Mass Effect 2: újra megmenthetjük a világot

2010.01.26. 14:13

Ismét veszélybe került a galaxis, meg kell menteni. A Shepard parancsnok ismét beül űrhajójába, összetrombitálja a korábbi kalandok után a világegyetem különböző pontjaira kavarodott bajtársakat, és kezdetét veszi a csetepaté. A Mass Effect 2-vel megjelent 2008 legjobb sci-fi szerepjátékának méltó folytatása.

A legtöbb jó szerepjátékokhoz hasonlóan a Mass Effect első részében is az egész világ megmentése múlt a játékoson. Ám a számítógépes játékok történetében valószínűleg először, ezt a küldetést el is bukhatta. Ha a gamer nem törődött velük, elhullhattak a társak, ha nem viselte igazán a szívén a sorsát, lerombolhatták a galaktikus tanácsot is. A hihetetlenül sok szabadsággal rendelkező játék folytatása pont ott folytatódik ahol három éve megjelent előd véget ért.

A történet folytatódik

Amikor megkezdődött a Mars felfedezése, az emberiség egy régen kihalt idegen faj hátrahagyott eszközeire, technológiáira bukkant a bolygó felszínén. Miután sikerült megérteni, milyen információkat tartalmaz az elképesztő lelet, végre megvalósult a régi álom, sikerült kilépni a naprendszerből, és megkezdődhetett a galaxis feltérképezése. Kiderült, hogy az emberiségnél fejlettebb fajok már régen összefogtak, és az is nyilvánvalóvá vált, a szövetséghez való csatlakozás nem lesz egyszerű feladat.

Az egyesülés nehéz folyamatát bemutató Mass Effect történései során a játékos által irányított Shepard parancsnoknak számos nehéz döntést kellett meghoznia. Az egyik küldetést például - ha nem volt elég ügyes - csak egyik társának meggyilkolása árán teljesíthette. Egy másik misszió során a biztos haláltól csupán a legénység egyetlen tagját menthette meg, neki kellett kiválasztania, ki legyen az.. Mikor az első részben, az univerzum összes lényének életére törő ellenség megkezdte offenzíváját, Shepard nem csupán a támadást vezető Sarennel végzett, de az összes ismert rendszert magába foglaló közösség fővárosát, a galaxis tanácsát tanácsot is megmentette. Persze csak ha úgy akarta, és sikerült is neki.

Forrás: [origo]
Nem csak emberek alkotják Shepard csapatát

A történet elágazásai, a számtalan döntéshelyzet megnehezíti a történet összefoglalását, de pont ez az összetettség, a játék filmszerűsége tette a Mass Effectet a 2008-as év egyik legjobb szerepjátékává, és egyben az év legjobb játéka díjak méltó várományosává. Két évnyi várakozás után megérkezett a trilógiának tervezett sorozat második epizódja, amiben a fejlesztők még egyet csavartak az eredeti alapötleten, és egy olyan játékot hoztak létre, amilyenre még nem volt példa a játéktörténelemben.

Az összefüggések kusza hálójában

A Mass Effect 2-ben nem csak a háttértörténetként szolgáló sztori, a már jól ismert szereplők, és helyszínek biztosítják a folytonosságot, az első részben gondosan felépített, fejlesztgetett karaktereiket is felhasználhatók a folytatásban. Nem csupán arról van szó, hogy a második epizód főhőse hasonlóan nézhet ki, és ugyanazt a nevet viselheti, mint az első részben felépített karakte: az első részben meghozott összes döntés hatással van a folytatás történetére, eseményeire is. Ehhez persze szükség van az első rész mentett állásaira is.

Olyan egyedi lehetőség ez, amit mindenképpen érdemes kihasználni: a régi karakterüket leporolók valóban úgy érezhetik majd, hogy a saját történetük folytatódik tovább az új epizódban. Ezt az érzést erősíti majd többek közt számtalan találkozás is. Feltűnnek mellékszereplők, akiknek a játékos segített valamiben az első epizódban, vagy éppenséggel azok, akiket cserbenhagyott, ezek a komputervezérelt karakterek pedig a múltbeli viszonytól függően lesznek szívélyesek vagy éppel elutasítóak a folytatásban. 


