Nekiestek a felhasználók a Facebooknak

2010.05.25. 15:14

Jövő hétfőre tömeges leiratkozásra buzdító kampányt hirdettek a legnagyobb közösségi szájt felhasználói. A facebookozók haragját a szájt az adatvédelmi gyakorlata váltotta ki: a tiltakozók szerint egy átlagember számára túl bonyolultak az oldal adatvédelmi beállításai, ráadásul az üzemeltetők jövőbeni tervei sem sok jóval kecsegtetnek.

Azt a május 31-ére meghirdetett Quit Facebook Day szervezői ugyan beismerik, hogy legalább olyan nehéz leiratkozni a világ legnépszerűbb szociális hálózatáról, mint leszokni a dohányzásról, ám úgy vélik, csak ilyen drasztikus lépéssel lehet kilépni a Facebook adatvédelmi útvesztőjéből. Alternatívaként többek közt a Twittert, az e-mailt és képmegosztó szájtokat ajánlanak a kezdeményezők a Facebook-mentes élethez.

Extra adatokat kaptak a hirdetők

A napokban komoly botrányt okozott a Wall Street Journal azon híre, mely szerint a Facebook - de ezen kívül más közösségi oldalak, például a MySpace, a Digg vagy a Hi5 - üzemeltetői a hirdetőknek konkrét felhasználói adatokat továbbítottak, ehhez ráadásul nem kérték ki a netezők előzetes hozzájárulását.

A lap úgy értesült, hogy a közösségi oldalakon elhelyezett reklámokra klikkelő tagok azonosítószámát, felhasználói nevét továbbították a hirdetőknek - bár a Facebook azóta már módosította a problémás kódokat. Ezen kívül annak függvényében, hogy egy felhasználó mely adatait teszi publikussá, a reklámok elhelyezői a valós nevét, életkorát, lakhelyét és foglalkozását is láthatják.

A Wall Street Journal szerint többek közt a Google és a Yahoo online hirdetési rendszerei felé is továbbították az adatokat a közösségi oldalak, bár ezek közlésük szerint nem használták fel ezeket. A webes hirdetések esetében egyébként bevett gyakorlat, hogy a reklámnak helyt adó oldal címét továbbítják a hirdetőknek, a felhasználóról viszont általában nem adnak ki személyes azonosítást biztosító információt, ez a közösségi hálózatok esetében terjedt el - hívta fel a figyelmet Craig Wills, a Worcesteri Műszaki Egyetem processzora.

Ezek az oldalak sokszor nem csupán saját adatvédelmi előírásaikat, de az iparágban elfogadott gyakorlatot is megsérti e tevékenységükkel, noha a felhasználók külön engedélye nélkül nem szabadna így cselekedniük - adta hírül az amerikai üzleti lap.

Zuckerberg javítást ígér

A közel félmilliárd felhasználót tömörítő Facebook elnök-vezérigazgatója, Mark Zuckerberg  a tiltakozások kapcsán közölte, cége az adatvédelmi beállítások elvégzésének jelentős leegyszerűsítését tervezi az elkövetkezendő hetekben - számolt be a Washington Post.
Ezek keretében arra is mód lesz, hogy egyszerűen letilthassák a felhasználók az összes külsős szolgáltatást. Az Experian Hitwise piackutató cég statisztikái szerint az amerikai felhasználók körében a "letörlöm magam a Facebookról" kifejezésre való keresések száma az elmúlt hetekben 23 százalékkal nőtt. Ugyanakkor a botrány egyelőre nem gyakorolt konkrét hatást a Facebook-használók számára: a közösségi oldal felhasználóinak száma 10 millióval gyarapodott az utóbbi néhány hétben.

Az, hogy a közösségi oldal működtetői megtalálják a megfelelő egyensúlyt az adatvédelmi beállítások konfigurálásának lehetőségében, kiemelkedő fontosságú. Egyrészt szükség van arra, hogy a felhasználók maguk állíthassák be ezeket, máskülönben leregisztrálnak, a bevételeket szolgáltató hirdetők számára  viszont azok az információk fontosak, amelyek révén minél pontosabban be tudják célozni potenciális vevőiket, ezeket pedig leginkább a közösségi oldalakról tudják kinyerni.

KAPCSOLÓDÓ CIKK