Fapados mobilszolgáltatást árul a posta

2009.11.20. 16:10

Olcsó, egyszerű tudású készülékkel, feltöltőkártyás tarifával, külön aktiválható roaminggal és nemzetközi hívásokkal kezdett újfajta mobilszolgáltatásba a Magyar Posta és a Vodafone.

A Postafon névre keresztelt mobilszolgáltatást november 20-án, pénteken mutatta be a két vállalat, amikor már a készülékek árusítása is megkezdődött az ország 721 postahivatalában. A vásárlók egyelőre csak egyféle, hagyományos formájú, belépő szintű Samsung készüléket, az E1120-ast vásárolhatják meg a postákon, amelynek kamerája nincs, és mobilnetezni is maximum csak EDGE-en lehet vele.

A Postafon elsőként, és egyelőre szintén egyedüliként bevezetésre került Fókusz nevű tarifája könnyen átlátható: minden belföldi hívás 35 forintba kerül időponttól függetlenül, az SMS-ek szintén. A készülékért a postákon 6990 forintot kell fizetni, amiből csupán 350 forint beszélhető le, és 3000 forintos feltöltőkártyákkal, vagy a postai terminálokon 1500, 3000, 5000, 7000, illetve 12 ezer forintos egységekben lehet feltölteni az egyenleget. A nemzetközi hívásokat és a roamingot külön díjért lehet aktiválni a készülékeken.

Otthonról kell aktiválni

Ha a felhasználó mobilinternetet szeretne, akkor 100 megabájtos, 1 gigabájtos vagy 5 gigabájtos adatforgalmat magában foglaló csomagot akitválhat 1600, 3000 illetve 5500 forintért. A postafonos mobilneten forgalomlassítás nincs: ha a felhasználó elérte a csomagban foglalt adatmennyiséget, akkor egyszerűen lekapcsolják a mobilnetet, amíg nem aktivál újabb csomagot.

A készülékeket a postahivatalban való megvásárlás után otthonról az interneten, vagy telefonon keresztül lehet aktiválni. A posták ügyfélszolgálati feladatokat is elláthatnak, de a felhasználók ugyanígy fordulhatnak a Vodafone üzletekhez és ügyfélszolgáltatához is. Mivel a postai mobilok a Vodafone hálózatát használják, a szolgáltatás lefedettsége is megegyezik a mobilszolgáltatóéval, és a felhasználók 70-es hívószámokat kapnak. A feltöltőkártyás csomagról a felhasználók így igény szerint bármikor válthatnak a Vodafone előfizetéseire.

A Postafonnal a cég elsősorban könnyen elérhető mobiltelefon-szolgáltatást szeretne biztosítani az ügyfeleinek, amiben az alapvető funkciók, a hanghívás és az sms-ezés lehetősége a legfontosabb - foglalta össze Szűts Ildikó, a Magyar Posta Zrt. vezérigazgatója az újdonságot bemutató sajtótájékoztatón. Az igazgatónő újságírói kérdésre válaszolva azt is elmondta, további készülékeket a vásárlói igények függvényében árusítanak majd.

A Vodafone külföldön már ott van a postákon

A szolgáltatás előképét a portugál és az olasz postavállalatok hasonló, szintén a Vodafone-nal közösen elindított szolgáltatásai jelentették, tudtuk meg Szűts Ildikótól, aki elmondta, egy éve dolgoznak a szolgáltatás előkészítésén teljes titokban. Azt, hogy a sajtóban pár nappal ezelőtt kiszivárgott a szolgáltatás terve és weboldalának egyes részletei, Tomecskó Tamás, a Magyar Posta szóvivője gerillaakciónak minősítette. A Magyar Posta Zrt. egy ideig résztulajdonosa is volt a Vodafone Magyarországnak, a cég tíz évvel ezelőtti elindulásától kezdve, és Szűts Ildikó a bemutatón úgy nyilatkozott, a mobilcég kereste meg őket az ötlettel.

Szintén újságírói kérdésre válaszolva Beck György, a hazai Vodafone vezérigazgatója elmondta, annak ellenére, hogy a magyar mobilpiac már telített és éppen zsugorodik - egy főre 1,16 mobiltelefon-előfizetés jut, és az utolsó két negyedévben ezek száma 80-100 ezerrel csökkent -, a mobilszolgáltatást kiegészítő tevékenységként árusító partnere számára ez még mindig nyereséges lehet.

Beck György nem árulta el a postával kötött szerződés anyagi részleteit, vagyis hogy hogyan oszlik meg a szolgáltatásból befolyó bevétel a két cég között. Szűts Ildikó az üzleti terveikkel kapcsolatban elmondta: az idei évben 5 ezer, 2010-ben 70 ezer ügyfélre számítanak a Postafonnál. Az igazgatónő hangsúlyozta, hogy a postahivatalok révén több száz olyan hazai településen - többek között Ercsi, Villány, Hévíz vagy Záhony - válik lehetségessé mobiltelefon-előfizetés vásárlása, ahol a mobilcég korábban nem képviseltette magát önálló üzlettel.

A mobilnetben is gondolkodnak

A Magyar Posta a hagyományos postai szolgáltatások fokozatos visszazorulásával, például az egyre csökkenő levélforgalom kompenzálásával is indokolja a mobilszolgáltatás elindítását, és Szűts Ildikó kérdésünkre válaszolva elmondta, azt is tervezik, hogy egyes postai szolgáltatásokat, vagy tartalmakat mobilon keresztül is elérhetővé tesznek a jövőben. A postához hasonló virtuális mobilszolgáltatás beindításának tervével korábban már több cég is megkereste a Vodafone-t, árulta el Beck György korábban, de a szolgáltató akkor nem tartotta üzletileg elég jó lehetőségnek a partnerségeket. Hasonló megállapodást eddig a Pannon kötött két hazai internetszolgáltatóval, az Invitellel és az Enternettel, ám ezek csak a mobilcég vezeték nélküli internetszolgáltatását adják tovább saját márkájuk alatt.

A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) elnöke, Pataki Dániel közleményben üdvözölte a Postafon szolgáltatást, és mint ebben írja: bízik benne, hogy a Magyar Posta belépése a mobilpiacra erősíti a versenyt, és tovább csökkentheti az árakat.

KAPCSOLÓDÓ CIKK