Az első részhez mérhető kalandok várnak a játékosra

 

Természetesen a fő történetszálra is hatással lesznek a korábban meghozott döntések. Már a legelső, sodró lendületűre hangolt bevezető film is tartalmaz az előzmény eseményeivel kapcsolatos utalásokat, de a későbbiekben is sokszor szembesül majd a gamer a döntéseinek következményeivel. A személyre szabott folytatás mellett más előnyökkel is jár, ha valaki nem a nulláról kezdi a Mass Effect 2-t: különösen azok indulhatnak komoly előnyökkel, akik a korábbi részben minden apró mellékküldetést megoldottak, és a lehető legmagasabb szintű karaktert fejlesztették ki a kalandozás során.

Az erő sötét oldala

A főhős a folytatásban is tovább követheti a két választható út egyikét; minden egyes beszélgetésnél, döntéshelyzetnél mérlegelni kell, hogy a főszereplő példaképként (paragon), vagy inkább renegátként (renegade) lépjen-e fel. A szereplők közti viszonyok, események annak megfelelően alakulnak majd, hogy a játékos valódi hőst, vagy inkább egy sötét-, az utálat tárgyát képező karaktert farag-e a főszereplőből. Ez a kettősség további réteget ad hozzá a játékmenethez; ahhoz, hogy a játékos csak példakép-, vagy csak renegát pontokat kapjon a beszélgetések, a döntéshelyzetek során alaposan át kell gondolni a választási lehetőségeket. A két választható ösvényen a küldetések nem különböznek. A főhős célja mindig ugyanaz, de míg a példakép a vitás-, szorult helyzetekben is megpróbálja a békés utat, a meggyőzés erejét választani, addig a renegát karaktereknek gyorsan eljár a kezük, és a fegyverek megvillantása mellett a fenyegetőzés a leghatékonyabb eszközük.

 


Beszélgetéssel nyerhetjük meg magunknak az embereket

 

A fejlesztők új elemet is bevezettek a második epizódban, néhány átvezető jellegű film során adott pillanatban felvillan a renegát-, illetve a példakép út ikonja. Ilyenkor kattintással, illetve a megfelelő gomb lenyomásával a játékosok ilyenkor gyorsan eldönthetik, hogy a főhős milyen jellegű cselekvést hajtson végre. A döntést sokszor megnehezíti maga az alapszituáció is: Shepard parancsnok egy küldetés során halálosan megsebesül, és csak annak köszönheti az életét, hogy egy titkos szervezet borzalmas mennyiségű pénzt, illetve két évnyi kutatómunkát ölt a feltámasztásába. A Cerberus nevű szervezetet az emberiség védelmezésére hozták létre befolyásos személyek, de a jó ügy érdekében bármilyen eszközt hajlandóak felhasználni, éppen ezért sokan megvetéssel gondolnak a leginkább terrorszervezetnek tűnő csoportosulásra.

Így van ezzel maga Shepard is, aki az első epizódban már megtapasztalhatta, milyen borzalmakra képes a Cerberus a céljainak elérése érdekében. Ennek ellenére, mivel megmentették az életét, és mivel nincsen más választása, kénytelen együttműködni velük. Már csak azért is, mert az emberiséget, és az univerzum lakóit minden eddiginél nagyobb veszély fenyegeti.

Gyönyörködtető egyszerűség

Szerepjáték létének ellenére a Mass Effect 2 kifejezetten egyszerűen kezelhető, de az egyszerűség álcája alatt hihetetlenül komplex játékmenet lapul. Shepard parancsnoknak több rendszert kell bejárnia, összeszedje régi csapatát, illetve hogy új tagokat toborozzon. Miközben az új fenyegetéssel kapcsolatos nyomokat gyűjt, számtalan mellékküldetést is megoldhat. A játékosnak minden feladatra ki kell választani a legmegfelelőbb csapattársakat, illetve ki kell találnia, hogy a küldetés kezdetén összeállítandó különítményt milyen fegyverzettel szereli fel.

