Mennyibe kerül egy iPhone játék kifejlesztése, hány darabot kell eladni belőle, hogy sikeres legyen, és miért nem szabad megállni az iPhone játékok fejlesztésénél? Az Extropia Stúdió producerével beszélgettünk a videojáték-piacról, és arról, milyen lehetőségei vannak egy hazai fejlesztőnek.

"Sajnálom, hogy épp változás közben látod a céget" - mondja Szegedi Péter, az Extropia Games producere, miközben arról beszél, hogy több saját iPhone-os projektet már nem szeretnének indítani. A stúdió inkább a megrendelők által finanszírozott iPhone-os fejlesztésekben akarja kamatoztatni az első év alatt összeszedett, a platformra vonatkozó tudását. A távlati céljuk pedig konzolos fejlesztővé válni.

Az első játékokat szerelemből írták

A stúdió első játékai - amelyek iPhone-ra íródtak - nem éppen a kísérletezésről szóltak. A Bar Defender egy klasszikus kastélyvédős (castle defense) mechanikára épít: a játékos üvegekkel, koktélpoharakkal dobálózva próbálja távol tartani erődjétől a támadó hordákat, s csak a  lövedék pályáját és a kilövéshez szükséges erőt kell beállítania, a többi munkát elvégzi a fizika. A kiadás előtt álló Scared Little Lily pedig egy klasszikus ugrálós játék, olyan, mint a Mario vagy a Giana Sisters. Egyik sem reformálja meg a videojátékok piacát, de nem is ez volt a cél, inkább az iPhone-szakértelem bizonyítása.

Forrás: [origo]
A Bar Defender egy karaktere és az Extropia legénysége

"Az első évnek ez a két projektje szerelemből született" - mondja Szegedi. A lehetőség azért bennük volt, hogy sok eladást produkáljanak, de a Bar Defender egyelőre még nem közelítette meg a mágikus 50 ezer letöltéses határt. A Lencsilány-játékról pedig folynak a tárgyalások a francia Bulkypix kiadóval.

Béla Kovács nyomozni indul

Az Extropia következő megjelenése a városi fantasy irányzatot fogja meglovagolni egy böngészőjáték bemutatásával. A misztikumot, mágiát és aszfaltdzsungelt  - az Underworld vagy a Twilight mintájára - egyaránt tartalmazó történetek során egy paranormális detektív nyomozásaiban segíthet majd a játékos. A nyomozós program célközönsége az alkalmi játékosok közül kerül ki. A bonyolultabb fejtörők helyett csupán a helyszíneken szétszórt nyomokat kell összegyűjteni, hogy Béla Kovács, a nyomozó, rekonstruálhassa az esetet.

Forrás: [origo]
Noir hangulatú krimi játszódik a jellegzetes pesti kapualjak alatt

A nyomozós játék két-három hét múlva jelenik meg, bár a stúdió kapacitásának egy részét éppen egy szigorúan titkos facebookos fejlesztés foglalja le. A saját projektek ilyenkor kicsit háttérbe szorulnak, a szerződésben rögzített határidő fontosabb. "A saját projektnél lehet pixaroskodni, addig csiszolni az ötleteket, amíg nem tökéletesek" - mondja Szegedi, majd nevetve hozzáteszi, hogy a Pixar könnyen dolgozhat laza határidőkkel, minden filmjük a költségek többszörösét hozta be.

 Mennyibe kerül egy játék

A mobilos játékfejlesztés költségei igencsak eltérnek attól függően, a világ melyik részén készülnek. Az Avatar című filmhez tartozó játékért a filmstúdió egymillió dollárt fizetett a Gameloft fejlesztőcégnek, de ez kirívóan magas összeg még a csúcsjátékok esetében is. Magyarországon, az Extropia által használt technológiával, hazai fejlesztői bérekkel tízmillió forintból meg lehetett volna írni ugyanazt a programot.

