Nehéz nap elé néz Steve Jobs az iPhone 4 bemutatóval

Vágólapra másolva!
Ilyen helyzetben még soha nem volt az Apple alapító-vezérigazgatója, mint most: egy új iPhone-nal kell elkápárztatnai a közönséget, de titokban őrzött prototípusai idő előtt napvilágra kerültek, miközben a konkurencia is szorongatja az okostelefon-piacon. Izgalmas kérdés, hogy sikerül-e valamilyen, eddig titokban tartott, nagy horderejű újítást előrántania a cilinderből - vagy hogy legalább sikerül-e kielégítenie a közönség, egyébként továbbra is jelentős várakozásait. 
Vágólapra másolva!

Június 7-ét már jó előre beírta minden Apple-fanatikus a naptárába. Hónapok óta tudni lehet, hogy a 2010-es World Wide Developer Conference (WWDC), a cég fejlesztőknek tartott saját rendezvényének nyitónapja lesz az a nap, amikor Steve Jobs bemutatja az iPhone újabb - sorrendben negyedik - változatát. Az alma-logós cég híres arról, hogy hatalmas titkolózás övezi az ilyen jelentős bemutatókat - hiszen jelenleg az iPhone a legsikeresebb terméke -, tavasszal azonban megtört a varázs.

Az Apple egyik, a születésnapját ünneplő fejlesztője márciusban egy sörözőben elhagyta a gondjaira bízott prototípust, amit egy hónappal később alaposan szemügyre vett a Gizmodo techblog. Használni már nem lehetett az addigra letiltott készüléket, és a külseje sem váltotta be éppen az előzetes várakozásokat - a szögletesre szabott mobilon csúnya gombok, csavarok és illesztések vannak - de néhány újításra fény derült: az előlapján is van egy kamera, a hátulja lapos, nem domború, az iPadhez hasonlóan MicroSIM kártyával működik, amit oldalt kell beletenni, két mikrofon van rajta, vakuja is van a fényképezéshez, és amennyire a tesztelők meg tudták állapítani, kijelzője nem AMOLED-es (ami a jelenlegi legkorszerűbb, kis fogyasztású szabvány).

Az elkallódott prototípust az Apple visszakérte, végső bizonyítékát adva annak, hogy az nem volt hamisítvány - bár különös, hogy erre csak egy hónappal az eltűnése után került sor, és nem keresték égre-földre a telefont (ami, igaz, nagy feltűnést keltett volna). Pár héttel később egy vietnami techblog állította, hogy újabb, már sorozatgyártásra kész, és részleteiben is kicsit kifinomultabb - külső csavarozás és OS X operációs rendszer nélküli - telefont szerzett be, amit részletesen be is mutattak. Most, június 7-én már egy fehér iPhone 4G-t ábrázoló kép is kering az interneten, és egy állítólagos termékbemutató poszter, amin már több színben is szerepel a lapos hátú iPhone, ráadásul iPhone HD néven.

Az ilyen kiszivárogtatott információkat azonban célszerű kritikusan kezelni: az Apple-fanatikus közönség előszeretettel hamisít, photoshopol - az első iPhone, vagy az iPad megjelenése előtti látványterveket össze sem lehet számolni -, de ha igaziak is a kikerült prototípusok, azt még mindig nem tudjuk, hogy mit tud majd az új készülék. Vagyis Steve Jobsnak még mindig van némi adu a kezében, ami a meglepetés erejével hathat - a kérdés már csak az, hogy mekkora durranás lesz az, amivel ma este végül a színpadra áll.

Egy biztos: ha minden igazinak bizonyul, és egy, az elvárható termékfrissítésen kívül - szebb képernyő, több memória, gyorsabb processzor, a korábban már bemutatott multitasking és egyéb új funkciók - nem hoz mást a készülék, akkor elmondhatjuk, hogy a cég minden próbálkozása ellenére, a kiszivárogtatások sikeresen lerombolták az Apple eddigi, meglepetésre épülő marketing-gépezetét. Az elemzők azért még várnak néhány újítást, és bár senki nem állítja százszázalékos biztonsággal, hogy amit eddig láttunk, tényleg az új iPhone, de azt legalábbis elfogadják, hogy kijelöli a lehetséges irányt.

A szoftveren lehet ma este a lényeg

Csak néhány ötlet: az első iPhone-prototípusnak két mikrofonja volt, ami jó lehet videochathez is, de a Gizmodo szerint a hívások minőségét is javíthatják egy, a külső zajokat kiszűrő technológiával. Ami magát a videós chatelést illeti, Jobs még ehhez is bemutathat valamilyen új szoftvert (a San Francisco Chronicle tippje), és ami még valószínűbb, a cég a zenevásárlási rendszerét is átalakítja (legalábbis a Forrester Research szerint).