 


A fedezékeket is használni kell a harcok túléléséhez

 

A különböző bolygókon, űrállomásokon járva rengeteg pénzt, erőforrást, és fejlesztésekhez szükséges terveket lehet felkutatni. Ezek mindegyikére szükség van ahhoz, hogy a gamer a csapattagok fegyverzetét, páncélzatát, illetve magát az űrhajót is fejleszteni tudja. A pályákon elrejtett extrákat kétféle logikai minijáték végigjátszása után lehet megtalálni, amik tovább nyújtják a végigjátszáshoz szükséges időt.

További extra játékidőt jelent az erőforrások felkutatása is, ehhez ugyanis a feltáratlan bolygókat kell szondák segítségével feltérképezni, majd begyűjteni a rajtuk lapuló anyagokat. Érdemes gyakran beszélgetni a csapattagokkal, ez is hozhat néhány extra feladatot. Emellett a folyamatos kapcsolat segít kiérdemelni a hűségüket, hasznosabbá téveő őket a csatározások során. Mivel ezekből is van bőven a játékban, talán több is, mint az első epizódban, nem árt jó kapcsolatot ápolni a legkülönfélébb fajok képviselőiből álló csapat tagjaival.

A küzdelem megkezdődött

A Mass Effect 2-ben benne van minden lehetőség, ami az elsőben megvolt, ráadásként a fejlesztők mindenhez hozzáadtak még egy kicsit, minden apró részletet tovább csiszoltak. Ezzel, illetve a karakter átmentésének lehetőségével talán a játéktörténelem legjobban sikerült folytatását tudták megalkotni, egy olyan játékot, amiről már januárban ki lehet jelenteni, hogy ott lesz az év legjobb játékának jelölt címek között. A fejlesztők elérték, hogy a sorozatot nem ismerő játékosok is élvezni tudják a második epizódot, de emellett gondoltak a rajongókra is, akik akár ötven órát is hajlandóak voltak az első rész végigjátszásával tölteni.

A Mass Effect 2 valószínűleg ennél is hosszabb játékidőt garantál. Nagyjából két óra kell csak ahhoz, hogy az alapszituáció kibontakozzon. Az első komolyabb küldetésre pedig simán el lehet pazarolni öt órát is úgy, hogy a játékos azt érzi, még biztosan van olyan rejtett lehetőség a helyszínen, amit nem sikerült felfedezni. Mindehhez hozzájön még a szerelmi szál továbbgondolása. Már az első küldetés megkezdése előtt megkezdődhet a flörtölés a parancsnok és az egyik új karakter között, annak tudatában, hogy a főhős a történet során biztosan újra találkozik majd az előző epizód romantikus szálának másik szereplőjével is.

A régi, ismerős karakterek mellett az újabb szereplők is telitalálatnak bizonyulnak. A szinkron munkálatain olyan színészek dolgoztak, mint Martin Sheen, Tricia Helfer, Seth Green, Carrie-Anne Moss, és Adam Baldwin. Az Electronic Arts a pénteki premierrel egy időben szállítja a magyar felirattal ellátott változatot is, így azok is maximálisan kiélvezhetik a történetet, akik nem beszélnek angolul. Csak hab a tortán, hogy a játék PC-s verzió futtatásához nincsen szükség több százezer forintos grafikus kártyára. A Mass Effect 2 egy átlagos kétmagos processzorral, és Nvidia 8800-as kártyával szerelt gépen 1680x1050-es felbontáson, szinte teljes részletességet beállítva is mindenféle teljesítménybeli probléma nélkül fut.

Tóth Tibor