A Nemzeti Hírközlési Hatóság szerint a műsorszóró vállalat hibájából késlekedik a digitális műsorszórás bevezetése, amiért meg is bírságolnák az Antenna Hungáriát. Az AH közleményben utasította vissza az elmarasztaló határozatot, és a versenyhivatalhoz fordul igaza védelmében. Eközben az ország fel azt sem tudja, mi áll a vita hátterében.

Az NHH 40 millió forintos bírsággal sújtotta az Antenna Hungária Zrt.-t, amiért az nem teljesítette a tavaly szeptemberben a digitális műsorterjesztés megvalósítására kötött szerződésben vállalt kötelezettségeit, illetve több tekintetbe megsértette a megállapodást. A hírközlési hatóság elnöke, Pataki Dániel a szervezet ma délelőtt tartott sajtótájékoztatóján marasztalta el nyilvánosan a műsorszóró vállalatot.

Az NHH szerint az Antenna Hungária késlekedése miatt nem fogható még fogható digitálisan egy új, általános tematikájú, szabad hozzáférésű tévéműsor, és a vizsgálatkor megállapították azt is, hogy az AH az eredeti határidőre nem tette lehetővé azt sem, hogy a lakosság kedvezményesen vásárolhasson dekódert a digitális műsorok fogására.

Az AH nem kötött még szerződést a közszolgálati rádióval sem, s ezért az NHH felhívta a feleket ennek megtételére. Nem teljesült az Inforádió és Lánchíd rádió műsorának terjesztésére vonatkozó vállalás sem. Ezen túlmenően a lakosságot tájékoztató internetes oldal sem felel meg mindenben a szerződésben foglaltakkal - foglalta össze Rozgonyi Krisztina, a hatóság tanácsának alelnöke a sajtótájékoztatón az MTI szerint.

A bírságolás mellett az NHH Tanácsa 8-, 15-, illetve 30 napos határidők megadásával felszólította az Antenna Hungáriát, hogy tegye meg a szükséges lépéseket a jogszerű, a hatósági szerződésben foglaltaknak megfelelő állapot eléréséhez.

Az Antenna Hungária tiltakozik

Az Antenna Hungária csoport nem fogadja el az NHH Tanácsának határozatát, sem pedig az abban szereplő szankciókat - áll a műsorszóró vállalatnak az NHH döntésére válaszul kiadott közleményében. Az AH csoport a határozatot bíróság előtt támadja meg és hivatalosan is kérvényezi az NHH-tól és a Gazdasági Versenyhivataltól hatósági vizsgálat megindítását a televíziós műsorterjesztő platformok közötti versenyt torzító helyzet kapcsán. A tiltakozás indoklása szerint az NHH tanácsa olyan lépésekért teszi felelőssé az Antenna Hungáriát, amelyek "külső felek" hibájából nem valósultak meg, és az AH indoklása szerint a hatósági szerződés aláírása óta kirobbant világgazdasági válság is alapvetően változtatta meg a helyzetet, amire a hírközlési hatóság nem volt tekintettel.

Az AH álláspontja védelmében a közleményében felhozza azt is, hogy a cégcsoport  külső segítség nélkül meg tudott állapodni a legnézettebb kereskedelmi csatornákkal (RTL Klub, TV2), valamint a Magyar Televízióval a digitális platformhoz történő csatlakozásukról az idei év tavaszán és nyarán. Az Antenna Hungária csoport a közlemény szerint a platform promóciója kapcsán a vállalásait 2009 során túl is teljesíti.

A kampányban még túl is teljesítenek

Kizárólag a fenti tartalomkínálat megjelenését követően indulhatott el a MinDig TV nagy volumenű kommunikációs kampánya, és az AH már az idén több mint 700 millió forintot költ a digitális platform népszerűsítésére, mely a hatósági szerződésben a teljes digitális átállás időszakára vállalt összeg többszöröse - állítja a cég.

Az AH szerint mindez érezhető hatással volt a tévékészülékek keresletére, sőt, a DVB-T vevővel ellátott, MPEG-4 szabványt támogató készülékeknek az ára is csökkent. Az Antenna Hungária szerint komoly eredmény, hogy augusztus végén, két hónappal a digitális adások elindulását követően már a háztartások több mint másfél százaléka rendelkezett ilyen készülékekkel, a kedvezményes dekódervásárlási konstrukció keretében pedig még a szegényebbek is hozzájuthatnak az új technológiához, hiszen annak havi törlesztőrészlete mindössze 715 forint, vagyis - ahogy a közlemény fogalmaz - egy doboz cigaretta ára.

Az emberek fele nem tud az átállásról

Az NHH elnöke a ma délelőtti sajtótájékoztatón maga is elismerte, hogy az utóbbi hónapokban jelentősen kibővült a földfelszíni digitális televíziózás műsorkínálata, s már elindult a kedvezményes vevő dekóderek értékesítése és a kommunikációs kampány is.

Az NHH adatai szerint ma már 2,4 millió háztartásba kábelen jut el a tévéadás, 620 ezerbe pedig műholdon. Ezek közül egymillió háztarás már digitális adást fog, miközben 770 ezer háztartásban csak analóg módon nézik a televíziós műsorokat. Egy felmérését idézve Pataki Dániel elmondta: a lakosság 55 százaléka még nem hallott arról, hogy elindult a digitális átállás, és annak a 770 ezer háztartásnak, amelyik a leginkább érintett, csak a negyede tud a váltásáról. Az NHH elnöke szerint a jelenlegi ütemben haladva 2011 végére megvalósulhat meg teljesen az országban a digitális átállás.