Az elmúlt hónapokban ugyanis számos olyan szolgáltatás indult, ami a mobilon való közvetlen zenehallgatást teszi elérhetővé - Rhapsody, Spotify -, és ami még aggasztóbb, a Google olyan szolgáltatásból is bevásárolt - Simplify Media -, ami a felhasználók iTunes-könyvtárának streamelését teszi lehetővé a számítógépről az androidos mobiljukra. Ez pedig elavulttá teszi az iTunes-on keresztül történő zenevásárlást: a felhasználók már nem feltétlenül szeretnék ide-oda szinkronizálni az állományokat a telefon és a számítógép között, ha egyszerűbben is hallgathatják a kedvenceiket.

Forrás: [origo]
A legfrissebb netes lelet, egy mobilfotó színes iPhone HD-kat ígér

Az egyik lehetséges megoldás erre, valamilyen távoli szinkronizálási megoldás. Tény, hogy az Apple-nek már a kezében van egy zenestreamelő technológia is: a cég megvette a Lala.com nevű zeneáruházat, amit májusban leállított, valószínűleg azért, hogy valamilyen formában az iTunes, vagy más saját név alatt indítsa majd újra. A szórakoztató funkciók mellett az is lehet, hogy a cég az üzleti felhasználókra gondolva agyalt ki pár újítást, hiszen az amerikai statisztikák szerint minden negyedik iPhone-t üzleti célra vásárolnak.

Az Apple vezérén nem csak a kiszivárogtatások és az előzetes találgatások miatt nagy a nyomás. Az elmúlt hónapokban az amerikai piacon rohamosan növelte piaci részesedését a Google nevével azonosított, valójában széles körű iparági együttműködésben fejlesztett Android-mobilos operációs rendszer. Az androidos készülékek rugalmasabb lehetőségeket biztosítanak mind a szoftverfejlesztőknek, mind a felhasználóknak: hogy mást ne említsünk, több funkciót vehetnek birtokba ezeken a telefonokon a szoftverek, mint az iPhone-on, ahol az Apple rigorózusan felügyeli, mi mindent lehet a modelljeivel csinálni. Legutóbb például a wifikereső szoftvereket tiltotta le, és böngészőből is csak webkites készülhet a telefonjára, felnőtt tartalmak pedig egyáltalán nem.

Már a HTC is szép

Az Android másik előnye, hogy a felhasználók bármit könnyedén felmásolhatnak rá USB-n keresztül, ami az iPhone-on elképzelhetetlen, és a netről a böngészővel letöltött állományokat is azonnal meg lehet benne nyitni, az erősebb modelleken pedig akár konvertálgatás nélkül is le lehet játszani nem a telefonra méretezett videókat. A döntő tényező, ami eltérítheti a felhasználókat az Android felé, azonban inkább a telefonválasztékban rejlik. A valódi billentyűzettel ellátott Motorola Droid (Európában Milestone) volt az első olyan androidos telefon, amit a szétcsúsztatható billentyűkre vágyó felhasználók először elkezdtek vinni, mint a cukrot, és David Pogue, a New York Times szakírója is az iPhone legfontosabb alternatívájának nevezte.

A legutóbb kikerült, működő iPhone 4G Vietnámból, tesztszoftverrel


Azóta a HTC rukkol elő őrületes tempóban jobbnál jobb érintős készülékekkel: idehaza ezekből még csak a Desire kapható, ami máris az androidpárti mobilnetezők egyik kedvence, de az USA-ban már kapható a tajvani cég új zászlóshajója, az óriási, HD-ready felbontású, 4,3 hüvelykes kijelzővel ellátott, wifi-hotspotként is használható Evo 4G, a Sprint mobiltársaságnál, ami olyan kapós, hogy nem tudnak eleget szállítani belőle. A cég egyébként jó ideje egy kaliforniai tervezőstúdióval dolgozik, és éppen pereskedik is az Apple-lel néhány szabadalom miatt.