Forrás: [origo]
Egyedi zenével és grafikával is kijön négymillió forintból egy játék

A Bar Defenderhez hasonló 2D-s játékprogramok fejlesztése ennél is olcsóbb, pedig egyedi grafikát, és pályánként változó, külön a játékhoz írt zenét is tartalmaznak. Egy ilyen szoftvert már négymillió forintból ki lehet hozni - mondta Szegedi. Az Apple a bevétel 30 százalékát tartja meg az App Store üzemeltetésének fejében, így ahhoz, hogy a fejlesztés ára visszajöjjön, valamivel több mint 25 ezer egydolláros játékot kell eladni. Bár ez a szám hatalmasnak tűnik, a mintegy ötvenmillió eladott iPhone és iPod Touch mellett mégsem lehetetlen az elérése.

Sok múlik a profi kiadón

Egy iPhone játék esetében rendkívül fontos, hogy jó kiadót találjon a fejlesztő. A piacon több tízezer olcsó, ismert játékmechanikára építő játék érhető el, ezek közül kell kitűnni, ami már a kiadón múlik. Különösen sok múlik azon, hogyan tudják reklámozni a játékot, milyen oldalakon sikerül megjelentetni a programról ismertetőt.

 


Scared Little Lily: Varjúdomb és Tim Burton között félúton

A kialakultabb piacokon, mint például a Flash-alapú böngészőjátékoké, lényegesen könnyebb a kiadókkal való beszélgetés. A Lencsilány-karakteren alapuló Lily-játék és a Bar Defender ingyenes Flash verzióit publikáló kiadó például vállalja, hogy 11 nyelvre lefordíttatja a játékot. Emellett a marketingfeladatokat is leveszi az Extropia válláról.

Fordítani muszáj

A tizenegy nyelv között természetesen nincs ott a magyar, ez a fejlesztő feladata marad. A magyar változat elkészítése sosem üzletileg indokolt döntés, hazánk nagyon kis piac. Már Szegedi előző munkahelyénél, a SWINE-t és a Codename Panzerst fejlesztő Stormregionnál is főként a presztízs volt az oka, hogy ne csak angolul beszéljenek az egységek. A feladatot nem is vették soha félvállról, a tankos világháborús játék magyar verziója Ganxsta Zolee és Reviczky Gábor hangján szólalt meg.

Forrás: [origo]
A Lencsilányt már ismerhetik a képregényrajongók

A honlapon angol szövegekkel látható Scared Little Lilyből is készül majd magyar nyelvű változat. A háromszoros Alfabéta díjas Lakatos István képregényrajzoló alkotta karaktert, vonalait, világát bemutató programot még a japán piacon is eladhatónak tartja a stúdió vezetője. A magyar mesekönyveket, ki tudja, miért, de szeretik az ázsiai országban, így megvan az esélye, hogy a hatalmas, és a nyugati stúdiók által kevéssé értett piacon is sikerül bizonyítania a csapatnak.

Az út: független fejlesztővé válni

A Steam digitális játékbolt kliensét mutatja Szegedi Péter, majd a biztonság kedvéért meg is magyarázza, amit a képernyőn látunk: mindössze hat darab kooperatív játék van Mac OS X alá. Teljes hiánycikknek számítanak tehát azok a programok, amikben a gamerek egymással összefogva teljesíthetnek feladatokat. "Ha iPhone játékot írunk, több tízezernyi versenytársunk van, itt viszont hat" - vonja le a tanulságot. A stúdió egyébként magyarok által is kipróbált utat követ a PC-s és Maces fejlesztővé válással. A szintén hazai Nemesys stúdió lépteit követik, amely nagy sikereket ért el a Steamen Fortix nevű területfoglalós játékával.

A csapat távlati célja - a saját lábra állás mellett - konzolos fejlesztővé válni. A stúdió által használt Unity játékmotor lehetővé is tenné, hogy Wii játékokat készítsenek vele, ám először be kell kerülni a Nintendo fejlesztői programjába. A tízmillió forintos licencdíj mellett hosszas tárgyalások és még hosszabb várakozás is vár a vezetőre, ezért próbálkozik előbb a 25 millió játékost felvonultató Steam meghódításával az Extropia.