Felhasználók segítségével készül a Google-rivális Blekko keresőmotor, amelynek találati listáját nem az automatikus számítógépes algoritmusok irányítják, hanem az oldal szerkesztői témakörök és kulcsszavak alapján rangsorolják.

 

A http://blekko.com címen elérhető alkalmazás lehetőséget kínál arra, hogy az automatizált szűrőket becsapó, kéretlen és gyakran a keresési feltételekkel köszönő viszonyban sem álló találatok ne jelenjenek meg. Az oldal működése a Wikipedia online enciklopédia elvein alapul, azaz különböző rangú felhasználói csoportok szerkeszthetik a találatokat. Az eredmények a Google keresőjéhez hasonló listában láthatók, de a szerkesztők arra törekednek, hogy megjelenő hivatkozások között manipulált vagy szponzorált oldalak ne jelenjenek meg.

Forrás: [origo]
Nem találja még a Techbázist a Blekko

A Blekko listáiba az úgynevezett tartalomgyárak (Content Factory) oldalai sem kerülhetnek. Az ilyen oldalakon általában nincs használható tartalom, ezeknek csupán az a célja, hogy a honlapok nézettségi statisztikáját kattintásokkal növeljék. Az új kereső fejlesztői szerint a találatok pontossága a felhasználók számának növekedésével lesz egyre pontosabb. A Blekko tartalomjegyzékében jelenleg 3 milliárd weboldal található, a világelső Google azonban egybilliónál, azaz ezermilliárd oldalnál is több hivatkozást ismer.

A sokadik Google-kihívó a Blekko

Nem volt még olyan módszer, amit ne próbáltak volna ki a Google kihívói. A 2008-ban indult, több korábbi Google alkalmazottat felvevő Cuil jobb algoritmusokat próbált írni, a Mahalo és a Wikia pedig a kérdések megválaszolására ráérő netezőkben bízott, pont úgy, mint a Blekko.

A keresőóriás ellen eddig csak a Microsoft által óriási pénzekből kifejlesztett Bing tudta felvenni a versenyt. Az eseményekre, termékekre és képekre is remekül kereső oldal létezésének első éve alatt 13 százalékos részesedést szerzett. Ez még úgy is óriási eredménynek számít, hogy az első helyen az internetezők 62 százaléka által használt Google található.

Van pénz fejleszteni

A fejlesztésre eddig mintegy 24 millió dollárt (4,65 milliárd forintot) fordítottak a befektetők, akik között ott van az első népszerű internetes böngészőprogramot, a Netscape Navigatort fejlesztő Marc Andreessen is.