Az Apple-t teljesen új helyzet elé állította, hogy hazai pályán, Észak-Amerikában a semmiből pár hónap alatt 5 százalék közeli piaci részesedést tudott szerezni az Android-platform, ami annak is köszönhető, hogy ezeket a készülékeket több mobilcég (Sprint, Verizon) is forgalmazza. Az iPhone viszont továbbra is csak az AT&T-nél érhető el Amerikában, amit már a modell premierjének idején sem nyeltek le zokszó nélkül a vásárlók. A nagyobb amerikai városokban ráadásul a mobilcég el sem bír az iPhone miatt megnövekedett adatforgalommal, és az új modellhez olyan tarifát vezet be, ami szakít az eddigi fix havidíjas gyakorlattal, és többet fizettet majd a sokat netezőkkel. Az amerikai elemzők azt is találgatják, vajon lesz-e iPhone a Verizonnál, amit már sokan várnának, és arra is látnak esélyt, hogy az Apple TV-t is megújítja a cég, ami a tévékészülékre lövi át az iTunes-os tartalmakat - és a Google TV-vel, vagyis az egyesített tévéműsor- és webes videó-keresővel vehetné fel a versenyt.

Az Androidnak nagy jövőt jósolnak

Eközben azt sem érdemes figyelmen kívül hagyni, hogy a Microsoft egykor népszerű, de mára igencsak megkopott fényű okostelefon-platformja, a Windows Mobile is megújul idén Windows Phone 7 néven, és a Nokia is új Symbian-verzióval dobja piacra telefonjait hamarosan. Az elemzők azonban még nem nagyon számolnak ezek hatásával: az amerikai Framingham elemzőcég szerint 2013-ra az Android lesz a második legnépszerűbb okostelefon-platform a Symbian mögött, több mint 68 milliós éves eladási számokkal.

Ha ez nem lenne elég, van még valami, ami nem éppen Steve Jobs malmára hajtja a vizet. Az amerikai sajtó az egyik Apple-dolgozó 1981-es agyszüleménye nyomán csak reality distortion fieldnek, vagyis valóságtorzító mezőnek nevezi azt az aurát, ami az Apple-vezért időről időre körbeveszi. Jobs, és a nyilatkozatoktól, a nagyközönséggel való párbeszédtől rendre elzárkózó, agresszív üzletpolitikát folytató Apple annyira bízik saját, az ezredforduló utáni években kidolgozott praktikáiban, vagyis a meglepetés erejében és a bolondbiztosnak szánt, de ezért cserébe sok tekintetben zárt technológiai megoldásokban, hogy nem hajlandó tudomást venni róla: mára jócskán megkopott a céget övező egyöntetű rajongás máza, a közönség egyre hangosabb, és a piac is egyre kritikusabb a céggel szemben.

Forrás: HTC
A HTC legújabb sztárja, az Evo 4G

Az Apple, mint a fogyasztói mobiltechnológia és a tágabb értelemben vett számítástechnika meghatározó, iránymutató innovátora, egy-egy termékbemutató előtt rendre az érdeklődés középpontjában áll, és a legkisebb bizonytalanság miatt is heves ingadozásnak indul a cég részvényeinek árfolyama. Január végén, az iPad-táblagép bemutatója idején ugyancsak egy, kicsit a saját sajtbúrája alatt élő Jobsot láthattunk a színpadon, akit kitörő lelkesedés helyett legtöbbször csak feszült csend fogadott, ahogy végigmutogatta az új készülék funkcióit, amit a sajtó, némileg degradálva képességeit, lényegében nagyra nőtt iPod Touchnak könyvelt el - és azóta is sokan fanyalognak ilyen-olyan funkciók hiánya miatt.

Az Apple szerencséjére az iPadet azóta vásárolják, kétmillió példány kelt el belőle két hónap alatt, és még csak most volt a nemzetközi premierje, viszont a siker nagyban annak is köszönhető, hogy - akárcsak az iPhone esetében 2007-ben - a táblagépnek egyelőre nincs hasonlóan kiforrott konkurense, és a gyönyörű képernyő, a barátságos kezelőfelület sokaknak eladja az egyébként tagadhatatlanul látványos, de egy számítógéphez képest korlátozott képességű masinát.

A negyedik generációs iPhone-nak viszont éles versenyhelyzetben kell majd bizonyítania - és az sem egészen mindegy, mit és hogyan ad majd elő róla Steve Jobs ma este a WWDC színpadán. A cégnek semmiképp, hiszen jelenleg az Apple bevételeinek 40 százalékát termeli az érintőképernyős mobil. Az Apple-vezér viszont, legalábbis a 9 to 5 Mac portál beszámolója szerint, higgadtan készül a nagy alkalomra. Két héttel ezelőtt e-mailben nyugtatta meg a cég egyik merész, közvetlen neki címzett levélben, a WWDC-n bemutatásra kerülő újítások felől érdeklődő rajongóját. Jobs iPhone-ról a Gmailre küldött, a szakértők szerint is igazinak tűnő válasza egyetlen sorból állt: "Nem fogsz csalódni." Jobs délelőtt tíz órakor, hazai idő szerint este hétkor lép a közönség elé San Franciscóban.