleti napilap.
Vágólapra másolva!

Az újság szerint az e-mailezésnek bealkonyult: bár több mint egy évtizede átírta az emberek közötti kommunikáció szabályait, a napjainkban élre törő, újgenerációs, egyéb online kommunikációs felületek elterjedésének hatására az elektronikus levelezés háttérbe szorul majd, bár teljesen nem fog eltűnni.

Gyorsabb, egyszerűbb szolgáltatásokat akarnak

Hátránya, hogy ez az üzenetváltási forma az internetnek még abban az időszakában született, amikor a felhasználók be- és kijelentkezgettek a világhálóra kapcsolódáskor, sokan pedig csak naponta néhányszor, egyben töltötték le üzeneteiket. Ma viszont már mindenki folyamatosan az információs világhálón lóg, akár az asztali számítógép előtt ül vagy mobiltelefonozik, és az e-mailnél sokkal gyorsabb és szórakoztatóbb kommunikációs csatornák fejlődtek ki. Az unalmasnak mondható elektronikus levelezésnél élvezetesebb például a Facebook közösségi szájton kapcsolatot tartani az ismerősökkel, míg a tesztfázisban levő Google Wave szolgáltatásban az PC-n lévő képeket néhány egérmozdulattal meg lehet osztani a többiekkel, akik rögtön kommentárokat is fűzhetnek ezekhez.

A Wall Street Journal cikke szerint bár az e-mailt használók köre továbbra is bővül, a közösségi hálózatok és szolgáltatások tagjainak száma sokkal gyorsabb ütemben gyarapodik. Idén, augusztusban 277 millióan e-maileztek az Egyesült Államokban, néhány európai országban, valamint Ausztráliában és Brazíliában, ez 21 százalékos növekmény a 2008 augusztusi 229 millióhoz képest. A közösségi oldalakat használók köre viszont ugyanezen időszakban 31 százalékkal nőtt, s számuk elérte a 301 milliót.

Felgyorsult a kommunikáció

Az újság szerint a változás mindenekelőtt a kommunikáció felgyorsulásával jár. Évekkel ezelőtt az emberek panaszkodtak, ha levelük csak napok múlva ért el a címzetthez, az utóbbi években már az is zavaró volt, ha az e-mail félórás késéssel ért célba, ma pedig már a néhány másodperces késedelem is hosszúnak tűnik, mondjuk egy sms küldésekor. Jó esély van rá, hogy hamarosan már akkor fognak szentségelni a felhasználók, ha telefonjaik nem értesítik őket arról automatikusan, hogy a közelben egy ismerős tartózkodik - hiszen ilyen szolgáltatás is létezik már.

Az újabb kommunikációs szolgáltatásokban, amilyen például a Twitter, az érintkezések sokkal gyakoribbá és kötetlenebbé válnak. Egy-egy üzenetről azonnal tudomást szerezhetnek az online kapcsolatban levő, feliratkozott barátok és közeli ismerősök, nincs szükség teljes üzenetek megírására. A Facebook is hasonló irányt követ, tagjainak hollétéről azonnal értesítést kapnak a barátok, a linkelés és a kommentek írása is egyszerű. A The Wall Street Journal rámutat, a felgyorsult, folyamszerű kommunikálás egyik hátránya az üzenetek személyes jellegének gyengülése. Mivel sokkal többen olvashatják a bejegyzéseket, az ember felületesebben tájékoztat, mint egy személyre szóló elektronikus levélben. A fejlődés másik hátulütője a közölt információmennyiség növekedése, egyre nehezebb megítélni, melyik üzenet a fontos és melyik nem, melyikre kell reagálni és melyikre nem: információs túlterheltség jön létre.

Szabadság vagy túlterheltség?

Az üzleti lap szerint az egyik legnagyobb kérdés az, hogy az új szolgáltatások vajon az eddigieknél is jobban leterhelik-e a majd embereket, vagy ellenkezőleg, felszabadítják őket? A legtöbb cég azt hangoztatja, több lesz a szabadidő. Ezzel kapcsolatban Jeff Teper, a Microsoft üzleti kommunikációs szoftvereket gyártó, SharePoint részlegének vezetője azt mondta, egy vállalat alkalmazottai a múltban felesleges e-mailek tömegét kapták például egy fejlesztés alatti projektről, a SharePoint és egyéb programok viszont megszüntetik ezt a gondot, mindenki akkor léphet be az információs áramba, amikor arra szüksége van. Mások viszont azt állítják, hogy a kommunikációs csatornák megsokasodásával az emberek több időt töltenek üzenetek küldésével, megszaporodnak a felesleges üzenetváltások, az érdemi kommunikáció, például annak kárára, hogy az ember valakivel személyesen szót váltson.